Inchecken in het paradijs

Thailand, Ko Mak

Als Mariska half 10 klaarwakker is heeft Jeroen ietsjes meer moeite met ontwaken. Wanneer dit een half uurtje later dan toch is gelukt pakken we de tassen in en wordt het tijd ons stinkhuisje aan zee te verlaten. 5 over 11 checken we uit en als onze kamer is gecontroleerd bestellen we vers fruit als ontbijt, we hebben tenslotte nog ruim een half uur tot de vooraf aangegeven ophaaltijd. Net als Jeroen heeft besteld en weer gaat zitten komt de pick up al aangereden die ons naar de speedboot zal brengen. We bestellen het fruit weer af en laden onze spullen in. Als we bij de volgende accommodatie stoppen om daar ook mensen op te halen blijkt dat wij niet als enige zijn verrast door het vervroegde tijdstip. Waar wij toevalligerwijs al klaar zaten, is hier nog niemand en moeten de mensen gehaald worden door iemand van de receptie. Het blijkt een prototype Russisch stelletje te zijn, waar er hier op de eilanden zoveel van rondlopen. Zij lang, dun en blond en met enorme nepborsten, hij een aardige buik, dikke oostblokkop en zo te zien een blinde kapper. Naast de backpacks hebben ze een tas met flesjes water en een kartonnen doos met blikjes bier bij zich. Blijkbaar dus overal op voorbereid..... Als we nog 2 mensen oppikken bij het guesthouse waar we gisteren geschuild hebben met de scooters rijden we door naar Bangbao, waar we in de speedboot stappen.

De bankjes staan zo kort op elkaar dat Jeroen er met geen mogelijkheid tussenpast. Een andere Nederlandse man roept dat we helemaal achterin moeten gaan zitten, daar is iets meer ruimte en zou net moeten lukken. Enig nadeel is dat we geen rugleuning hebben, maar de benen passen inderdaad precies! Als 2 jonge jongens alle koffers aan boord hebben getild, worden de 2x 200pk motoren gestart en knallen we in 40 minuutjes naar Koh Mak. Onderweg genieten we van de omgeving met de heldere blauwe zee en overal mooie onbewoonde eilandjes. Aangekomen op Koh Mak zijn we eigenlijk direct blij met onze keuze voor dit eiland. We leggen aan op een lange houten pier dat uitkomt op een perfect wit strand met daarop 2 resorts. 1 daarvan is het meest bekende en geboekte resort en het andere is een nieuwer luxe resort die wij in eerste instantie wilden boeken. Uiteindelijk hebben we toch gekozen voor Plubpla (hoe verzin je zo'n naam) en moeten we dus vervoer zien te regelen.

Gelukkig is dat ook hier perfect geregeld en zodra we twijfelend om ons heen kijken komt er direct een Thaise man naar ons toe met de vraag waar we heen moeten. We worden naar een parkeerplaatsje verderop gewezen en even later komt hij vragen of we een telefoonnummer hebben. Als we die hebben gegeven belt hij direct met het resort en krijgen we te horen dat vervoer onderweg is. Kans om te bedanken of een fooi te geven krijgen we zoals zovaak weer niet, hij is alweer druk met helpen van andere toeristen. Het blijft toch wonderlijk hoe goed en vriendelijk dit soort zaken allemaal zijn of worden geregeld. En eigenlijk iedere keer nog zonder enige (financiële) bijbedoelingen ook! Enkele minuten later komt de pick up inderdaad aangereden en blijkt dat 2 Duitse meiden uit "onze" speedboot in hetzelfde resort zitten. Met zijn vieren nemen we plaats op de bankjes in de laadbak en gaan we op weg. Onderweg valt ons op hoe plat Koh Mak is ten opzicht van Koh Chang. We rijden door het binnenland naar ons resort en daar is onderweg niet zoveel spannends te zien, we zouden toch wel de juiste keuze gemaakt hebben met ons resort? Terwijl we onderweg bespreken dat het resort niet voor niets een 8,6 als gemiddeld reviewcijfer kan hebben, komt het ineens in zicht.

Het zijn 22 ruime, modern vormgegeven vrijstaande bungalows die met vrij veel tussenruimte door een houten looppad zijn verbonden. Eerste indruk is dus helemaal niet verkeerd! Als de pick up tot stilstand komt staan er al jongens van het resort klaar om de bagage mee te nemen, wij hoeven er alleen maar achteraan te lopen. Erg fijn met deze temperatuur! Bij de receptie krijgen we een glas met sinaasappelsap en moet Jeroen wat gegevens invullen. Als dat allemaal is geregeld worden er 3!! man opgetrommeld die met ons moeten meelopen. 2 voor de bagage en nummer 3 die in het huisje de airco aanzet, de gordijnen dichtdoet en de kamer laat zien.....Weer eens wat anders dan Jeroen die 2x heen en weer moet lopen omdat de reistassen over een zand- of grindpad moeten worden getild. Als iedereen weg is wordt het tijd de kamer echt te verkennen. Een omschrijving doet de bungalow weinig recht, maar we proberen het toch....De bungalow is 60m2, ziet er van binnen en buiten erg modern uit, heeft een badkamer van 20m2, met stortdouche en als klap op de vuurpijl ook nog een aparte regendouche in een aangebouwde open badkamer! Als we op het kingsize bed gaan liggen wacht ons misschien de grootste verrassing: dit is niet eens een heerlijk bed vergeleken met alle betonnen matrassen tot nog toe in Thailand, dit matras zouden we zelfs allebei zo inruilen voor het matras van ons eigen bed thuis!

