Jubileum met winters tintje

Canada, Banff

Afgelopen nacht is het hoesten en het snotteren van Escha bepaald niet beter geworden en mede daardoor onze nachtrust ook niet. Escha zelf lijkt er nog steeds weinig last van te ondervinden, maar wij zijn zeker 6x wakker geworden en 4x uit bed geweest om te kijken. Het koelt steeds flink af in de camper en de standkachel slaat dan ook om het half uur aan in een poging de temperatuur rond de 18 graden te houden.

Wanneer we het, na dus weer een gebroken nacht, tijd vinden om op te staan ontdekt Mariska dat buiten alles is bedekt met een laagje sneeuw. We zijn vandaag alweer 2 jaar getrouwd en wat is er romantischer dan samen een ochtendwandelingetje maken in de sneeuw?? Escha ligt nog in diepe slaap en gewapend met de babyfoon lopen we naar de overkant van de weg voor het uitzichtpunt op Tunnel Mountain. Door de mist en dichte sneeuwlucht is er echter geen spoor van deze Tunnel Mountain te bekennen, terwijl hij toch echt pal voor ons neus moet liggen en door zijn grootte eigenlijk niet te missen is. Het ironische is dat we maanden geleden onze specifieke campingplek al hebben gereserveerd, juist omdat deze recht tegenover het uitzichtpunt ligt en je dus in of buiten je camper kunt ontbijten met uitzicht op de berg.

Maargoed, we hebben gisteren al geleerd dat je nu eenmaal niet alles kunt hebben en eerlijk is eerlijk, de sneeuw zorgt wel voor een mooi en romantisch tafereel. Wanneer we alledrie hebben ontbeten en de camper weer aan kant is rijden we naar Banff. In verband met het slechte weer is het extreem druk bij het Visitor Center, waarop we deze maar skippen en direct doorrijden naar de Bow Falls viewpoint net buiten Banff. Na een paar minuten foto’s maken geloven we dit al snel en zetten we via Vermillion lakes koers naar Johnston Canyon waar we een hike willen doen. Wanneer we bij Johnston Canyon eindelijk een geschikte parkeerplaats hebben gevonden komt er een Amerikaan naar ons toe dat er op deze parking campers worden bekeurd omdat deze hier niet zijn toegestaan. Bij het uitrijden van de parking zien we inderdaad een verbodsbord staan, die was ons net niet opgevallen en we zijn de beste man dus dankbaar. Na 4x de andere parking over gereden te zijn hebben we geluk en weten we een camper plek te bemachtigen. Nog een geluk: sinds de sneeuw van vannacht en vanmorgen is het nog steeds zwaarbewolkt, maar in ieder geval vooralsnog droog gebleven.

Snel even lunchen, Escha verschonen en dan allemaal dik aankleden voor de wandeling van vandaag: Johnston Canyon!!
We trekken Escha een roze berenpakje aan en nadat ze de eerste 5 minuten in de draagzak de hele parking bij elkaar heeft geschreeuwd, komt ze tot de ontdekking dat ze in Canada ook bomen hebben. Thuis is ze hier al helemaal gek op, dus hier kan ze haar hart helemaal ophalen. Als we dan ook nog langs de eerste (kleine) waterval lopen is alles dik voor elkaar. In haar roze berenpakje en grote blauwe ogen trekt Escha enorm veel bekijks en zelfs ons “favoriete” volk, de Chinezen, doen aardig en leuk zodra ze haar zien.

We lopen eerst naar de lower falls, wat een wandeling is van iets meer dan 1,2 km one way. De route er naartoe is erg mooi en ook Escha geniet enorm van alle bomen en waterval(letjes) om haar heen. Na een half uurtje komen we aan bij de lower fall en is ze inmiddels in slaap gevallen. We lopen nog een stuk richting de upper fall, maar besluiten na een km om te draaien omdat het al 3 uur is en we ook nog een camping voor vannacht moeten zoeken. Wanneer we om kwart voor 4 weer lekker warm in de camper zitten begint het nog geen 10 minuten later keihard te regenen, dus we mogen qua timing vandaag niet klagen. Via de Bow Valley parkway zetten we koers richting Lake Louise om daar een camping plaats te bemachtigen zodat we morgenochtend vroeg bij Moraine Lake kunnen zijn. Er zijn bij de meeste toeristische plekken maar een paar Camper parkeerplaatsen en bij Moraine Lake is het met 8 parkeerplaatsen voor 1 van de topattracties in de Rockies wel extreem dun bezaaid.

Als we een uur gedaan hebben over de Parkway, DE hotspot voor wildlife, hebben we welgeteld 0 wilde dieren gezien, lekker dan. We krijgen echter een herkansing zodra we ons melden bij de receptie van Lake Louise campground. De camping is volledig vol, de meest dichtbijzijnde alternatieve camping die nog open is, is.........Johnston Canyon Campground..... Elk nadeel heb zijn voordeel, want nieuwe ronde, nieuwe kansen. Wederom een klein uurtje later bleek dit wel mee te vallen, de score is wel iets positiever met 3 vrouwtjes Elk die diep in de bosjes liepen te grazen, maar de gehoopte wolven, beren of Moose hebben zich mooi niet laten zien. Gelukkig hebben ze op de Johnston Campground nog wel een plekje en staan we even later zonder faciliteiten op een rustig plekje midden in het bos. Klinkt meer privé dan het is, want om onduidelijke redenen hebben ze alle gasten bij elkaar in de buurt ingedeeld. Zo is een kwart Campground relatief dichtbevolkt en driekwart totaal verlaten.

Na een hapje eten en spelen met Escha is het tijd om snel naar bed te gaan. We hopen dat het vroeg genoeg is als we om 8 uur morgenochtend bij Moraine Lake zijn om nog een parkeerplaatsen te bemachtigen, maar dat betekent wel de wekker op 6 uur.....Laten we hopen op een betere nacht slaap, dan komt dat vroeg opstaan vast ook wel goed.

wat een wauw plaatjes zien wij allemaal . Jammer dat Escha niet kan herinneren later als ze groot is .. Maar foto's zeggen veel

Oma en Opa 2018-09-18 11:20:08

Ziet er super mooi uit! Wel gek om jullie helemaal ingepakt te zien, terwijl wij weer de korte broek aan kunnen :-)

Claudia 2018-09-18 13:03:56

Jammer dat het zo koud is maar wel mooie plaatjes, had je niet gedacht dat je die kon maken :-) Chinezen zijn gek op die berenpakje, zie je in ZO Azie ook zo veel, Escha zal je later dankbaar zijn dat ze zo op de foto staat. Hopelijk is het snel minder koud.

Marjo 2018-09-18 15:33:52

Wat een mooie foto's al en wat een heerlijk kind dat geniet van bomen en watervallen. Ik hoop voor jullie dat het minder koud en nat wordt want dan is het toch fijner om te hiken. Geniet van de komende verrassingen.