Regenwoud en strand

Canada, Victoria

Zoals gisteren al aangekondigd loopt de wekker vandaag om 07.30 uur. Nadat we zijn opgestart, Escha wakker hebben gemaakt en gevoed, vertrekken we om 09.00 uur richting Port Renfrew. De route blijkt inderdaad erg mooi te zijn en al vrij snel vervullen we ook onze eigen opdracht van vandaag: de Bald Eagle spotten. Dit nationale symbool van Amerika komt met name hier op Vancouver Island in vrij grote getalen voor, maar wij hadden ze nog niet gezien. Helaas konden we nergens stoppen voor een foto, maar we hebben er toch maar mooi 2 met eigen ogen kunnen zien.

Onderweg zien we regelmatig borden met de waarschuwing dat er een beer in de directe omgeving is gesignaleerd, maar die komen we helaas niet tegen. Op de een of andere wil het tussen de beren en ons deze vakantie nog niet echt vlotten....Na 2 uurtjes is het tijd Escha uit de Maxi Cosi te laten en combineren we dat maar direct met onze brunch. Het is de eerste keer dat we dit onderweg buiten kunnen doen en op het mooie uitzichtpunt van de Jordan River die zich bij de zee voegt nuttigen we onze boterhammetjes terwijl Escha lekker in de kinderwagen speelt.

Bij het afruimen van de tafel krijgt Escha gelijk haar voeding en trakteert ze haar moeder op een lekkere volle luier. En romper. En broekje. En shirtje. Na een wat langere pitstop dan vantevoren gedacht vervolgen we dan toch uiteindelijk onze weg en komen we rond 13.00 uur aan in Port Renfrew bij het Botanical Beach Park. Nóg een unicum: we gaan vandaag onze eerste hike deze vakantie doen zónder jas!! We lopen de Botanical Loop Trail waarbij we door een schitterend stuk regenwoud lopen en daarbij regelmatig uitzicht en toegang op de verschillende stranden hebben.

Dit stukje Vancouver Island en het stuk iets noordelijker bij Tofino en Ucluelet is vrij uniek in de wereld doordat het regenwoud en strand hier gecombineerd is en tevens zo gemakkelijk toegankelijk is. Het regenwoud is inderdaad echt schitterend en vooral Escha kijkt haar ogen weer uit. Doordat we alleen maar tussen bomen óf bij de zee lopen is dit waarschijnlijk haar favoriete wandeling tot nog toe....Het verveelt geen moment en sommige stukken zijn mooier dan wat ze in de dierentuin kunnen namaken. Ook de diverse stranden zijn erg mooi en leuk om te zien en uiteindelijk komen we ruim 2 uur na de start pas weer terug bij de camper. Escha is inmiddels naar goed gebruik weer net voor aankomst in slaap gevallen, maar het is geen probleem dat we haar weer wakker maken.

Als ze haar voeding heeft ontvangen wordt ze weer ingesnoerd in de Maxi Cosi en rijden we via de Walmart terug naar de camping. Daar blijken we een Nederlands stel als nieuwe buren te hebben en wanneer we aan de praat raken blijken ze in dezelfde periode als wij in de Rockies te hebben gezeten en overmorgen vanuit Vancouver naar huis te vliegen. Doordat zij in dezelfde periode in de Rockies zaten en dus ook het koude winterweer te hebben meegemaakt, vragen ze hoe we dat s’nachts met Escha hebben gedaan toen het zo hard vroor.

Zij hadden namelijk 2 extra dikke slaapzakken bijgekocht bij de Walmart, maar na de eerste vriesnachten toch besloten om in Jasper 2 hotelovernachtingen te nemen omdat het zelfs met de extra slaapzakken gewoon te koud was in de camper. We vertellen dat wij gewoon de standkachel op 18 graden Celsius hebben staan en dat het bij ons in de camper lekker fris was, maar zeker niet onaangenaam koud. De man van het stel reageert hier verbaast op omdat zij de standkachel expres niet hebben gebruikt omdat ze bang waren dat deze anders de accu zou leegtrekken. Jeroen legt uit dat dat inderdaad gebeurt, maar wanneer je de thermostaat op automatisch zet en dus niet de hele nacht laat draaien dat de accu maximaal een kwart wordt leeggetrokken en deze weer oplaadt tijdens het rijden de volgende dag. Daarnaast is dit nou juist waar een standkachel voor is bedoeld...... We zien de beste mensen balen dat ze hier pas aan het einde van hun vakantie achterkomen en moeten er zelf stiekem toch wel flink om lachen.....

We eten voor de laatste keer ons avondeten op deze prachtige plek en zien nog één keer de maan prachtig boven de zee opkomen voor we lekker ons bedje opzoeken in onze, door de standkachel verwarmde, camper.