Dagje in de auto

Verenigde Staten, Estes Park

Wat we gisteren al vermoedden bleek inderdaad waarheid, dit is veruit de slechtste overnachting tot nog toe! We hebben alle spiralen uit het matras gevoeld en de bovenburen hebben tot 1 uur vannacht 3 keer de wandelvierdaagse over de houten vloer gelopen. Gelukkig was het maar voor 1 nachtje en zijn we om 9 uur weer op pad richting Alliance in Nebraska.

Uiteindelijke einddoel is Estes Park bij Rocky Mountain National Park, maar onderweg stoppen we bij Carhenge in Alliance en bij Scotts Bluff National Monument. Na een goed uur rijden stoppen we onderweg voor een pannenkoeken ontbijt en nog eens een uur later komen we aan bij Carhenge. Carhenge is gebaseerd op Stonehenge in Engeland, maar dan opgebouwd uit auto's. Een grappig gezicht zo in the middle of nowhere en een leuke tussenstop voor de lange autorit van vandaag. Een welkome afwisseling want de weg hierheen was extreem saai, een handjevol auto's in 2 uur tegengekomen en alleen maar licht glooiende groene weilanden met koeien zover het oog reikt.

Na het schieten van de nodige foto's stappen we even het bijbehorende winkeltje binnen. Het oudere vrouwtje achter de kassa is helemaal vereerd dat er mensen uit Nederland zijn en we moeten eerst een gekleurd speldje in de landkaart prikken waar we wonen. Er blijken toch echt wel meer mensen uit Nederland geweest te zijn, getuige het feit dat we het speldje nog met moeite kwijt kunnen, maar dat maakt de vrouw niet minder enthousiast. Als we beiden gebruik hebben gemaakt van de toilet is het echter weer de hoogste verder te rijden, we hebben tenslotte nog een flinke rit voor de boeg.

Via een net zo saaie route komen we na een dik uur aan bij onze volgende tussenstop: Scotts Bluff National Monument. Ook hier worden we enorm enthousiast en gastvrij ontvangen door de vrouwelijke ranger en vertelt ze vereerd te zijn dat we helemaal vanuit Nederland naar "hun" parkje komen kijken. Het ligt in the middle of nowhere in Nebraska dus zo heel veel buitenlandse toeristen zullen hier inderdaad ook niet komen. Omdat het maar een klein park is zijn we met een half uurtje uitgekeken en zetten we weer koers richting uitgang. Nebraska ligt in de zogenoemde 'Tornado Valley' en De vrouw van Carhenge vertelde dat er eergisteren nog een tornado is geweest die aanzienlijke schade in de directe omgeving heeft aangericht. Wanneer we in Scotts Bluff naar boven rijden zien we, gelukkig, heel in de verte weer een tornado. Terwijl we boven staan houden we hem goed in de gaten, maar gelukkig is deze na een minuut of 10 weer helemaal verdwenen en kunnen we met een gerust hart onze reis vervolgen.

Na nogmaals een goede 3 uur rijden bereiken we, na een stuk minder saaie route deels door de bergen, eindelijk Estes Park. Het is alweer 19.00 uur geweest en dus frissen we ons snel op en gaan op pad voor een restaurant. Estes Park blijkt enorm toeristisch en helaas blijkt dat ook in het eten. We eten het meest tegenvallende avondeten tot dusver tegen één van de hoogste prijzen..... Na het eten gaan we snel terug naar ons motel, we willen morgen namelijk vroeg uit bed om voor de drukte verschillende hikes te lopen.