A little bit lost.....

Zuid-Afrika, Graskop

Na vannacht vrijwel direct allebei als een blok in slaap te zijn gevallen, maakte de wekker ons om 08.15 uur ons toch weer nét iets te vroeg wakker naar ons zin.... Maja, het leven gaat ook op huwelijksreis niet altijd over rozen en dus toch maar direct uit de veren om te ontbijten. We hebben doorgegeven dat we graag om 10.00 uur terug willen worden gebracht naar het vliegveld om onze huurauto op te halen. Na een lekker ontbijt en een welkome douche wordt er netjes om 09.50 uur al aan de deur geklopt door de chauffeur. Nog geen 10 minuten later staan we dan ook alweer op het vliegveld om onze auto op te halen.

We hebben vandaag een lange rit van zo'n 5 uur voor de boeg, dus we melden ons direct bij de autoverhuurder. Na een goede 20 minuten wachten zijn we aan de beurt en als alle formaliteiten achter de rug zijn vraagt de man aan Jeroen of we het heel erg vinden als we een Ford Ranger krijgen in plaats van de Toyota Corolla sedan.....Als meneer van Vuuren nog even snel heeft gecheckt of er echt geen bijkomende kosten zijn verstopt, weet hij natuurlijk niet hoe snel hij "mwah, vooruit dan maar" moet zeggen. Zijn pretogen verraden een stuk meer enthousiasme dan het antwoord en al snel blijkt waarom..... In plaats van een klein betaalbaar autootje hebben we de komende 11 dagen een dikke 4x4 pick up tot onze beschikking...!! Waar de Toyota Corolla een budgettaire keuze was, is dit toch wel de ultieme safari auto! Omdat de wagen vrij groot is en uiteraard het links rijden, het stuur rechts en met links schakelen ook nog even wennen is, verlaten we ietwat onwennig de garage.

Jeroen moet zich volledig concentreren op het wat chaotische verkeer in Johannesburg en het feit dat alles in de auto precies omgedraaid zit, dus Mariska neemt de taak van navigator op zich. Route N12-west wordt aangehouden en als we na een uurtje rijden nog geen bekende plaatsnamen voorbij hebben zien komen voelen we nattigheid. Mariska checkt de andere kant van de kaart en wat blijkt....Ze hebben hier ook een N12 die de andere kant opgaat en de namen die daar staan aangegeven komen wél overeen met de borden langs de weg...... Dat betekent eerste afslag eraf en met de ruitenwissers op de snelste stand weer invoegen aan de overkant van de snelweg. Overigens zijn de ruitenwissers niet nodig i.v.m. regenval, maar ook de hendels van de ruitenwissers en knipperlichten zijn hier gespiegeld. Hierdoor geven we regelmatig geen richting aan, maar wisselen we wel met ruitenwissers op standje Mach 3 van baan...... Als we 2 uur na vertrek wederom de luchthaven van Johannesburg passeren zit het Mariska toch niet lekker dat we nu N12-Oost moeten aanhouden, want we moeten tenslotte naar rechts op de kaart.....Al vrij snel zijn we er samen uit dat Oost inderdaad rechts is en West links, dus rijden we "vrolijk" door. We hebben het vermoeden dat het verschil tussen West en Oost deze vakantie niet meer mis zal gaan....

Na een goede 1,5 uur rijden komen we aan bij Belfast, waarna we de provinciale weg richting Dulstroom moeten volgen. Het loopt zowaar allemaal lekker als de verharde weg ineens overgaat in een zandpad. We beginnen weer argwaan te krijgen als net op dat moment 2 grote vrachtwagens en een bus ons tegemoet rijden. Dit plaatje klopt wel met een belangrijke provinciale weg en we weten echt 100% zeker dat we geen bord hebben gemist. We besluiten daarom maar gewoon door te rijden. Als we na het zandpad een soort "verbeterde versie" van een township in rijden waarbij alle mensen ons aangapen en zelfs zwaaien omdat we tussen de krotwoningen met onze witte gezichten en grote witte 4x4 best een beetje opvallen, valt langzaam het kwartje weer. Omdat de mensen het ogenschijnlijk vooral heel leuk lijken te vinden dat er toeristen zijn, durft Mariska het aan om de weg te vragen. De jongen vertelt lachend dat we inderdaad verkeerd zitten en een heel stuk terug naar rechts hadden gemoeten....Als we na een kwartier terugrijden op het betreffende kruispunt staan blijken er geen borden te staan, dus ons treft dit keer geen enkele blaam. Desalniettemin hebben we bij elkaar weer 3 kwartier verloren en lijkt het erop dat we het niet gaan halen om voor het donker bij onze accommodatie te zijn. Om verdere schade te beperken vraagt Maris voor de zekerheid nogmaals de weg en krijgen we te horen dat we nu echt goed zitten!!!

Met een gerust hart en ruitenwissers wederom vol aan, vervolgen we onze weg. De Long Tom Pass (erg mooie heuvelachtige route) maken we nog net in het licht en de schemer mee, maar dan is het om 18.00 uur toch echt pikkedonker. Al snel komen we erachter waarom er sterk wordt aangeraden alléén te rijden in het licht. Het is inderdaad aardedonker, er is geen straatverlichting, de wegen zitten vol met potholes (kuilen) en bij gebrek aan voet- en fietspaden loopt en fietst iedereen midden op de weg waar je 120!!! mag (maar niet kan) rijden. En de mensen lachen hier natuurlijk niet altijd de hele tijd, dus de meesten zie je verdomd slecht.... Maargoed, na een uurtje in het donker voorzichtig doorrijden bereiken we na een rit van dik 8 uur heelhuids onze bestemming. We checken in bij ons erg leuke en schattige huisje en genieten in het dorpje verderop van een heerlijke dikverdiende maaltijd. Het wijntje van Mariska zit tot de rand van het glas afgevuld en om te testen of dit kwam omdat het misschien het laatste restje uit de fles was, bestelt ze na het leegdrinken nog een glas. Uitkomst van ons representatieve onderzoek: dit was niet de reden, blijkbaar houden ze van goed gevulde glazen. Dat wordt lekker slapen!

Na dus een heerlijke maaltijd, prima toetjes, maximaal gevulde glazen wijn en andere dorstlessers moeten we € 30 euro afrekenen. Nee, wij gaan ons hier wel vermaken schatten we zo in.... 2 belangrijke tips die we vantevoren meekregen: probeer in het donker niet te rijden en ga niet zonder begeleiding een township in. Dit hebben we vandaag niet helemaal netjes opgevolgd, maar zonder enig angstig moment is alles weer dik in orde gekomen! Morgen rondje panoramaroute en een hike van +/- 3 uur op de planning, dus op tijd slapen en morgen op tijd er weer uit. Al dan niet met een kater voor bepaalde iemanden....