Flinke inspanningen in de regen en mist

Portugal, Lagao de Fogo

Na gisteren een flinke reisdag te hebben gehad, hebben we vannacht erg slecht geslapen. We zitten midden in een woonwijk, waar letterlijk elk huis één of meerdere honden in de tuin heeft. Wanneer er s’nachts 1 aanslaat, doet de rest vrolijk mee, inclusief de 2 honden bij “ons” huis. Escha was zo kapot dat die overal doorheen heeft geslapen, maar wij zijn meerdere keren wakker geweest. Ondanks het feit dat de mensen en het appartement helemaal top zijn, is dit toch wel een flink minpunt.

Uiteindelijk hebben we geluk, want Escha wordt pas 09.30 uur wakker waardoor we toch nog aardig wat slaap hebben kunnen pakken. Minder geluk hebben we met het weer, het regent nog steeds non stop sinds onze aankomst. We doen daarom lekker rustig aan, halen eerst wat boodschappen en spelen wat met Escha voordat ze alweer toe is aan haar middagslaapje. Het blijft zwaar bewolkt, maar zodra het stopt met regenen, pakken we de rugzak alvast in, zodat we na Escha haar slaapje en boterhammen direct op pad kunnen. We rijden om 14.30 uur weg met als doel Lagao de Fogo, een kwartiertje rijden de heuvels in. Eenmaal in de heuvels gaat de zware bewolking over in dichte mist en zien we op sommige stukken niet meer dan enkele meters voor- en achteruit.

Ook bij de eerste uitzichtpunten is het gissen naar het uitzicht en hebben we geluk dat onze auto een opvallende rode kleur heeft zodat we hem makkelijk kunnen terugvinden. Eenmaal aangekomen bij Lagao de Fogo hebben we geluk, het meer is zowaar tussen de mist wel gewoon zichtbaar. Doordat er geen zon is en de temperatuur met 22 graden aangenaam is, besluiten we een wandeling te maken. Vanaf het uitzichtpunt op het meer loopt er een smal pad steil naar beneden en komt uit op het strand waarbij je een rondje rond het meer kunt lopen. Vol goede moed dalen we het modderige pad waarbij de gladheid en de soms hoge treden flinke hindernissen blijken. Na een goede 3 kwartier glibberen en glijden bereiken we de bodem. Het regent inmiddels weer flink en het zicht is beneden inmiddels ook een eind geslonken door de mist.

Na 10 minuten te zijn bijgekomen en wat te hebben gedronken en gegeten beginnen we eer aan de tocht omhoog. Escha houdt de moed erin door 428 keer “hihi, haha” van het bekende liedje ik zag twee beren broodjes smeren te zingen, maar desalniettemin eisen de flinke treden op de steile klim hun tol. We moeten onderweg regelmatig bijkomen en drinken. Maar gezien het feit dat we mensen met flinke loopstokken prima kunnen bijhouden terwijl we een klein kind en zware rugzak bij ons hebben valt het allemaal niet tegen. Hoewel flink verregent gaan we op de weg omhoog af en toe nog even op de foto en zijn uiteindelijk blij als we flink afgepeigerd de top weer hebben bereikt.

We zijn totaal iets minder dan 2uur bezig geweest en rijden daarom terug naar ons appartement zodat Escha nog even kan spelen en/of slapen voordat we een hapje gaan eten. We laten Escha het stuk van het uitzichtpunt naar de auto zelf lopen en ze laat zich daardoor gelukkig gemakkelijk weer in de autostoel zetten. “Thuis” aangekomen heeft mevrouw weinig zin in slapen, maar in spelen des te meer. We laten haar daarom maar gewoon lekker spelen, maar bijkomen is er voor ons helaas ook niet echt bij. Escha vindt het erg leuk om lopend aan de hand de gang heen en weer te lopen, dus we plussen nog wat extra meters op de reeds gelopen afstand van vandaag.

Daarna gaan we snel wat eten, zodat Escha het hopelijk volhoud zonder extra slaapje. Het restaurant waar we langsrijden gaat om 19.00 uur open en om exact 19.01 uur zitten wij aan onze tafel. Opvallend genoeg zitten we niet eens lang alleen en komt er al snel een Duitse familie naast ons zitten. Escha wandelt en kruip wat door het restaurant als al snel blijkt dat ze hier alleen vis serveren. Omdat op zondag veel restaurants zijn gesloten, besluiten we 2 maaltijden te bestellen waarbij Escha de vis van maaltijd 2 zal opeten en Mariska alle bijgerechten. Escha offert zich graag op en weet bijna alle vis naar binnen te werken, totdat Jeroen toch de laatste 2 stukjes nog mag opeten.

We eten nog lokaal verbouwde ananas als dessert en gaan daarna snel naar huis om Escha in te stoppen. Als we in het appartement aan Escha vragen of ze al naar bed wil gaan, pakt ze eerst de trommel van de bank, geeft Jeroen een hand en leid de weg naar de slaapkamer waar ze vervolgens samen met de trommel direct in slaap valt. Als wij het weerbericht nakijken voor morgen blijkt dat er zwaar bewolkt wordt opgegeven, maar in ieder geval droog dus we zijn benieuwd. Nog 2 afleveringen van de Big Bang Theory en dan naar bed, hopend op een betere nacht dan de afgelopen.