Zebra selfie

Swaziland, Lobamba

Om 08.00uur worden we vanzelf wakker, wat betekent dat we eindelijk weer eens een normale nacht hebben gehad in een normaal bed. We moeten eerlijk toegeven dat de afgelopen dagen 8 tot 12 uur in de auto zitten en heel geconcentreerd dieren zoeken toch een stuk vermoeiender was dan we vantevoren hadden verwacht. Tel daarbij de korte nachten en de vermoeidheid van de spanning van de bruiloft die er nu uitkomt en we zijn blij dat we hier vandaag in Mlilwane lekker rustig aan kunnen doen.

Mlilwane is het oudste park van Swaziland en heeft alleen "klein" wild zoals onder andere Wildebeasts, Zebra's, veel verschillende soorten antilopen, wrattenzwijnen etc. De enige roofdieren hier zijn krokodillen, wat betekent dat je hier vrij rond mag lopen en zelfs fietsen kunt huren om een lekker stukje door het park te fietsen tussen het wild door. Het park is kleinschalig en doet wat kneuterig aan. Het doet een beetje denken aan een kruising tussen Center Parcs en een uit de kluiten gewassen kinderboerderij, maar dan in een prachtig landschap met fantastische vergezichten. Toch is het park nog vrij groot en is het voor ons heerlijk om een lekker ruime cottage te hebben, met een schitterend uitzicht en een uitermate relaxed dagprogramma zodat we weer even een beetje kunnen bijtanken. We willen fietsen huren om zodoende een stukje tussen het wild door te fietsen. We willen de fietsen 3 uur huren wat ons op vreemde gezichten van de gidsen komt te staan. Dan wordt er nog 2 keer geverifieerd of we écht geen gids mee willen en kunnen we betalen. Het vrouwtje van de receptie, waar we moeten betalen, kijkt zo mogelijk nog vreemder dat we 3 uur willen fietsen en stelt voor dat we 2 uur afrekenen en de rest eventueel achteraf. Als we vervolgens ook het aanbod voor helmen nog vriendelijk afslaan worden we helemaal door alle nedewerkers aangekeken alsof we knettergek zijn. Zelfs de uitleg dat we uit Nederland komen en dat fietsen bij ons net zo normaal is als autorijden verandert niets aan de gezichten.

Als we net een paar minuten weg zijn stuiten we op een grote groep wildebeasts die midden op de weg staan. Met de geweldige omgeving als achtergrond een schitterend plaatje. Helaas zitten beide camera's en telefoons nog in de rugzak, waardoor de wildebeasts al weg zijn voordat de camera gereed is om foto's te nemen, beetje jammer..... Met de camera in de aanslag komen we aan bij een eilandje waar 2 gigantische krokodillen liggen te zonnen. Na het schieten van een paar plaatjes fietsen we weer verder. Na nog een kwartier gaat het pad steil omhoog met allemaal losse steentjes en stapt Mariska al snel af om verder te lopen. Jeroen heeft het wel fietsend gehaald, maar moet stiekem toegeven dat zijn conditie ook niet optimaal meer is en staat hijgend op Mariska te wachten. Het is inmiddels 11.00 uur, de lucht is strakblauw en de zon bloedheet. We besluiten even op de kaart te kijken waar we precies zijn en zien dan dat we de "mountain route" hebben genomen en hier pas slechts een heel klein stukje van hebben gehad. We besluiten daarom toch maar snel om te draaien en terug te fietsen richting de vlaktes. We komen nog wat impala's en steenbokken tegen, tot Jeroen ineens 3 zebra's opmerkt die onze kant op komen gelopen. We stappen snel van de fietsen af en terwijl de zebra's rustig langslopen hebben we alle tijd om foto's te maken.

Vervolgens blijven ze stilstaan en kunnen we zelfs selfies met ze maken en van heel dichtbij fotograferen, toch wel erg cool! We fietsen nog een rondje en dan blijken we al 2,5 uur aan het fietsen. We keren terug naar het kamp, waar we lunchen en even relaxen op ons terras. Nadat we zijn hersteld van onze fietstrip stappen we in de auto om alsnog de mountain route af te maken. Al snel blijkt dat het maar goed is dat we zijn omgekeerd met de fietsen, want de route is zelfs met de auto maar net te doen. Het pad gaat steeds steiler omhoog en is gewoon in heel erg slechte staat. Als we 20 minuten door elkaar heen zijn geschud en ook nog geen dier hebben gezien besluiten we bij een uitzichtpunt om te draaien. We hebben namelijk pas een kwart van de totale route afgelegd en hoewel Jeroen dit serieuze terreinrijden uiteraard erg leuk vindt, is totaal 3 kwartier ook wel weer voldoende. We spotten nog verschillend wild, waarna we ons willen opfrissen voor het avondeten.

Aangekomen bij onze cottage wacht ons echter een verrassing voor onze honeymoon: een mandje met daarin een flesje witte bubbeltjeswijn, 2 champagneglazen en een doos luxe chocolade! We gooien daarom de planning voor nu maar eventjes om, gooien snel het flesje in de vriezer en als deze koud genoeg is genieten we van de zonsondergang met ons flesje wijn en de prachtige omgeving. Na het eten gaan we lekker uitgebreid in bad en lekker op tijd naar bed. Morgen weer een aardige rit van zo'n 4,5 uur terug naar Zuid Afrika voor de boeg. Hoewel Mlilwane misschien niet een absolute "must do" is tijdens een rondreis in Zuid Afrika, hebben we het vandaag wel weer erg naar ons zin gehad. Lekker uitgerust en toch weer meer mooie dingen gezien. En wie kan er nu zeggen dat hij/zij een selfie heeft met wilde zebra's vanaf de fiets??