Eerste citytrip dag

Portugal, Lisbon

Als de wekker afgaat verzetten we die een uurtje, het is tenslotte vakantie, en zitten we wat later aan het ontbijt dan gepland. We kopen nog snel wat fruit en water voor onderweg en rijden vervolgens met de metro naar het centrum van Lissabon.

Het is 34 graden met geen wolkje aan de lucht, even een kleine overgang met de afgelopen 11 dagen. Vanaf het metro station is het 25 minuten naar boven lopen richting Castelo De Sao Jorge. Voor de ingang staat een flinke rij welke we voorbij lopen om vervolgens via de uitgang de ticket office binnen te gaan en daar vervolgens direct aan de beurt te zijn. Allemaal dankzij Escha. Bij alle publieke gelegenheden zoals openbaar vervoer, vliegvelden en ook de bezienswaardigheden en supermarkten etc. heb je voorrang als oudere, gehandicapte én met kinderen onder de 2 jaar. We hebben voor deze citytrip dus onze eigen skip the line ticket bij ons!!!

Het kasteel zelf is erg mooi en het uitzicht vanaf de buitenmuur is fenomenaal. We struinen hier ongeveer 3 uur rond, kopen een nieuwe watervoorraad en gaan dan weer lopend op pad. Doel van de trip is het Praca do Comercio op een kwartiertje lopen. Onderweg kopen we een bekertje vers fruit waar vooral Escha helemaal wild van is. Het Praca do Comercio is een schitterend groot en indrukwekkend plein, maar door het ontbreken van schaduwplekken zijn we hier al vrij snel uitgekeken/weggesmolten. Het is echt heel erg warm en we zweten ons alledrie kapot, maar we klagen niet nu we eindelijk stralend mooi weer hebben.

Naast het terras waar we lunchen is er ineens een hoop ophef wanneer 2 obers van verschillende restaurants ineens heftige ruzie krijgen. De grote ober van het ene restaurant wil de kleinere ober van het andere restaurant te lijf en moet door 3 man worden tegengehouden, terwijl de kleinere ober met een stoel in zijn handen staat te wachten om op zijn beurt uit te halen. Binnen no time stormen er 8 politie agenten met wapenstokken het plein op waarbij 2 agenten zelfs met getrokken shotguns aan komen rennen. Al met al is de hele heisa nu natuurlijk direct gesust en kunnen we rustig verder eten.

Escha vindt ondertussen vooral de schooiende duiven erg interessant en na een flinke tijd alle duiven met “doef, doef” te hebben nageroepen mag ze eindelijk de overgebleven patatjes met Jeroen aan haar nieuwe vriendjes voeren. Hoewel erg spannend, uiteraard ook erg leuk en nadat we het terras met een beetje pech een heuse duivenplaag hebben bezorgd is het voor ons tijd weer terug te keren naar ons hotel.

Het is half 5 als we aankomen en besluiten daarom maar gelijk boodschappen te doen. We zijn de 6e in de rij wanneer de vrouw voor ons zegt dat we ons direct bij de caissière moeten melden, want i.v.m. de baby mogen jullie als eerstvolgende afrekenen. We voelen ons hier wat meer opgelaten dan bij de bezienswaardigheden, temeer omdat we best aardig wat boodschappen hebben, maar maken er uiteraard graag gebruik van. Zo staan we snel weer buiten en is het de hoogste tijd ons heuse rooftop zwembad uit te testen. Na een dik uur dobberen heeft Escha het zwembad goedgekeurd en is ze zo afgepeigerd dat ze nog even 1,5 uur slaapt voordat we heerlijk Chinees eten bij het Chinese restaurant dat direct naast ons hotel zit. Bij deze Chinees steekt overigens ook de kindvriendelijkheid weer de kop op. Naast de kinderstoel heeft Escha zelfs haar eigen plastic servies!

Morgen een nieuwe poging om vroeg op te staan met de wekker op 07.30 uur.