Gelukkige gok

Canada, Banff

Na twee keer snoozen zetten we de wekker uit en staan we om half 9 op. Na het kroelen, voeden en verschonen van en met Escha is het tijd om op pad te gaan. Bij het wegrijden van de Campground stoppen bij het rangerstation om de betaling te voldoen. Daar blijkt ook dat ze de Campground vanaf vandaag per direct sluiten voor het seizoen. Het vriest simpelweg te hard en om te voorkomen dat de leidingen springen, moeten ze alle voorzieningen afsluiten en daarom de Campground ook maar gelijk. We hadden dus geluk! We blijken nog meer geluk te hebben, de weg van en naar Golden is compleet afgesloten in verband met een groot ongeluk met meerdere vrachtwagens door de gladheid. Het bleek dus een uitstekende gok om gisteren vanuit Golden door te rijden naar Field. Wel worden we gewaarschuwd erg voorzichtig te zijn richting Banff vandaag. Er is op sommige plekken tot wel 30cm sneeuw gevallen en vanmorgen zijn er al diverse ongelukken geweest.

Eerste stop is Emerald Lake, waar we wederom geluk blijken te hebben. Wanneer we net enkele foto’s hebben gemaakt met de weerspiegeling van de bergen in het prachtige meer steekt er een heel zacht briesje op. Deze is net genoeg is om kleine golfjes in het water te maken waardoor er van een spiegel geen sprake meer is.....Overigens hebben we het dan nog druk zat omdat we een man uit Tampa, Florida tegenkomen die speciaal naar de Rockies is gekomen om foto’s te maken. Zodra hij een foto wil maken willen we opzij stappen zodat we er niet op staan, maar dat was niet de bedoeling. Of we weer terug willen gaan staan en dan nog een beetje opzij en owjah, ook nog even die kant opkijken en die kant opkijken, helemaal perfect. Na al het geposeer maakt hij ook nog wat foto’s met onze eigen camera en kletsen we nog wat na waarna we weer verder op pad gaan.

Volgende stop is Natural Bridge en omdat die direct naast de parking ligt, laten we Escha lekker slapen. Snel wat foto’s en op naar Takkakaw Falls. Bij de afrit aangekomen blijkt deze echter afgesloten in verband met het weer. We storten dan onze afvaltanks maar weer leeg als we toch langs een dumpstation komen, maar helaas blijkt daar het verse water al te zijn afgesloten tegen bevriezing. Met lege afvaltanks en een bijna lege vers water tank komen we een paar minuten later aan bij Spiral Tunnel Viewpoint. Vanaf dit punt kun je de treinen de tunnel in het midden van de berg naar binnen zien gaan, terwijl je onderaan de berg nog steeds dezelfde trein ziet rijden en dus een idee krijgt hoelang de treinen wel niet zijn.

De goederentreinen rijden hier echter niet volgens een spoorboekje, maar met gemiddeld 15-20 treinen per dag komt er gemiddeld 1 per 1,5 uur langs. Op de campgrounds hebben we echter al gemerkt dat dit bepaald geen gouden standaard is. Het ene moment hoor je er 4 uur lang geen, terwijl er het volgende moment 3 in een uur voorbij getoeterd komen. We hebben de camper nog niet geparkeerd of we horen een trein toeteren.....Hebben we al iets over geluk geopperd vandaag toevallig?

Binnen 10 minuten zijn we alweer klaar met foto’s nemen, waar we eigenlijk hadden ingecalculeerd hier te lunchen en Escha te voeden om zo de tijd te doden die we nodig dachten te hebben om op de trein te wachten. We draaien de snelweg weer en langs autowrakken die nog in de berm staan te wachten om afgesleept te worden rijden we richting Lake Louise. Op de tweebaansweg is op de rechterstrook alweer voor de helft wat asfalt te zien, terwijl de linkerstrook nog vol ligt met sneeuw. Doordat het nog steeds onder het vriespunt is, is ook de rechterstrook nog erg verraderlijk op sommige stukken. Het is echter prima te doen totdat we achter een gehuurde Ford Mustang GT komen te rijden. De vrouw achter het stuur mist klaarblijkelijk een paar hersencelletjes want ondanks het feit dat ze ons in een grote camper met daarachter 3 grote vrachtwagencombinaties achter haar heeft rijden, lijkt het haar een uitstekend idee om midden op een brug en in een bocht niet een beetje, maar echt vól boven op de remmen te gaan.

