Wandelen op de top

Canada, Revelstoke

Vanmorgen gaat de wekker om 07.30 uur want er wordt vandaag vanaf 13.00 uur regen voorspeld in Revelstoke, de bestemming van vandaag. Naar Revelstoke is het slechts 5 kwartier rijden, dus als we zorgen dat we er op tijd zijn kunnen we hopelijk nog wat korte hikes doen terwijl het nog droog is.

We slaan het ontbijt daarom ook over en arriveren om 10.30 uur al bij Revelstoke National Park. Ook hier wordt overal gewaarschuwd voor beren, maar geeft de ranger bij de toegangspoort al aan dat er de laatste dagen geen beren zijn gerapporteerd. Jammer, want onderweg hebben we van diverse andere mensen gehoord dat ze juist hier beren hebben gezien. Het park bestaat uit de 26km lange Meadows in the Sky Parkway, waarlangs alle trails en uitzichtpunten liggen. We besluiten de weg in één keer door naar boven te rijden omdat daar de hikes zijn die we willen lopen. De uitzichtpunten doen we dat op de terugweg omdat het daarbij minder erg is als het regent.

De route is schitterend en ondanks ons speurwerk zien we helaas geen beren onderweg. Net voor de top parkeren we de camper wanneer het begint te sneeuwen. Het is echt ijskoud, voor ons gevoel het koudste weer wat we deze vakantie hebben gehad, en verschillende meertjes zijn dan ook al bevroren. We lopen een kort rondje rond Balsam Lake en nemen dan de shuttle naar de echte top die op 1.920 meter hoogte ligt. Er wordt rondom de top erg veel gewaarschuwd dat er veel Grizzly’s in de omgeving zitten, maar de chauffeuse geeft ook nu weer aan dat er al enkele dagen geen beren zijn gezien. Boven zijn we helemaal alleen en lopen we een dik half uur een trail over de top met diverse mooie uitzichten.

Het begint echter steeds harder te sneeuwen en we zijn dan ook blij als we weer in de warme shuttlebus zitten. De chauffeur vertelt dat we geluk hebben, in plaats van regen voorspellen ze nu de hele dag sneeuw en morgen naar verwachting hetzelfde weerbeeld. In principe is deze weg geopend tot 1 oktober, maar afhankelijk van het weer blijft deze langer geopend zolang de weg goed begaanbaar blijft. Nu is echter de verwachting dat de weg morgen al niet meer begaanbaar is door de sneeuw en dit is dus de laatste dag van het jaar. Als we nou net zoveel geluk hebben op de weg naar beneden met de beren, is onze dag helemaal geslaagd!

Dat geluk hebben we echter helaas niet en tevens gaat het steeds harder sneeuwen waardoor de lucht inmiddels zo betrokken is dat we op de viewpoints die op weg naar de top voorbij zijn gereden ook niets meer kunnen zien. Heel af en toe zien we toch nog een stukje vallei en de omringende bergen, maar daar moeten we het mee doen. Desondanks wel een erg leuk park en door de vele korte trails zeker een aanrader. Eenmaal beneden is de sneeuw veranderd in regen en naar verwachting is dit een bui die de komende 2 dagen non stop zal aanhouden.

Revelstoke is een belangrijke plaats voor het ontstaan van de Pacific Railway geweest en daarom staat het plaatselijke Railway Museum overal in de top bezienswaardigheden vermeld. Normaal zouden we een bezoekje overslaan, maar nu het toch regent nemen we toch maar even een kijkje. Het is een klein museum waar binnen allerhande foto’s en originele werktuigen van eind 1800 zijn tentoongesteld. Tevens staat er een gigantische stoomlocomotief en luxe wagon. Buiten staan nog wat recentere treinstellen en na 1,5 uur rondneuzen hebben we het museum gezien.

We doen weer de nodige boodschappen en rijden naar een camping. De camping van vannacht ligt direct naast de snelweg en langs de onvermijdelijke treinrails, maar doordat we het mooiste plekje van de nagelnieuwe camping toegewezen hebben gekregen hebben we hier nagenoeg geen last van. Jeroen maakt uitgebreid gebruik van de mooie warme nieuwe douches en dan blijken er al flinke plassen rondom de camper te liggen. Benieuwd hoe het er morgen uitziet!