Eerste dag chillen op het strand

Thailand, Lonely Beach, Koh Chang

Gebroken worden we om half 10 wakker. Hoewel de bungalow er erg leuk uitziet, slaat het matras werkelijk helemaal nergens op. Het is zo onvoorstelbaar hard dat we eerst dachten op een dun matje te liggen, maar het is een matras van 15 centimeter dik! Hoewel alle bedden in Thailand erg hard zijn, is dit wel heel bizar. Als Jeroen op het matras staat, en er dus bijna 90 kilo gecentreerd op 1 punt drukt, deukt het matras nagenoeg niet in!! Wanneer we dit tegen Marcel en Saskia vertellen, geven zij aan ook een hard matras te hebben, maar zij hebben hier verder niet zoveel last van. Zou het dan echt aan ons liggen?

Met pijnlijke ruggen en beurse heupen eten we een ontbijtje weg en verhuizen onze spullen naar onze nieuwe, luxere bungalow. Deze is iets groter, heeft een groter (maar nog steeds keihard) bed, een koelkast en airconditioning! Na de verhuizing pakken we rustig wat spulletjes in en gaan we op naar het strand, wat zo'n 10 minuutjes lopen is. We hebben aanwijzingen gekregen van Marcel en Saskia waar zij normaal liggen en hebben ze dan ook snel gevonden. Er liggen vandaag naar schatting max zo'n 150 mensen op dik 1,5 km lang strand, dus opgaan in de drukte is er sowieso niet bij. Het strand zelf is zoals verwacht van een tropisch eiland: licht zand, helder blauw water en overal om je heen palmbomen. Het is ook nog een relatief rustig en onbekend eiland qua toeristen, waardoor het strand ook niet druk is. We ploffen lekker op het strand neer op onze zojuist gekochte strandhanddoeken en genieten van het zonnetje. Jeroen en Marcel willen graag een balletje kopen, maar komen bij de strandverkopers niet lager dan 300 Baht. Omdat Marcel in het dorpje zo'n zelfde bal voor 250 heeft gezien, lopen ze samen terug naar het dorpje. Als ze na ruim een half uur helemaal bezweet terugkomen hebben ze inderdaad de bal voor 250 Baht kunnen kopen en zo allebei wel 60 hele eurocentjes bespaard. Beetje jammer dat ze allebei zo kapot zijn dat ze vervolgens voor het dubbele bedrag drinken moeten halen, maar dat geheel terzijde....

Terwijl de jongens proberen hoog te houden (met nadruk op proberen, het balgevoel is ver te zoeken), liggen Mariska en Saskia op hun handdoek en maken af en toe wat foto's. Dit lijkt ook de beste strategie, want na een half uur voetballen en tennissen zitten de jongens er weer helemaal doorheen en vallen dan ook maar bezweet neer op hun handdoek. Het is inmiddels lunchtijd geworden en we strijken neer bij een grote strandtent waar een we een heerlijke maaltijd eten, voordat we de resterende middag nog zonnend doorbrengen. We bekijken om kwart voor 6 nog even de zonsondergang, voordat we terugkeren naar Little Eden. Daar frissen we ons even op in ons nieuwe huisje en daarna pikken we Marcel en Saskia weer op voor het avondeten. Als we langs een leuk uitziend restaurantje lopen zien we staan dat daar vanavond ook live muziek is. Terwijl we staan te kijken zit er een oud, dun mannetje vanaf de bar te roepen dat we hier moeten komen eten. Het mannetje is duidelijk zo stoned als een garnaal, de vele keren dat hij " Ja Man" op zijn Jamaïcaans zegt zijn dan ook niet op 2 handen te tellen.

Hoewel het restaurantje er erg leuk uitziet twijfelen we na binnenkomst alweer. Aan de meeste tafels zit een hond vast met een ketting en de overige gasten zijn allemaal echte hippie backpackers of reggae fanaten. Hoe dan ook vallen we sowieso op met onze normale kleding en kapsel zonder vieze dreadlocks. Marcel en Saskia spelen Paper, Scissors, Rock om te bepalen of we hier blijven eten of niet en uiteindelijk bepaalt het lot dat we blijven zitten. Het eten smaakt onverwacht erg goed, we hebben dan ook geen spijt van onze keuze. De muziek klinkt prima, ook al verstaan we niets van de tekst en wordt er regelmatig gepauzeerd om een jointje weg te roken. Wel apart te zien dat overal wordt gewaarschuwd voor politie razzia's aangaande drugs en dat hier open en bloot aan de straatkant wordt geblowd. Na het eten sluiten we aan bij het wekelijkse feest van Siam Hut, het bekendste feest van Lonely Beach. Na 3 drankjes en een vuurshow (nogal populair hier op het eiland), hebben we het wel weer gezien en keren we terug naar Little Eden waar we aankomende nacht beter hopen te slapen dan afgelopen nacht.