Beach girl

Portugal, Ribeira Grande

Om 7 uur wordt er alweer druk “papa, mama” geschreeuwd en rusten we daarna nog een poosje verder met zijn drieën in het “grote” bed. We moeten het dit verblijf stellen met een twijfelaartje van 140cm breed. Hartstikke knus en gezellig, maar met warme nachten en zonder airco zijn er betere formaten bed denkbaar. Ook s’ochtends met zijn drieën naast elkaar overigens....

Al met al zijn we vroeg klaar voor het programma van vandaag: derde poging theeplantage! Ze geven om het half uur een tour en wij sluiten aan bij die van 10 uur. We krijgen een interessante rondleiding, waarbij we de verschillende theesoorten op het einde ook nog mogen proeven. Escha vindt dit ook reuze interessant en drinkt vrolijk mee. Het is de oudste theeplantage van Europa (er zijn uberhaupt maar 2 theeplantages in Europa, waarbij de andere hier 5 minuten verder op het eiland ligt) en er wordt voornamelijk gebruik gemaakt van oude originele machines en veel handwerk. Na de tour gaan we op eigen gelegenheid de theevelden in waar de bladeren worden verbouwd.

We lopen hier slechts eventjes rond, alle bladeren en struiken zijn immers exact hetzelfde, en gaan dan weer richting auto. Omdat het zonnetje nog steeds schijnt en vanmiddag weer bewolking wordt voorspeld rijden we langs het strand. Hoewel een eiland, zijn de Azoren door de vulkanische oorsprong niet voorzien van mooie stranden. Alle stranden zijn sowieso zwart, maar volgens internetblogs en reisboekjes is Praia des Moinhos dan wel weer de moeite waard. Omdat we er toch praktisch langsrijden, besluiten we maar een kijkje te nemen.

Het strand ligt inderdaad in een erg mooie baai en Escha heeft de tijd van haar leven in het zwarte zand. Binnen een mum van tijd zit ze van top tot teen onder. Een poging om haar af te spoelen in zee mislukt al snel omdat ze overduidelijk een grotere fan is van de warme thermaalbaden dan van de koudere zee. We houden het uiteindelijk dan ook al relatief snel na een uurtje voor gezien en rijden naar het appartement voor het middagslaapje van Escha, die uiteindelijk maar liefst 2,5 uur duurt. Omdat het al 4 uur is frissen we ons maar gewoon gelijk op voor het avondeten en touren nog even een onbekende route over het eiland.

We besluiten voor de 3e keer bij hetzelfde heerlijke biefstukrestaurant te gaan eten en ook dit keer worden we niet teleurgesteld. Escha is vooral weer helemaal gelukkig met alle koeien die overal staan afgebeeld en zo is het een geslaagde laatste avond op Sao Miguel. Eenmaal in het appartement kruipt Escha nog even rond met haar nieuwe favoriete speeltje, de pet van Jeroen en kijken we nog een serie. Morgen vliegen we terug naar Lissabon waar we nog tot en met zondag zullen verblijven voor een citytrip. We zetten de wekker op half 9, zodat we op het gemak de koffers kunnen inpakken voordat we om uiterlijk half 12 weg moeten rijden.

lekker thee drinken ! en escha hup nu los gaan lopen de geschiedenis herhaalt zich ! Mariska ging lopen op het strand in Spanje namelijk