Bear Aware

Verenigde Staten, Mammoth Lakes

Om 9 uur worden we gewekt door de wekker, zodat we op tijd op pad kunnen richting Mammoth Lakes. We hebben wederom een trip van ruim 3 uur voor de boeg, dus laden we na het douchen gelijk de auto in en gaan we onderweg wel ergens ontbijten / lunchen.

Omdat we vandaag in Mammoth Lakes naar Hertz willen gaan om onze versie van het "kapotte slot verhaal" te doen, maken we met tissues en water de auto van binnen en buiten een beetje schoon. In het huurcontract staat namelijk dat je met de auto niet offroad mag gaan, iets wat we de afgelopen dagen stiekem toch wel erg vaak en redelijk enthousiast hebben gedaan. Uiteraard is dat ook goed aan de auto te zien en kunnen we ondanks 45 graden toch nog even aan het werk. Als de auto weer enigszins is ontdaan van zijn zandlaag kunnen we op pad. Als we in de vallei aankomen horen we allebei een vreemd en hard geluid. Mariska vindt het echt "heel bizar als je hoort hoe hard het dus waait", want in de verre omtrek is niemand te bekennen. Enkele seconden later vliegen er echter 2 straaljagers "vlak" boven ons hoofd langs. Blijkbaar zijn wij niet de enige die werden opgeschrikt door de straaljagers, want ineens steekt er ook een coyote op zijn dooie gemak de weg over. Hierbij blijft hij ons continu aankijken en ook aan de zijkant van de weg verliest hij ons geen seconde uit het oog. Helaas voor deze coyote laten wij geen voedsel achter en schieten we alleen een paar foto's.

Na 2,5 uur rijden passeren we in Bishop een groot bord waarop staat vermeld dat het de inwoners een grote eer is om samen met ons Jezus te aanbidden. Zoveel vriendelijkheid kunnen we natuurlijk niet afslaan en dus gaan we hier dan maar lunchen. Voor het eerst zien we hier zowaar meatloaf op de menukaart staan, zodat Jeroen de rest van de kaart niet meer hoeft te zien en zo blij als een kind is met zijn allereerste echte Amerikaanse meatloaf. Mariska blijft bij de vertrouwde hamburger en 3 kwartier later zetten we onze reis met goedgevulde buiken weer voort. Na iets meer dan een half uur rijden komen we aan bij ons motel in Mammoth Lakes. Bij het inchecken worden we geadviseerd alle etenswaren uit de auto te halen omdat er veel beren in de omgeving zitten. Bovendien schijnen die de auto nog sneller open te hebben in hun zoektoch naar eten dan de gemiddelde junk in Las Vegas. Oppassen dus!!

Na alle spullen maar weer eens te hebben uitgeladen gaan we op zoek naar het Hertz filiaal. De navigatie stuurt ons naar een vissportwinkel, en net als we denken dat we fout zitten, zien we daar inderdaad een klein bordje van Hertz staan en naast de winkel +/- 15 nette, gepoetste auto's. Jeroen ziet gelukkig ook dezelfde auto als die we nu hebben, voor een kleinere auto wilde hij namelijk niet omruilen. Als we de viswinkel binnenstappen, staat er direct om de hoek inderdaad een klein bureautje met Hertz erop. Na ons verhaal aan de dame achter het bureautje te hebben uitgelegd: "een meneer van het hotel wees ons erop dat het slot niet goed zat. Ons was dat niet eerder opgevallen, want we hebben totaal geen verstand van auto's. Volgens die meneer leek het erop of ze hadden geprobeerd in te breken en moesten we langs Hertz gaan omdat ze nu wel heel makkelijk konden binnenkomen. We weten overigens niet waar, wanneer en hoe het gebeurd zou moeten zijn want er is niemand in de auto geweest en er is niets gestolen. Waarschijnlijk is het dan ook al gebeurd voordat wij de auto kregen en is het kapotte slot ons gewoon niet opgevallen (scheelt ons weer 200 dollar eigen risico)".

De mevrouw geeft ons helemaal gelijk en geeft aan dat zij het ook niet zou merken, want iedereen gebruikt tegenwoordig toch gewoon de afstandsbediening??? Het kan volgens haar echter geen kwaad, want de deur kan gewoon op slot met de afstandsbediening, dus niets aan het handje. En daarbij, "als ze binnen willen komen dan tikken ze de ruit wel in". Nadat de mevrouw doorheeft dat we ondanks dit zeer deskundig advies toch nog een beetje twijfelen, geeft ze de tip om voor de zekerheid nog even langs de garage 2 deuren verder te rijden. De (zeer vriendelijke) monteur die daar buiten staat komt direct naar ons toe en na wat spelen met de afstandsbediening en kijken of alles echt goed op slot gaat, probeert hij met de punt van de sleutel het slot open te draaien. Wanneer dit niet lukt, trekt ook hij de conclusie dat het allemaal geen vaart loopt en de auto niet veel extra risico loopt om weer opengebroken te worden. Hij geeft ons ook nog de tip ons er vooral niet druk over te maken en lekker verder te gaan genieten van onze vakantie.

Hoewel we er nog steeds niet gerust op zijn,spreken we af zijn advies op te volgen. Wel spreken we af voor de zekerheid bij elk hotel de auto volledig leeg te halen. Omdat we nu onverwachts een hoop tijd over hebben, rijden we naar Mono Lake. Dit is een zoutwater meer op een half uur rijden naar het noorden van Mammoth Lakes. Mono Lake is bekend om zijn zoutpilaren (Tufa's), wat ontstaat door neerslag van kalk in koel water, dat is overzadigd met kalk. Dit fenomeen is vrij zeldzaam en komt maar op enkele plekken op aarde voor, waaronder Mono Lake en, hoewel zeer kleinschalig, in ons eigen Limburg!!!!! (toch fijn dat we daarvoor helemaal naar de andere kant van de wereld zijn gegaan). Helaas heeft dat zout een merkwaardige geur en trekt het enorm veel vliegen aan, waardoor we het met een kwartiertje wel weer hebben gezien. Na het avondeten houden we op onze kamer onze oren wijd open en hopen we een beer te horen, maar het enige dat we horen zijn 5 grote vrachtwagens die naast onze motelkamer parkeren. Gelukkig is 1 van ons daar óók erg blij mee, dus na wat foto's vallen we redelijk snel in slaap.