Eindelijk lekker slapen!! (hopelijk....)

Thailand, Bangkok

Half 9 gaat de wekker en we zijn allebei nu echt versleten. Hoewel het matras ging, was het erg warm en alleen het ventilatortje kon het niet koel genoeg maken. Geen van ons beiden heeft het gevoel al 3,5 week vakantie te hebben en we hopen dan ook dat we de 3 laatste nachten in Bangkok genoeg kunnen bijtanken om in ieder geval uitgerust aan de terugreis naar Nederland te beginnen.

Nadat we de reistassen hebben ingepakt lopen we naar de hoofdweg om daar een taxi te regelen die ons naar de centre pier brengt. Blijkbaar hebben we daar iets te licht over gedacht want terwijl we in de brandende zon staan te wachten zijn er 2 mogelijkheden: of de taxi stopt niet eens of vraagt maar liefst 500 Baht (€12,50) om ons weg te brengen. Wij hadden zelf 100 in gedachten, dus dat verschil is wel erg groot. We laten er 6 schieten als nummer 7 ook weer 500 wil. Dit schiet zo niet op en van wachten in de brandende zon worden we ook niet vrolijk . We pingelen de rit af naar 300 Baht, de chauffeur moet hier echt voor rekenen, dus waarschijnlijk zaten wij gewoon erg laag met die 100 Baht. 25 minuutjes later stappen we voor de ferry uit en kunnen direct aan boord. Kaartjes voor de ferry, de taxi naar de bus en de bus zelf hebben we 2 weken geleden al gekocht en kunnen dus zonder oponthoud en moeilijk gedoe in 1x door. Half 1 arriveren we bij de bushalte en wordt ons de weg gewezen naar de juiste bus.

Op onze kaartjes staat: V.I.P. Bus ticket Bangkok, maar de bus zelf ziet eruit of deze jaren op de zeebodem heeft gelegen. Compleet doorgeroest en met scheuren in de ruiten en in het plaatstaal is het niet bepaald een knappe verschijning. Maargoed, na 4 weken Thailand zijn we wel wat gewend en stappen we toch maar aan boord. Door onze laatste ervaring met een minivan op de heenweg naar Koh Chang hebben we gezworen nooit meer een minivan te nemen, maar vandaag blijkt daar al snel een groot nadeel aan te kleven. Niet alleen is deze rit met een normale bus stukken duurder, daarbij duurde de rit op de heenweg net geen 4 uur, waar we er vandaag liefst iets meer dan 6,5 uur over doen! We komen pas half 8 aan op Ekkamai, vanwaar we de skytrain nemen naar Nana. Daar aangekomen moeten we nog 5 minuutjes lopen naar ons hotel en wacht ons een nieuwe verrassing.

We hadden al in de reviews gelezen dat het hotel in een straat ligt met prostituees. Nu waren we wat dat betreft al wat gewend hier, maar dit slaat alles. Deze straat is zoals we die van tv kennen: talloze schaars geklede vrouwen en ladyboys staan langs de weg om opgepikt te worden, tientallen stripclubs en pingpong shows en elke bar vol met oude mannen en Thaise meiden. Mariska voelt zich erg opgelaten en niet op haar gemak, terwijl Jeroen het fantastisch vindt en dit het enige stukje Thaise cultuur noemt wat wél interessant is. We frissen ons snel op na de in totaal toch zo'n 9,5 uur durende reis en gaan dan op zoek naar een leuk restaurantje. Als je hier niet in een tent vol prostituees wilt eten moet je even lopen en we gaan daarom naar een restaurantje waar we 2 weken geleden ook al heerlijk hadden gegeten (reisverslag 17-11-2014). We bestellen allebei weer hetzelfde als toen en het is wederom net zo lekker! Na deze heerlijke maaltijd, die we pas om 10 uur hadden, kunnen we het niet laten toch even langs wat clubs te lopen en proberen een glimp op te vangen van binnen. We kijken ons ogen uit en lopen geamuseerd terug naar het hotel, waar we geen wekker zetten en hopen op een heerlijke nacht slaap.