Fietsen in Ayutthaya en op stap in Chiang Mai

Thailand, Bangkok

De wekker gaat om 8 uur, we willen namelijk nog eerst wat van de tempel ruïnes in Ayutthaya zien voordat we via Bangkok naar Chiang Mai vliegen. We huren allebei een fiets op de hoek van de straat en beginnen met de ruïne van Wat Mathat, waar ook een zandstenen buddha hoofd te zien is, die is ingekapseld in een boom. Er zijn verschillende verhalen in omloop over het ontstaan van deze opmerkelijke bezienswaardigheid, maar bijzonder is het zeker.

Het fietsen door Ayutthaya is een belevenis op zich en af en toe is het goed uitkijken geblazen. Helemaal bijzonder wordt het als we rustig fietsend een olifantenkonvooi tegenkomen, die hier nog worden gebruikt om toeristen te vervoeren van ruïne naar ruïne. Na 3 uurtjes fietsen is het wel weer genoeg en leveren we ze weer in, waarna we in het guesthouse een laat ontbijtje bestellen en op de taxi zullen wachten die ons half 1 komt oppikken. Na een lichte hap haalt Jeroen de reistassen uit de opslag en komt ineens na het ophalen van slechts 1 reistas al helemaal gehaast terug om snel het fototoestel te halen. Er zit een gigantisch grote zwarte harige spin op de muur van het opslaghok. Het is de eerste grote Thaise spin die we tegenkomen, en groot is een understatement. De spin past inclusief poten precies in het ruimte van Jeroen's hand als hij met wijsvinger en duim een L maakt. Helemaal niet vervelend dat we hier precies nu weggaan dus.....

De taxi is er al om 12 uur, dus als we nu niet op tijd zijn voor onze vlucht van kwart voor 4 weten we het ook niet meer. We arriveren inderdaad al iets over 1 op het vliegveld en hebben dus alle tijd om lekker rustig aan te doen. Na het insealen van de bagage en een poosje rondhangen op het observatiedek checken we in en geven we onze bagage af. Het voelt een beetje vreemd dat we na het inchecken nergens door de douane ofzo hoeven omdat we binnen Thailand blijven. Na het kijken van een filmpje op de tablet is het alweer tijd om te boarden en verbaast het ons hoe mooi het toestel van binnen is. Alle stoelen zijn met zwart leer bekleed met het Air Asia logo in de hoofdsteun, er is led verlichting en de bagagerekken zijn erg ruim. Het toestel is wel vrij gehorig en de beenruimte houdt niet over, maar de vlucht zal slechts 5 kwartier duren. Blijkbaar zit alles echter mee, want na iets meer dan een uurtje staan we alweer geparkeerd in Chiang Mai. Als we ook nog eens met 5 minuten beide tassen al hebben zijn we stiekem allebei best blij dat de nachttrein niet doorging. Jeroen kon zijn zenuwen wederom weer goed bedwingen, dus vliegen lijkt optie 1 voor de terugreis naar Bangkok.

De stelletjes die we in Kanchanaburi hebben leren kennen zijn ook allebei vandaag aangekomen in Chiang Mai en daarom hebben we hetzelfde hotel maar geboekt, wel zo gezellig. Bij aankomst in het hotel blijkt alleen dat het Zwijndrechtse stel de naam van het hotel verkeerd had begrepen, dus die zitten in een ander hotel 300 meter verderop.....We spreken af met zijn zessen te eten en willen dit doen bij de Night Bazar, waar Samantha en Michael (Barbie van oh oh cherso) op hun tv reis ook hebben gegeten en daarna naar een ladyboy show zijn geweest. Na even zoeken lijken we het te hebben gevonden, want er zijn verschillende ladyboys die al mensen aan het binnenlokken zijn voor de komende show van vanavond. Na een lekker hapje eten bij een seafood restaurant, waar ze gelukkig voor Mariska ook gewoon kip hadden, gaan we op naar de ladyboys!

Omdat er nogal wat gore types tussenlopen en alle mannen worden aangesproken en half worden aangerand door de ladyboys, stelt Jeroen zich tactisch helemaal achteraan op, tussen Marcel en Erwin in. Terwijl Erwin in de looproute staat en de ene na de andere ladyboy om zijn nek heeft hangen, heeft Jeroen (de "pothouder") heel sneaky alle kleine briefjes aan Marcel gegeven. Telkens als er een fooi moest worden gegeven kon hij dan zeggen: "Ik heb alleen minimaal 100, geef jij ff fooi", waarop Marcel de "dames" op de bekende plekken iets moest toestoppen. Na de show krijgen de mannen nog een kleine privé show van een ladyboy die ineens zijn/haar tieten laat zien en dan wordt het hoogste tijd om weer verder te gaan!

We struinen nog even langs de kraampjes van de night bazar en kopen o.a. een goed lijkende neppe North Face rugzak voor €12. We willen nog ergens wat drinken, maar omdat het inmiddels 12 uur is sluit hier eigenlijk alles al. We gaan terug naar het hotel, daar zit namelijk een vrij grote club direct naast. We charteren een pick up truck en bij de club aangekomen staat er een liveband binnen te spelen en klinkt het erg gezellig. Buiten zitten een aantal jonge meiden in nietsverhullende kleding, waarbij het ons niet helemaal duidelijk is wat hun functie precies is (hoewel we wel een idee hebben). Als we echter naar binnen lopen is er serieus waar he-le-maal NIEMAND binnen, behalve de 6 koppige band en 4 man personeel..... Terug naar centrum heeft weinig zin, dus we bestellen toch maar wat drankjes. De band kan het in ieder geval waarderen en nemen zelfs wat foto's en filmpjes van de domme toeristen die hun enige publiek zijn vanavond. Als we zelf ook nog wat foto's en selfies hebben gemaakt met de band, komt er zowaar ook nog een dj optreden. We zijn inmiddels nog maar met zijn vijven over, Soniek kreeg hoofdpijn en is al naar bed. Marcel en Saskia gaan morgen op een primitieve jungletrekking van 2 dagen en zwaaien om half 2 ook af. Om met zijn drieën te blijven zitten is wel erg overdreven en we laten ons dus maar uitgebreid uitzwaaien door het barpersoneel.... We zetten voor morgen de wekker om 9 uur en kijken dan wel wat de verdere planning wordt.