Reuzenpanda's kijken in Chiang Mai Zoo

Thailand, Chiang Mai

De wekker ging om 9 uur, maar was door Jeroen al uitgezet voordat deze de kans kreeg een 2e keer te gaan. Het is tenslotte vakantie, dus dan maar wat later uit bed....Als we vervolgens pas half 12 zijn gedouched vinden we het allebei stiekem toch een beetje zonde van de dag, maargoed. Precies op dat moment krijgen we een appje van Erwin en Soniek dat ook zij pas net klaar zijn en wat onze plannen zijn.

We overleggen even, want we moeten vandaag een dag Elephant Nature Camp regelen. Echter, als Jeroen op internet kijkt volgt een nieuwe teleurstelling, de eerste beschikbare plaatsen zijn pas over een week en dan willen wij allang weer in Bangkok zijn. Het Elephant Nature Camp hebben we speciaal uitgezocht omdat je daar niet op een olifant mag rijden en zij juist zorgen voor verstoten, geblesseerde en mishandelde olifanten. Een ander park kiezen is dus geen optie, vooral omdat bijna alle andere aanbieders je juist wel laten rijden op een olifant en we daar allebei op tegen zijn. Jeroen trekt de stoute schoenen aan en belt het boekingskantoor gewoon op en legt het verhaal uit. De man aan de telefoon is erg vriendelijk en we mogen morgen mee! Wel moeten we dan gelijk langskomen op kantoor en betalen. Volgens de man is het slechts 10 minuutjes lopen van ons hotel, dus geen probleem. We besluiten eerst het olifanten gebeuren af te handelen, daarna wat te eten, dan naar Chiang Mai Zoo om reuzenpanda's en koala's te kijken en vervolgens naar de Wat Doi Suthep door te rijden. De Wat Doi Suthep is een hoog gelegen tempel vanwaar je een mooi uitzicht over Chiang Mai moet hebben. Erwin en Soniek willen vandaag naar dezelfde tempel en sluiten dus maar aan, net zo gezellig!

De 10 minuten lopen van de man aan de telefoon was vrij optimistisch, na 20 minuten hebben nog geen boekingskantoortje van het kamp gezien. We checken de plattegrond, het moet in de buurt zijn en na nog een minuut of 7 hebben we het dan eindelijk gevonden. De man van de telefoon blijkt de "vrouwelijke" eigenaresse en na betaling ontvangen we het bewijsje dat we mee mogen. Wel een beetje apart om €125 te betalen voor een dag waarop we les krijgen, de olifanten gaan voeren, inspecteren, wassen en schoonmaken en ook nog eens ons eigen voedsel moeten maken. Lijkt er dus verdomd veel op dat we dik moeten betalen voor een dag hard werken, maar het is natuurlijk wel een unieke "once in a lifetime" gebeurtenis! We eten snel wat in een Mexicaans restaurantje en zetten vervolgens koers richting de Zoo, speciaal om voor het eerst in ons leven reuzenpanda's te zien! Nadat we snel nog wat andere dieren hebben bekeken, komen we op weg naar de reuzenpanda's langs een Jaguar. Deze hebben we ook nog nooit gezien en allevier zijn we verbaasd over hoe mooi dit beest is. Een gespierd beest, met een supermooie glimmende vacht. Doordat je voor 30 baht met een lange stok met daarop een stuk vlees de Jaguar kunt voeren, zit deze vooraan en kunnen we een paar mooie foto's en filmpjes maken. Daarna gaan we snel door, want we komen uiteindelijk maar met 1 doel.

Na een klein stukje doorlopen is het dan zover en komen we aan bij het pandaverblijf. We hebben geluk, beide reuzenpanda's zijn vrij actief en lopen rond in hun verblijven. Het zijn prachtige beesten en het is erg leuk deze in het echt van zo dichtbij te kunnen zien. Beide reuzenpanda's worden steeds onrustiger en gaan allebei uit het zicht van de camera voor de deur naar het binnenverblijf zitten. Net op het moment dat we weg willen gaan wordt er 1 reuzenpanda naar binnen gelaten en komen er 2 verzorgers zijn verblijf binnen om eten neer te leggen. We besluiten te wachten op wat er gaat komen en al snel blijkt dit een gouden beslissing!! Zodra de verzorgers uit het verblijf zijn komt de reuzenpanda weer tevoorschijn, springt op een bankje in het verblijf en start met het eten van de wortels en bamboestokken. Net als we het over eens zijn dat dit wel echt supergaaf is, besluit de panda er een schepje bovenop te doen. Hij gaat rechtop op zijn bankje zitten, zakt onderuit, gooit 1 been nonchalant over de rand van het bankje en gaat als een soort Al Bundy wijdbeens recht voor ons zijn wortel op zitten eten....!! We maken uiteraard volop filmpjes, foto's en de nodige selfies. Ondertussen is reuzenpanda 2 ook voorzien van eten en ook deze zit op zijn platte kont rustig een grote wortel af te happen. Ondanks dat deze niet wijdbeens onderuitgezakt op een bankje zit, nog steeds een erg gaaf gezicht. Omdat de tempel al over 2 uur sluit en we nog een dik half uur moeten rijden, besluiten we met veel moeite de reuzenpanda's te verlaten op zoek naar de uitgang.

Onderweg naar de uitgang worden we ingehaald door een shuttlebusje die stopt om ons in te laten stappen. Zo'n busje kost net zoveel als de entree van het park en dus twijfelen we nogal. De chauffeur ziet dat en roept: i'ts flee! (jaja, ze zeggen hier echt de l in plaats van de r....), waarop we dan maar besluiten lekker met het busje naar de uitgang te rijden. Na wat onderhandelen met verschillende pick ups, vinden we er eentje die ons voor een schappelijke prijs omhoog en omlaag naar de tempel wil brengen. Bij de tempel kunnen we kiezen tussen 306 traptreden of voor 50 eurocent een liftje. De keuze is snel gemaakt en 5 minuten later stappen we de lift uit om te kunnen genieten van het uitzicht. De tempel zelf is van buiten al net zo mooi als het uitzicht en na 3 kwartier rondhangen sluiten we aan in de rij voor de lift terug naar beneden. Terwijl we staan te wachten op de lift maakt Jeroen een knikbeweging met zijn hoofd naar Erwin, die de dames helaas ook begrijpen. Net boven de ingang van 1 van de 2 liften zit een gigantische spin, die volgens Jeroen net zo groot is als die van gister in het guesthouse. In tegenstelling tot die is deze zwart met fel geel en groen, op zich best mooi maar minimaal net zo griezelig. We nemen, met het nodige kippenvel, wijselijk de andere lift en gaan snel naar beneden.

De pick up zet ons af in een druk straatje vol met kraampjes die streetfood verkopen en we kopen bij verschillende kraampjes eten. Na het eten scheiden onze wegen, Mariska wil graag naar de night market en Erwin en Soniek moeten hun was nog ophalen. Nadat we zijn afgezet door een nieuwe pick up, blijkt de night market hetzelfde als de night bazar en is het dus hetzelfde als waar we gister ook al waren....Het is samen wel een stuk relaxter lopen en we kopen voor allebei een aantal luchtige hempjes voordat we weer teruggaan naar het hotel. Daar checken we alle dik 100 "reuzenpanda foto's en filmpjes" en pakken we de tas vast in voor onze vrijwilligersdag op het olifantenkamp. De wekker staat op half 7, het begint dus nóg meer op werken te lijken! Maar dan stiekem toch net íets leuker......