Laatste dag

Canada, Cochrane

Wanneer we vandaag wakker worden is de lucht strakblauw en het zonnetje schijnt zowaar! Door de heldere nacht en dag is het echter nog wel ijskoud met een gevoelstemperatuur van -13 graden Celsius. Dit betekent dat het water wederom bevroren is en we de vers water tank dus nog steeds niet kunnen bijvullen. Deze staat nu al 2 dagen op 1/3 dus we hopen vandaag toch nog ergens water te kunnen vullen.

Het weer blijft de gehele dag schitterend, maar qua natuur hebben we eigenlijk alles wat we met Escha konden doen in en rond Banff al wel gedaan. Het plaatsje Banff zelf is echter ook leuk en omdat we toch geen beren meer verwachten te spotten besluiten we het stadje in te gaan. Eenmaal geparkeerd, Escha gevoed en klaar om het stadje in te lopen stappen 3 campers verder het Nederlandse stel met kindje van 14 maanden uit de camper die bij ons op de heenvlucht en in de shuttle naar de camperverhuur zaten en we onderweg ook al verschillende keren zijn tegengekomen. Op zich best bijzonder want zij doen “onze” route exact in omgekeerde volgorde.

Het weerzien stemt ons echter niet per definitie heel gelukkig wanneer ze vertellen dat zij Whistler een beer rondom de camper op de Campground hadden lopen en in Wells Grey Provincial Park direct langs de weg een moeder beer met 2 kleintjes hebben gezien. De pijn wordt echter al snel verzacht als we horen dat zij in Jasper zaten ten tijde van het noodweer. Ze hebben daardoor eigenlijk niets kunnen zien van de Icefields Parkway omdat de weg een ijsbaan was en ook de parkeerplaatsen bij de viewpoints niet te doen waren. Onderweg zijn ze 3 keer van de weg geraakt, zonder verdere schade, en over de laatste 50 kilometer hadden ze 4 uur gedaan. De route over de Icefields Parkway was voor ons hét hoogtepunt van deze vakantie dus daar wisselen we de beren dan uiteindelijk graag tegen uit.

We wandelen wat door het stadje, kopen nog een laatste magneetje en dan is het tijd voor een ijsje bij Cows! Cows wordt in de Lonely Planet en diverse internetsites omschreven als het beste ijs van Canada en de verwachtingen zijn dan ook hooggespannen. Dat is helemaal het geval wanneer er binnen een soort Efteling wachtrij is gemaakt en we exact bij de deur plaats moeten nemen in de rij die uiteindelijk ongeveer 20 minuten in beslag zal nemen. Het ijs van Jeroen is inderdaad erg lekker, het ijs van Mariska qua smaak ook maar hier zitten stukjes echt bevroren ijs in wat eigenlijk gewoon slecht is voor zo’n goed aangeschreven zaak. De vers huisgemaakte wafelhoorns daarentegen zijn inderdaad de beste die we ooit op hebben dus we doen het ervoor.

Dan is het tijd om richting Cochrane te rijden, onze laatste overnachting in de camper deze reis. Bij het uitrijden van Banff rijden we langs het openbare sani station, maar ook hier komt er geen druppel water uit de kraan. We rijden eerst een stukje over Highway 1 waar Jeroen dan toch nog een beetje geluk bij, letterlijk, een ongeluk heeft want een bergingsteam is met 2 grote sleepwagens bezig een geschaarde vrachtwagen te bergen. Een ongeval wat gisteren overigens al heeft plaatsgevonden, maar pas vandaag met het betere weer wordt opgeruimd. Even later nemen we de afslag naar de Bow Valley Trail in de hoop daar nog wat wildlife te spotten en bij de afslag blijkt een sani station te zitten waar we een nieuwe poging wagen. Blijkbaar is 5 keer dan eindelijk scheepsrecht en we kunnen zowaar onze watertank bijvullen.

De Bow Valley Trail blijkt ook weer een mooie route waar we vrij snel al 4 Bighorn Sheeps spotten. Ze staan in een blinde bocht zonder pull out in de buurt dus stilstaan en foto’s maken lijkt ons niet verstandig. Een goede 10 minuten rijden wordt onze verstandigheid gelukkig op waarde geschat en staat er een hele groep Bighorn Sheeps midden op de weg het gestrooide zout op te likken. We maken de nodige foto's, waarna we verder rijden naar de camping. Daar lopen we nog een rondje langs de rivier voordat we gaan eten. Na het eten moeten we er dan echt aan geloven en is het tijd de koffers in te pakken. Daarna douchen we nog even in de camper en zetten we de wekker om 07.00 uur om verder in te pakken en de camper wat schoon te maken voordat we hem inleveren.