Highway thru Hell

Canada, Radium Hot Springs

Omdat Mariska al vanaf het begin van de vakantie niet zo goed slaapt en het bed achterin “slechts” 140cm is, hebben we vannacht besloten de dinnette om te bouwen en Escha daar te laten slapen. Jeroen kan dan in het bovenste bed boven de cabine slapen, zodat Mariska misschien wat beter slaapt. S’morgens blijkt dit een goede keuze geweest te zijn. Zoals verwacht heeft het vannacht de gehele nacht flink geregend en als Jeroen wakker wordt en de dekens wegslaat om op te staan voelt hij ineens een druppel op zijn been.

Het dak blijkt naast het dakraam te lekker en bij nadere inspectie blijkt het dekbed van Jeroen al flink door en door nat te zijn. Hij sliep blijkbaar echter zo diep dat hij niets heeft door gehad! Achteraf gezien zijn we erg blij dat Escha hier niet heeft gelegen, want dat zou een stuk zieliger zijn geweest. Omdat het nog steeds hard regent doen we lekker rustig aan. We hoeven pas om 12 uur uit te checken en omdat we gisteren de eerste Denny’s van deze reis hebben gezien in het stadje, moeten we daar natuurlijk ontbijten!

Klokslag 12 uur rijden we pas de camping af, we parkeren de camper dwars over 5 parkeerplaatsen en voelen ons gelijk weer thuis in het, van de eerdere Amerika reizen bekende, heerlijke ouderwetse en stiekem treurige interieur van de Denny’s. We bestellen allebei de breakfast pancakes, Mariska met ijs en aardbei en Jeroen salted Caramel en Banaan. Waar Mariska alleen de pancakes neemt, gaat Jeroen voor het volledige ontbijt menu met hashbrown, bacon strips en ei en na een goed kwartiertje wachten komen de caloriebommen eindelijk op tafel.

We hebben hier stiekem de hele vakantie al naar uitgekeken (zelfgemaakte toast met ei, yoghurt met fruit of tosti’s elke ochtend gaat tenslotte ook vervelen) en genieten er met volle teugen van. Mariska krijgt haar bord zelfs helemaal leeg en ook Jeroen komt met een heel eind met zijn 2 borden. Om 13 uur voeden we Escha nog eventjes en dan is het tijd voor de 2 uur durende rit naar Golden. 1,5 dag en een paar honderd kilometer geleden zeiden we met het zonnetje op ons dak nog dat we ons de bizarre beelden van Highway thru Hell niet konden voorstellen, maar dat zou vandaag al snel veranderen.......

Zoals gezegd rijden we weg in de regen, maar slechts een kwartier later rijden we in 20 cm sneeuw achter sneeuwruimers. Het duurt niet lang voor we een vrachtwagen wrak in de berm tegenkomen en nog eventjes later worden we ingehaald door een grote Toyota 4Runner. 3 bochten later blijkt dezelfde Toyota wat kleiner geworden en ligt deze met nog draaiende wielen op zijn kant tegen de berg. Er staan al auto’s bij voor hulp aan de overkant van de weg en wij rijden dan ook op ons gemak door. Zo plots als de sneeuw kwam verdwijnt deze ook weer en met wederom regen komen we veilig aan in Golden waar we boodschappen doen en Escha voeden.

Onderweg is de klok weer een uurtje vooruit gegaan en als we om 17.00 uur het weerbericht checken zien we dat ze in Yoho National Park (bestemming van morgen) morgen een hoop sneeuw verwachten. Andere optie is om nu nog een uurtje door te rijden naar Radium Hot Springs, daar morgen via Kootenay National Park naar Banff te rijden en dan woensdag met beter weer daarvandaan alsnog naar Yoho National Park te gaan. Afgaande op de weersvoorspellingen lijkt dat inderdaad de beste optie en we rijden dan ook door naar Radium Hot Springs. Daar hebben we een prachtig aangelegde camping die bijna leeg is en ook de receptie is gesloten wanneer we om 18.15 uur arriveren.

Zoals bij de receptie aangegeven kiezen we zelf een mooi plekje uit en staan we prachtig langs een kabbelend beekje met uitzicht op de hertjes die verderop op de heuvel staan te grazen. Helaas regent het nog steeds, dus vanavond wederom geen kampvuur. Wel eten we een heerlijk stukje biefstuk op stokbrood en hebben we als toetje zowaar een Magnum hazelnoot. Daarna gaan we weer redelijk op tijd slapen en hoewel het nog steeds regent neemt Jeroen wederom plaats in het bed bovenin.