Leren lopen

Portugal, Lisbon

Ook vandaag verzetten we de wekker een keer voordat we daadwerkelijk gaan ontbijten. Het plan vandaag is naar de wijk Belem te gaan wat vanuit ons hotel een uur met het openbaar vervoer in beslag neemt. Een Uber blijkt echter maar een tientje per enkele reis en we laten ons daarom lekker luxe voor de deur ophalen en 18 minuten later voor de deur bij de mooie toren van Belem afzetten.

Voor de toren staan al flinke rijen. In de toren mogen 120 mensen tegelijk binnen zijn. De eerste rij laat elk half uur het aantal mensen door totdat de 120 mensen zijn behaald. Vervolgens is er nog een rij van de mensen die een kaartje moeten kopen. Gelukkig hebben wij Escha weer bij ons en waar de lange eerste rij in de volle zon staat, worden wij onder een parasol geplaatst helemaal vooraan. Daarnaast is het 10 voor 11 en dat betekent dat we maar 10 minuutjes hoeven te wachten. Daarnaast mogen we ook nog als eerste een kaartje kopen en zijn we dus eigenlijk weer heel snel binnen.

De toren is schitterend en we vermaken ons hier dan ook 3 kwartier opperbest. Buiten de toren wordt een groot festival terrein opgebouwd en er is ook een jongen met diverse konijnen aanwezig waar je mee op de foto kunt. Het duurt net lang tot Escha een konijn heeft gespot en direct Mariska aanspoort om er naartoe lopen. Escha vermaakt zich een poosje door het konijn te aaien en als Escha dan probeert om er op te gaan staan, wordt het voor ons maar weer eens tijd verder te gaan.

We gaan op pad naar het Mosteiro Dos Jeronimos, wat bestaat uit een mooi oud klooster en een grote kerk. Onderweg doen we ons eerst weer te goed aan een bekertje vers fruit, bekijken we een mooi aangelegd park voor het klooster. Ook hier krijgen we overal weer voorrang en kunnen we de rijden voor de kaartverkoop links laten liggen. We hebben het al eerder gezegd, maar met een klein kind biedt deze stad wel enorm veel voordelen.....

De kerk is mooi, maar het klooster is van binnen pas echt schitterend. We laten daarom een aantal foto’s maken van ons drieën (bijna allemaal mislukt, hetzij door een huilende Escha of door mensen die niet overweg kunnen met een spiegelreflexcamera). Na één van de foto’s pakt Mariska Escha’s handje om weer verder te lopen, maar trekt Escha de hand terug om vervolgens zelf zo weg te lopen. Om de zoveel meter valt ze even neer op de grond, maar na een stevige “pfffff” staat ze telkens weer op om zelf weer verder te lopen. Er zijn gekkere en lelijkere plekken te bedenken om te leren lopen dachten wij zo......

Na een poosje krijgt ze er zelfs zoveel lol in dat ze zelf kan lopen dat onder het lopen het hele klooster van plezier bij elkaar wordt gegild. Na een goede 20 minuten is ze zo kapot, dat we er met veel tegenstribbelen in de draagzak vastgespen en binnen enkele tellen is ze helemaal van de kaart. Slecht getimed, want de planning was eigenlijk om direct na dit bezoek te lunchen bij één van de naastgelegen restaurants. Om de tijd te doden wandelen we naar het indrukwekkende monument Padrão dos Descobrimentos, dat ter ere van de vroegere Portugese ontdekkingsreiziger is gemaakt. We halen nog een ijsje en lopen wat doelloos rond totdat Escha eindelijk weer wakker wordt en we alsnog voor een late lunch kunnen aanschuiven.

Escha kan haar geluk niet op, we zitten op een terras in lijn met de aanvliegroute van het vliegveld. Elk vliegtuig wordt uitgebreid nagewezen en nageroepen en er liggen daarnaast ook kleine stoelstengels op tafel met tonijndip. Nadeel is wel dat ze direct na het stillen van haar eigen honger uit de kinderstoel wil. Na een poosje strijden mag ze er uit en komt het nadeel van zelf kunnen lopen duidelijk naar voren: We hebben nu helemaal geen rust en Escha vliegt over het terras. We rekenen daarom snel af en bestellen een Uber om terug naar het hotel te gaan.

Terug in het hotel kleden we ons snel om en komen nog even heerlijk bij in het mooie zwembad op het dak van het hotel. Na het slaapje van Escha eten we bij de lokale pizzaboer een paar straten verderop. Daarna snel naar bed, morgen staat Sintra op het programma.

hihi fijn hoor dat lopen maar vooral ook vermoeiend , ook trouwens een mooie stad

irene 2019-09-08 17:12:16

Ik heb genoten van jullie reisverslag en wat leuk dat Escha nu los loopt+ leerzame vakantie !