Nederland fileland?......Welkom in Bangkok!

Thailand, Bangkok

Na vannacht steeds kleine beetjes te hebben "geslapen", hoeven we nog maar een kleine 3 uur te vliegen als we allebei echt wakker geworden zijn. Hoewel je niet echt lekker slaapt, gaat de tijd op zo'n nachtvlucht vrij snel voorbij. Helaas is deze vlucht wel veruit de meest onrustige die we tot nog toe hebben gehad en hebben de lampjes "fasten your seatbelts" nagenoeg de gehele vlucht gebrand. Wonderbaarlijk genoeg blijft Jeroen lekker relaxed onderuit gezakt een boekje lezen of filmpje kijken. Helemaal gek omdat na 6 uur vliegen zijn pilletje uitgewerkt moet zijn en hij besloten had dat een nieuwe niet nodig was....

Na een vlucht van iets meer dan 10,5 uur landen we om 15.00 uur lokale tijd in Bangkok. De douanecontrole ging een heel stuk sneller dan rij deed vermoeden en ook onze reistassen komen al aan als we bij de bagageband komen aangelopen. Al om kwart voor 4 krijgen we buiten een nummer voor "taxi 47" en blijkt dat, van de 50 taxi's die er staan, de enige knalroze taxi........jawel, nummer 47 is!! Na een snelle foto met de ietwat verbaasde, maar vriendelijk glimlachende, taxichauffeur kunnen we op pad. Dit "op pad gaan" blijkt lastiger dan verwacht omdat de beste man geen enkel woord Engels spreekt of verstaat...

Gelukkig hebben we overal aan gedacht en hebben we het adres van ons hotel opgeslagen op ons mobiel. Als we er na veel handen en voetenwerk achterkomen dat de chauffeur geen flauw idee heeft waar het hotel is, krabben we ons eens achter oren en vragen dan maar of hij in ieder geval naar de betreffende straat kan rijden. Na 5 minuten rijden begint het ineens keihard te regenen en onweren en met gevarenlichten aan rijden we met 40 km/h over de snelweg....Gezellig!!! Als de regen is opgehouden en we zowaar buiten iets kunnen zien, blijkt dat zo'n beetje heel het verkeer in en rond Bangkok chronisch vaststaat. Na ruim 2 uur filerijden over een stukje van 34 kilometer zijn we aangekomen in de straat waar ons hotel moet staan. De taxichauffeur snapt niets van het huisnummer 1511 en is er van overtuigd dat we of nummer 15 of 11 moeten hebben. Hij besluit bij de portier van een ander hotel te vragen of zij weten waar het is, maar ook zij hebben geen idee....Staan we dan met alleen het adres van een onbekend hotel in onze handen.....

We pakken onze Lonely Planet erbij en zien een metrokaart met daarop een paar skytrain stations die aan deze weg zitten. Het 5e station lijkt qua naam overeen te komen met een gedeelte van het hoteladres en we vragen dan maar of de chauffeur ons daarheen wil brengen. Ondanks dat hij onze vraag 5 keer lachend en knikkend herhaald rijden we toch die kant maar uit. Ook hier staat het verkeer muurvast. Na ruim een half uur over 2 kilometer, veel getwijfel en 327 keer van rijbaan wisselen, komen we aan bij metrostation Prakanong. Op het moment dat we willen uitstappen (op deze manier in de taxi werkt het toch niet), ziet de chauffeur in de verte ineens een bord met "Jasmine", de naam van ons hotel!!! Na het afrekenen van 350 Baht + 50 Baht fooi (totaal 10 euro), stappen we na ruim 2,5 uur eindelijk voor ons hotel uit!! Eenmaal ingecheckt zijn we alle moeilijkheden snel vergeten. We hebben een prachtige grote hoeksuite, met een grote keuken, bank, inloopkast (met badjassen en slippers), extra groot bed en als klap op de vuurpijl: een mooie badkamer met rondom ramen waardoor we vanuit bad mooi uitzicht op de lichtjes van Bangkok hebben!! Toch niet gek voor een paar tientjes per nacht, wij snappen wel dat Thailand zo favoriet is onder Nederlanders.....

Omdat we toch wel erg moe zijn van de reis en het inmiddels alweer bijna 7 uur is, besluiten we in het hotelrestaurant te eten. De kaart ziet er veelbelovend uit en als het eten wordt geserveerd, ziet dat er net zo mooi en smakelijk uit als op de foto's in de menukaart....Als dit een voorbode is voor de komende maand, geloven wij niets van alle verhalen dat je afvalt tijdens een vakantie naar Azië. Bij ons eten hebben we water besteld. We krijgen een plastic half liter flesje met een glas, wat netjes wordt gevuld. Echter, na elke slok die we nemen weten de serveersters niet hoe snel ze moeten langskomen om het glas weer aan te vullen vanuit de flesjes die gewoon bij ons tafel staan. We houden allebei wel van gastvrijheid, maar dit voelt toch een beetje ongemakkelijk.

Terwijl we zitten te genieten van het heerlijke eten stopt er een touringcar vol mooie jonge Thaise meiden bij het hotel. Terwijl zij uitstappen maakt Maris nog een grapje over Thailand's next topmodel, maar als de deur van de touringcar sluit, staat er op de zijkant van de bus dat dit deelneemsters zijn van een missverkiezing tussen Thailand en China.....Jeroen krijgt het steeds beter naar zijn zin in dit hotel.... Na het eten gaan we nog even luxe het bubbelbad bij het zwembad in. Hoewel dit er ook allemaal helemaal gelikt en luxe uitziet, zijn we de enige en hebben we dus lekker de ruimte en kunnen we rustig bijkomen van de lange reis. Terug op onze kamer gaan we nog even in bad genieten van het uitzicht en na een paar keer knikkebollen, is het om half 10 alweer bedtijd en zit onze eerste dag Thailand er alweer op...... Een veelbelovende start!