Dik verdiende selfie

Verenigde Staten, Hot Springs

Nadat we gisteren de Bighorn schapen met grote horens hebben gespot, hopen we vandaag op coyotes en berggeiten. We starten de dag echter met een puur Amerikaans stukje patriottisme: Mount Rushmore. Eigenlijk hebben we hier allebei niet zoveel zin in, hoewel we het erg knap vinden hoe de 4 hoofden van de presidenten Washington, Jefferson, Roosevelt en Lincoln uit de grote rots zijn gehakt. Maarja, als je in de buurt bent moet je hier toch eigenlijk wel gelijk even een kijkje nemen ook. Daarbij zou het weleens de laatste keer kunnen zijn dat we dit op deze manier kunnen aanschouwen. Het is tenslotte niet uit te sluiten dat Trump besluit dat deze 4 voorgangers maar koekenbakkers waren, vervolgens de rots laat opblazen en iets verderop een 4x zo groot, compleet borstbeeld van zichzelf laat uithakken.....

Aangekomen bij Mount Rushmore bevestigt de flinke file voor het parkeren direct onze gevoelens waarom we hier niet heel erg naar uitkeken. Het is mega druk en ondanks dat er 4 kassa's voor de parkeerplaats open zijn schiet het voor geen meter op. We gaan op zijn Nederlands over de linkerbaan de file voorbij en omdat de Amerikanen allemaal keurig netjes achter elkaar op de rechter uitvoegstrook blijven staan, kunnen wij via de linkeruitvoegstrook nagenoeg direct doorrijden naar kassa nummer 2. De entree is gratis, maar parkeren daarentegen kost $ 10,-. Daarvoor moet wel worden gezegd dat het parkeren uitstekend is geregeld met een grote parkeergarage en diverse parkeerstewards. Zoals gezegd is het flink druk, maar we vinden direct een vrij plaatsje vooraan en hebben binnen 5 minuten alle gewenste foto's eigenlijk wel weer genomen. Blijkbaar vielen we op doordat we nogal moeite deden voor goede foto's, want als we weg willen lopen komen er gelijk mensen naar ons toe of we foto's van hen en hun gezinnen willen maken. Zo staan we allebei tegelijk van een aantal verschillende mensen foto's te maken en is het dan echt tijd om weer verder te gaan.

Een kwartier nadat we waren geparkeerd verlaten we de parkeergarage weer en gaan we via de Iron Mountain Road naar Custer State Park. Vooral de route buiten het park is erg mooi en voert ons door een dichtbegroeid bos met diverse smalle stenen tunnels en houten 'pigtail' bruggen. Tijdens de route hebben we ook nog diverse malen zicht op de 4 uitgehakte Presidentshoofden en schieten we hier heel stiekem toch nog wat extra plaatjes van. Eenmaal binnen de parksgrenzen van Custer State Park rijden we direct door naar een restaurantje om een hapje te eten. We genieten buiten aan het water van het feit dat we eindelijk weer een lekker zonnetje hebben en na het eten beginnen we aan de Wildlife Loop Road. Zoals gezegd hopen we sowieso op berggeiten en coyotes, maar hier komt ook de Burro (een kleine wilde ezel) voor. Het spreekt voor zich dat deze vandaag aan de lijst wordt toegevoegd!

Na diverse hertjes en bizons te hebben gezien, komen we dan eindelijk langs een groep Burro's. Ze zijn allemaal verschillend van kleur en daarbij heeft de een een dikke langharige vacht en is de ander veel gladder. Wat het extra leuk maakt is dat er een kleintje bij is en deze zichzelf goed laat zien. Sowieso hebben we nagenoeg van elk dier ook kleintjes gezien, toch wel een heel groot voordeel van reizen in deze periode. Als er nog wat nieuwsgierige Burro's tussen de auto's zijn doorgelopen, rijden we verder de loop af. We zien nog een aantal Hertjes, Pronghorn, Praire hondjes en Bizons, maar Berggeiten en Coyotes zijn ons niet gegund.

We komen om 16.00 uur terug bij ons startpunt en het is dan al te laat om de loop nog een keer te doen. We hebben tenslotte de Needles Highway nog te rijden en moeten daarna nog een uurtje naar Hot Springs, waar we zullen overnachten. Needles Highway is een schitterende route vol haarspeldbochten en veelal ingesloten door hoge puntige smalle rotsen. Hoogtepunten van de rotsen zijn de Needle Eye (hoge puntige rots met een ovaal en langgerekt gat aan de bovenkant) en de bijbehorende lange en zeer smalle tunnel. We genieten van de prachtige rit en na de nodige foto's en pitstop komen we aan bij de Needle Eye Tunnel.

Zodra we de bocht omkomen zien we een flinke file voor de tunnel staan, parkeren de auto en gaan polshoogte nemen. Als we dichterbij komen zien we iets wits aan de andere kant van de vangrail staan, een klein Bergggeitje!!! We vallen echter serieus met de neus in de boter, want de reden van de file is dat er maar liefst 4 grote Berggeiten midden in de tunnel staan en er kan dus niemand doorheen. Daarnaast blijken er naast de vangrail nog 2 grote en ook hier weer in totaal 5 kleintjes te zitten. Zo zijn we al 10 dagen op zoek naar Berggeiten en zo zien we er in 1 klap zomaar 11..... Omdat we zo dichtbij zijn en er zoveel moeite voor hebben moeten doen trakteren we ons, naast vele foto's, op een 'Mountain Goat Selfie' en passeren we uiteindelijk heelhuids de tunnel.

Onderweg hebben we nog een aantal fotostops, waaronder wederom voor Texas Longhorns, en arriveren we om 19.45 uur bij ons motel. Als we ons in het door vervallen huizen omgeven motel melden bij de naar Curry ruikende Indiase receptionist, hebben we al het gevoel dat dit niet de beste overnachting van de vakantie gaat worden....... De kamer daarentegen ziet er op het eerste oog sober, maar voor een nachtje prima uit. Het stadje daarentegen is droevigheid ten top. Een smerig publiek zwembad, 3 hele eettentjes waaronder een compleet lege all you can eat Chinees, een duur steakhouse en JP dining. We gokken op JP en hoewel het er van binnen en van buiten niet uitziet, is het nog gezellig druk ook. Het eten is prima en uiteindelijk keren we na een goede dag met een voldaan gevoel naar ons motel. Vanavond proberen goed te slapen, morgen staat er weer een lange autorit op het programma met als einddoel Estes Park bij Rocky Mountain National Park.

Zo ken ik jullie weer...bofkonten! Wat een waanzinnige reis!!!!! En jullie zijn er nog niet 🎉