Koa San Road

Thailand, Bangkok

Het eerste hotel hadden we voor 2 nachten geboekt, maar omdat we nog een dag langer in Bangkok willen blijven moest er nog een nachtje worden bijgeboekt. Navraag bij de receptie leerde dat we dat via de boekingssite moesten doen waar we ook de originele 2 nachten hadden geboekt. Echter, toen we op internet gingen zoeken kwam het hotel niet meer onder de € 350, - per nacht!! Omdat we dit wel erg overdreven vonden en de buurt van het hotel toch vrij uitgestorven en saai was, besloten we maar uit te checken en op zoek te gaan naar iets anders.

Mariska had op internet gelezen over Koa san road, een verzamelplaats en vertrekpunt voor backpackers uit de hele wereld. Wanneer we met de taxi zijn afgezet wordt ons gelijk duidelijk waarom: tientallen bars, eetkraampjes en guesthouses zijn hier in 3 straten verzameld. Het is om half 10 s'ochtends al vrij druk, terwijl de echte bedrijvigheid hier pas na 15.00 uur begint. Dit lijkt al een stuk meer op het Bangkok dat wij verwachtten. Het eerste bekende guesthouse uit de lonely planet was al volgeboekt, bij nummer 2 hadden we wel geluk. Zoveel geluk zelfs dat ze om 10 uur al een schone kamer hadden en we direct konden inchecken en dus gelijk van de bagage af waren. Na een snel, maar heerlijk ontbijt in het restaurant nemen we een tuktuk die ons een rondje langs bekende bezienswaardigheden zal brengen. Na de big buddha en de lucky buddha worden we vervolgens gedropt bij een travel agency, want dat is makkelijk voor de reis van morgen naar Kanchanaburi volgens onze tuktuk chauffeur. Als de mevrouw van de agency liever het complete vervolg van de reis wil verkopen stappen we maar weer eens op en gaan we op naar Wat Poh.

Tenminste....Dat was onze bedoeling. Als we ook nog heel even willen stoppen bij een kleermakerij, krijgt de tuktukchauffeur zijn benzine vergoed en scheelt ons dat geld. Als we maar 5 minuutjes binnen blijven en dan desnoods niets kopen is het al goed. Omdat Jeroen toch al een pak op maat wilde laten maken en we hier, na veel moeite, een prijs van 165 euro voor een op maat gemaakt zijden pak met 3 maatoverhemden en 2 stropdassen krijgen bedongen, hebben we de gok maar genomen. Er lagen boeken op tafel van National geographic waarin James Fashion staat benoemd als één van de betere kleermakers van Bangkok. Dat, en het feit dat we in het orderboek zagen dat we echt een dik lagere prijs hadden bedongen dan vele voorgangers, hebben ons toch overgehaald. Beetje jammer alleen dat we, na betaling met creditcard, buiten er achterkwamen dat we bij James FACTORY binnen waren en James FASHION (die goede uit de boeken) aan de overkant was gevestigd in een 10x luxer pand..........We wachten met spanning het resultaat maar af als we over 4 weken weer terug zijn in Bangkok en de kleding kunnen ophalen!

Na een nieuwe drop-off bij weer een travel agency zijn we wel weer klaar met deze hele time-share show en gaan we dan eindelijk naar Wat Poh. Ondanks de extreme warmte en hoge luchtvochtigheid is het genieten van deze prachtige tempels en de enorme liggende gouden buddha. Nadat we een uurtje hebben rondgelopen en we allebei doorweekt zijn gaan we terug naar het guesthouse voor een verfrissende duik in het zwembad. Enigszins afgekoeld gaan we op naar Koa San Road om een lekker eettentje te vinden voor het avondeten. Het is inmiddels erg druk geworden op Koa San Road en inderdaad, de sfeer is er heel apart en erg gezellig. Dit hadden we veel beter kunnen doen in plaats van het luxe en ietwat saaie hotel van de eerste 2 nachten, weer wat geleerd dus!

Omdat alle echte straattentjes erg druk zijn en er nergens zitplaatsen zijn, eten we uiteindelijk bij een "normaal" restaurantje voor een goede prijs weer een heerlijke maaltijd weg. Terug in het guesthouse zoeken we met behulp van internet en de lonely planet het een en ander uit voor de tocht van morgen naar Kanchanaburi en gaan we vroeg slapen. We hebben allebei vrij veel last van fysieke ongemakken door de warmte en het vele lopen, waarbij vooral Jeroen aardig last van beide voeten en schenen heeft, dus even afwachten hoe zich dat gaat ontwikkelen. Verder vermaken we ons opperbest en vooral het heerlijke eten en de vriendelijke mensen bevallen ons uitstekend. Benieuwd wat morgen de busreis (openbaar vervoer) naar Kanchanaburi gaat brengen......