Helaas zit het niet altijd mee

Thailand, Ayutthaya

Het is vandaag maar goed dat we konden uitslapen, we kunnen allebei maar moeilijk uit bed komen. We voelen ons allebei vrij kateriger, terwijl we gister toch niet echt superveel hebben gedronken. Na de moeilijke start schuiven we om 11 uur aan voor het ontbijt en hebben we tot kwart over 1 de tijd een aantal zaken uit te zoeken voor de komende dagen. Nadat Jeroen het reisverslag van gisteren heeft afgemaakt, Mariska de bezienswaardigheden heeft uitgezocht voor Chiang Mai en we allebei een ontbijtje naar binnen hebben gewerkt, is het tijd om uit te checken en vast klaar te gaan staan voor de minivan. Het stelletje uit Zwijndrecht staat al te wachten als we langs de weg klaar gaan staan voor ons vervoer naar Ayutthaya, dat gelukkig niet lang op zich laat wachten. Tijdens het wachten vertellen ze dat ook zij niet uit bed konden komen en het gevoel hadden of ze serieus hadden doorgehaald. Het lag dus niet aan ons gelukkig!! Aan boord zijn nog 3 Franse meiden en met 7 passagiers en 1 chauffeur hebben we dus alle ruimte voor de bagage, iets wat nogal eens een probleem is bij busjes die volgeboekt zijn. Onze chauffeur houdt, net als de rest van Thailand, nogal van doorrijden en op de meest onmogelijke plekken wordt er dus ingehaald. Beetje jammer dat hij bij bijna elk tankstation stopt om te tanken, sigaretten te kopen of naar de wc te gaan, waardoor de behaalde tijdwinst van zijn acties als sneeuw voor de zon weer verdwijnt.

Uiteindelijk komen we half 5 aan in Ayutthaya en scheiden de wegen met het andere Nederlandse stel, die we over 1,5 week waarschijnlijk weer tegen zullen komen op Koh Chang. Nadat het favoriete guesthouse uit de Lonely Planet al volgeboekt blijkt komt er een vrouwtje op een roze scooter roepend aangereden. Ze zegt een guesthouse om de hoek te hebben dat veel beter en goedkoper is dan het volgeboekte guesthouse en ze heeft ook een nieuw zwembad. We lopen met haar mee en het guesthouse blijkt uit 2 delen te bestaan: een ouder gedeelte met kamers voor € 15 en een nieuwer gedeelte met kamer voor € 35. We mogen allebei de kamers bekijken, de nieuwe kamers zijn er groot en zien er erg mooi uit. Daarbij liggen ze direct aan het mooie zwembad. We krijgen ook de kamer in het oude gedeelte te zien. De "huiskamer" van het oude gedeelte zit helemaal vol met typische backpackers inclusief hare krishna kleding en dreadlocks. Deze kamer is verouderd, maar ruimer dan gemiddeld en gewoon schoon. Na een poosje twijfelen kiezen we daarom met een beetje pijn in het hart toch voor de oude kamer en besparen zo toch mooi 2 tientjes. We leren dat budgetreizen nog wel!

Na het binnenzetten van de bagage lopen we naar de ferry die ons voor 6 eurocent per persoon naar de overkant brengt. Daarvandaan gaan we naar het treinstation waar we tickets willen kopen voor de nachttrein van morgen naar Chiang Mai. We komen helaas van een koude kermis thuis, de nachttrein is de komende 3 dagen al volgeboekt! Omdat we op de heenweg naar het station het er allebei over eens waren dat dit veruit de vieste en minste plaats is waar we tot nog toe zijn geweest, moeten we snel een alternatief bedenken. 3 dagen langer hier blijven is in ieder geval geen optie. We laten de floating market maar zitten en nemen gelijk een tuktuk terug naar het guesthouse om met behulp van wifi een nieuw plan te maken. Na een uurtje zoeken en twijfelen kiezen we ervoor morgen begin van de middag een taxi te nemen naar Don Mueng airport in Bangkok en van daaruit naar Chiang Mai te vliegen. Op zich een prima optie, maar de zojuist verdiende € 20 is alsnog snel uitgegeven zo.... We zwemmen nog wat, genieten van een heerlijke maaltijd met een optreden van een Thaise rockband en gaan nu maar snel slapen. We moeten morgen namelijk vroeg op als we nog iets van de tempels en ruïnes willen zien voordat we weer teruggaan naar Bangkok.