Op zich allemaal al helemaal prima dus, maar ook het vermelden waard is dat we vanaf onze veranda van zo'n 30m2 gewoon de helder blauwe zee kunnen zien. Owja, de betreffende veranda is te bereiken door de deuren die vanuit de slaapkamer in hun geheel weggeklapt kunnen worden....... De lofzang duurt nog even voort als we ons opmaken voor een middag luieren aan het zwembad. Het zwembad is opgebouwd als invisible pool, waardoor je bijna geen randen ziet. Het lijkt daardoor alsof het zwembad water in het niets zweeft en geeft daardoor een erg gaaf effect met de blauwe zee erachter. De binnenkant van het zwembad is betegeld met kleine mozaïek steentjes, waardoor het geheel er nog moderner uitziet. We strijken neer op onze ligbedjes en genieten van het uitzicht vanuit het zwembad. We zijn erover eens dat we het een superbeslissing was hierheen te gaan en onze "jetset-behandeling" hier bevalt ons eigenlijk meer dan prima. Om ons nieuw aangemeten imago van rich & famous nog wat extra kracht bij te zetten, lopen we eens een rondje langs de bungalows. We hebben namelijk op internet gezien dat je hier ook sweet dreams beach villa's hebt. Deze zijn een slagje groter, midden op een privé strandje én met een eigen jacuzzi buiten op de veranda......

Als we langs het strand lopen zijn de betreffende villa's niet te missen en de 1 na laatste villa staat nog leeg..... Doordat er nog slechts 1 villa naast staat en best een eindje van de receptie weg ligt, is het hier extreem rustig en bovendien is de ligging schitterend op een strandje met een paar wildgroeiende (palm)bomen er voor. We besluiten ons nieuwjaars motto van 2014 ("fuck it") zo richting het einde van het jaar maar weer eens van stal te halen en gaan naar de receptie. We worden weer geholpen door dezelfde medewerker als bij het inchecken, een lange slungelige Thaise jongen met opgeschoren hoofd en bovenop een knotje. Hij heeft zelfs nog 2 villa's vrij en biedt aan bij beide een kijkje te nemen. De eerste heeft een standaard jacuzzi waar je in moet zitten en zit vrij dichtbij de receptie, de 2e is de villa waar we al hebben gespiekt en blijkt bovendien een jacuzzi te hebben waar je lekker lui in kunt liggen. Echt iets voor ons dus! Terug bij de receptie is het allemaal zo geregeld en nemen we morgenochtend na ontbijt de intrek in ons eigen paleisje op het strand! De rest van de dag genieten we van het uitzicht bij en vanuit het zwembad en zijn we het erover eens dat dit toch wel heel erg dichtbij het perfecte paradijs komt! Helaas zitten we wel aan de oostkant van het eiland en om half 5 liggen we compleet in de schaduw. Door de hoge temperatuur drogen we toch vrij snel op en gaan daarom maar terug naar onze bungalow waar we de buitendouche zullen testen. Ook deze is erg luxe en modern afgewerkt, met een grote regenkop, donkerbruine tegels met houtlook en grote kiezelstenen daaromheen waartussen het water kan wegloopt naar het afvoerputje. De omgeving inclusief uitzicht en geluiden doen de rest en douchen is onder zo'n douche ineens een hele mooie en aparte beleving....

Na het douchen eten we wat in het restaurant, waar direct iemand aankomt met menukaarten en een ventilator en we wederom op onze wenken worden bediend. Waarschijnlijk als we het lief hadden gevraagd waren we nog gevoerd ook! Helaas ontdekken we wel het enige minpunt tot nu toe: de springrolls zijn op!!!! Omdat de rest zo perfect is, is het ze vergeven....Na het eten spelen we nog een potje skipbo en kijken we eigenlijk allebei zo uit naar het lekkere bed dat we daar al kwart over 9 in liggen. Na het kijken van een aflevering Suits op de tablet (de afleveringen staan wonderbaarlijk genoeg ineens weer gewoon terug op het mini sd kaartje) maken we ons op voor een nachtje slapen op een heerlijk matras in het paradijs!