De oversteek naar Vancouver Island

Canada, Victoria

Omdat we nog steeds geen beren hebben gezien, zet Jeroen de wekker op 06.15 uur zodat we morgenochtend vroeg de Callaghan Valley Road kunnen rijden. Deze weg loopt omhoog naar het Olympisch dorp daterend uit het jaar waarop Canada de Olympische Winterspelen heeft georganiseerd en staat onder de lokale bevolking bekend als “Prime Bear Habitat”. Wanneer we om 07.45 uur wakker schrikken blijkt de wekker verkeerd afgesteld en gaat ons plan om vroeg op berenjacht te gaan in rook op.

We ontbijten vandaag wederom onderweg want we hebben een redelijk drukke planning. Zo moeten we eerst 2,5 uur rijden, dan de ferry van ruim 1,5 uur pakken, dan nogmaals een half uur rijden, een camping zoeken en, misschien wel het allerbelangrijkst, een Orca tour regelen voor morgen. Eenmaal op weg rijden we uiteraard nog wel even snel de Callaghan Valley Road, maar blijft de teller helaas nog steeds op exact 0 beertjes staan....De enige beren die we zien staan op de vele waarschuwingsborden langs de weg, maar in plaats van informatief komen ze op dit moment vooral als zout in de wondend strooiend over. We mogen echter niet echt serieus klagen, we hebben vorig jaar tenslotte al vrij veel beren gezien. Daarnaast hebben we hier diverse mensen gesproken die nog nooit beren hebben gezien en toch een beetje ontgoocheld waren dat ze dit zelfs in Canada nog niet was gelukt.

20 minuten voor de ferry zien we op het matrixbord boven de weg dat de volgende overtocht van 14.00 uur vooralsnog slechts voor 43% is gevuld, wat betekent dat we hier in ieder geval geen onnodig oponthoud zullen oplopen. We rijden inderdaad iets voor tweeën keurig de boot op en maken ons op voor de overtocht. Escha vermaakt zich tijdens de 1,5 uur durende reis net als eerder op Schiphol een half uur uitstekend met de leuning van de bank en het andere uur zit ze vrolijk naar buiten te kijken en alles in de gaten te houden. Wij spotten ondertussen een aantal porpoises (hebben volgens ons wat weg van bruinvissen) en voor we het weten mogen we terug naar de auto.

We staan achter een bus van de ferrymaatschappij wat als voordeel heeft dat we als eerste de boot op mochten rijden en, nog belangrijker, ook als eerste de boot af mogen. Dit blijkt een groot voordeel te zijn wanneer we de eerste mogelijke camping oprijden, we vinden de camping zelf niets waardoor we besluiten door te rijden, maar bij het verlaten van de camping komen ons reeds 3 andere camper tegemoet die ook van de ferry zijn gekomen. Camping Popeye die direct naast deze camping ligt staat helemaal vol met oude, vieze en vervallen campers, auto’s en andere troep en is dus zeker geen optie. Aangekomen bij camping optie 2 zijn we direct verliefd op de locatie, direct aan de oceaan! De camping had slechts een magere 7 volgens de reviews omdat er geen voorzieningen zoals wc’s en douches zijn, maar in onze optiek is het nu juist één van de voordelen van een camper dat je dat allemaal zelf hebt......

Ze blijken zowaar nog wat plekjes te hebben en we mogen zelf een geschikte plaats uitzoeken. Wanneer we ons voor de komende 3 nachten hebben vastgelegd komen er wederom 2 andere campers van de ferry aangereden. We hebben dus overal net de menigte voor kunnen blijven en zijn de komende dagen verzekerd van een plek met een ongeëvenaard uitzicht. Dan nu snel op naar Victoria haven om de Orca tours vast te leggen. Na wat zoeken hebben we de organisatie gevonden waar we de tours willen boeken. BC Whale Tours staat goed aangeschreven en maakt uitsluitend gebruik van kleine Zodiacs, die door de hoge snelheid een groot gebied kunnen bestrijken en er voor zorgen dat je minder reistijd en meer tijd bij de walvissen hebt. Nadeel van de Zodiacs is wel dat ze open zijn en niet geschikt zijn voor baby’s. Dat was een andere reden om voor deze organisatie te kiezen: zij hebben 2 afvaarten per dag, waardoor we allebei een aparte tour kunnen doen. Niet zo leuk, maar het is niet anders.

Bij het boeken van de tour vraagt de medewerkster echter of de baby ook meegaat. Als we onze plannen hebben uitgelegd geeft ze aan dat ze ook een semi overdekte Zodiac in de vloot hebben die net zo klein, wendbaar en snel is als de open boten. Deze is speciaal aangeschaft voor mensen die wél met een Zodiac willen maar iets meer comfort willen hebben. Ze hebben hier wel vaker baby’s in mee genomen, dus wat hun betreft geen probleem als we met zijn drieën gaan. Daarnaast geven ze voor morgen dusdanig goed weer op dat er weinig betere dagen zullen zijn dan morgen omdat de zee rustig zal zijn. Na even twijfelen gaan we er voor en gaan we morgen onverwachts met zijn drieën op tour!

Op de terugweg doen we wat inkopen, maar stuiten we op de af en toe achterlijke bananenrepubliek achtige regels die helaas ook in Canada gelden. Zo gaan we met zijn drieën naar de liquor store om voor Mariska een fles wijn te kopen. Mariska loopt bij het afrekenen alvast door terwijl Jeroen de financiën wil afwikkelen. Rijbewijs en creditcard in de aanslag, maar Mariska moet de hare ook tonen. Die ligt nog in de camper, dus we krijgen de fles niet mee. Tot zover valt daar nog in te komen, maar wanneer Jeroen Escha alvast vastzet in de camper en Mariska alleen teruggaat, mét ID en Creditcard, krijgt ze de fles nog steeds niet mee. Reden: de creditcard staat op naam van Jeroen en je moet 2 ID bewijzen tonen; 1 met foto en 1 zonder met beide dezelfde naam. Daarnaast waren we net samen dus ook Jeroen moet weer langskomen met 2 ID bewijzen. Dat ze zijn ID nog geen 2 minuten eerder nog hebben gezien doet niet ter zake.....

De fles wijn kunnen ze uiteraard in stikken en de parkeerplaats opfleurend met 2 dikke bandenstrepen vervolgen we onze weg naar de camping. Helaas is het inmiddels al te donker om nog echt van het uitzicht te genieten, dus we beginnen snel aan het eten. Hoewel de boodschappen allemaal erg duur zijn, zijn biefstuk en zalm niet heel veel duurder dan gehakt of kip en hebben we voor vanavond eten wat in een restaurant ook niet zou misstaan.....Daarna gaan we vroeg naar bed zodat we morgen op tijd wakker zijn voor de Orca tour.