Het lukt zowel ons als de vrachtwagens achter ons al glijdend elkaar mis te houden, waarna het hele spektakel zich zo nog een paar keer herhaald. Overigens was dit wel gelijk het allerlaatste ritje van mevrouw als haar alles moet overkomen wat Jeroen haar toewenst en de chauffeurs achter ons denken er waarschijnlijk net zo over. Ondanks de slechte linkerstrook blazen ze ons 1 voor 1 snel voorbij om voor haar weer langzamer te gaan rijden. Op het eerste de beste sneeuwvrije stukje gaan wij ook naar links en laten de tegen de voorruit geplakte #*&€%€#@ vrouw achter ons.

Onderweg zien we overigens wel een heel mooie coyote met dikke wintervacht in een vol besneeuwde omgeving over de treinrails lopen. Een prachtig gezicht, maar omdat we midden op de snelweg reden met een vrij slecht berijdbaar wegdek hebben we helaas geen foto’s kunnen nemen. In Lake Louise wagen we een poging om nogmaals naar het gelijknamige meer te rijden om te kijken of we foto’s kunnen maken met een compleet blauwe lucht. We rijden echter 1,5 km voor het meer al in de file en eenmaal bij het meer worden we direct weer teruggestuurd omdat er voor campers echt geen plaats meer is. We hadden het eigenlijk al verwacht omdat dat algemeen bekend is en omdat we het toch al hebben gezien aan het begin van de vakantie, rijden we maar weer terug naar het dorpje. Daar voeden we Escha, maakt Jeroen de voorruit, zijruiten en spiegels schoon zodat we weer wat kunnen zien en lunchen we in het plaatselijke restaurant. We ondernemen nog een fotoreportage met Escha en de opgezette zwarte beer, maar wij vonden het een leuker idee dan Escha.....

Na een heerlijke maaltijd draaien we de Bow Valley Parkway maar weer eens op om te kijken of we hier nog wat wildlife kunnen spotten. Het voordeel van deze weg is dat er bijna geen verkeer rijdt, wat vandaag een nadeel is omdat er nu dus nog veel sneeuw en ijs op ligt. We doen het erg kalm aan en met 30 km/h en regelmatig middenop lukt het prima. We zien onderweg veel hertjes en op het einde ook weer een schitterend mannetjes Elk met groot gewei, maar de zo gehoopte beren blijven wederom uit. Onderweg hebben we bij Johnston Canyon Campground ook geprobeerd water te tanken, maar ook deze Campground bleek al gesloten door het weer. Bij Vermillion Lakes en Banff voeden we Escha weer en dan gaan we naar Lake Minnewanka waar we de eerste dagen nog niet waren geweest.

Eerlijk gezegd viel het meer ons een beetje tegen na al het moois wat we al hadden gezien, maar de weg er naartoe was leuk rijden en onderweg weer 4 mannetjes Elks met gewei en verschillende hertjes gezien. We doen snel boodschappen voordat we naar onze Campground voor vannacht gaan. We willen weer naar Tunnel Mountain Trailer Court waar we de eerste nacht ook hebben gestaan. Daar aangekomen blijkt deze al gesloten voor het seizoen, maar is het naastgelegen Tunnel Mountain Village nog wel open. Het blijkt de minste overnachting van onze reis en in een grote rij file geparkeerde campers, recht naast het toiletgebouw, maken we ons op voor de nacht. Overigens zien we op de Campground diverse campers met flinke schades wat wel aangeeft dat het hier de laatste 2 dagen echt goed gespookt heeft.

Veel moois gezien en escha op de proef gesteld . Dus op naar huis en plannen maken voor 2019 . XXX Fijne terug reis