De grote dag

Canada, Victoria

Vandaag loopt 07.30 uur de wekker alweer af. Onze boot vertrekt om 10.30 uur en we willen uiteraard graag op tijd zijn. We willen al heel lang heel graag Orka’s in het wild zien, dus we hebben er zin in! Nadat we buiten achter de camper nog even genieten van het geweldige uitzicht, gaan we na een ontbijtje snel op pad. Er is in de haven van Victoria maar 1 parkeerplaats waar campers niet zijn verboden, maar de plekken blijken vervolgens wel allemaal te klein voor een camper....Gisteren hadden we geluk het voorste plekje van een rijtje “fileparkeerplekken” te kunnen pakken waardoor we aan de voorzijde konden oversteken (slechts 2,5meter......).

Dit plekje is vandaag helaas al bezet en we moeten dus wat anders bedenken. Schuin tegenover is een plekje welke haaks op andere plekken staat en waarnaast direct een barrière is geplaatst. Als we hem strak langs de barrière zetten heeft niemand last van het feit dat we veel langer zijn dan de plek en Jeroen kan er dan gewoon via het woongedeelte uit. Zo gezegd, zo gedaan en na het betalen gaan we snel op weg naar de touroperator. We blijken met nog 3 andere stelletjes te zijn, waardoor we met 8 volwassenen, Escha en de Kapitein meer dan voldoende ruimte hebben. De kapitein is blij dat er een baby aan boord is, want er is een theorie dat baby’s aan boord op de een of andere manier moeder en baby orka’s aantrekken door de geluiden die ze opvangen wanneer ze aan de oppervlakte zijn.

Escha is niet zo indruk van het ogenschijnlijke onzinverhaal en is veel te druk met liggen, spelen, omdraaien en om zich heen kijken op Jeroens schoot, terwijl we toch echt wel heel hard over open zee blazen. We horen van de kapitein dat we vandaag erg mazzel hebben, in juli en augustus was het regelmatig erg wild met flinke golven maar in september is de zee vaak erg kalm en zo ook vandaag. Daarnaast hebben ze een opvallend slecht seizoen gehad en erg weinig Orka's en Bultrug walvissen gezien. Sinds 2 weken zijn de zalmen en andere vissen gearriveerd, waardoor er een grote groep Orka’s al 2 weken redelijk in de buurt rondjaagt en ook zwemmen er al enkele dagen een paar bultruggen iets verderop. We gaan volgens de beste man beide dieren vandaag 100% zeker zien!

De meeste tours beginnen rond 09.00 uur en begin middag, waardoor er nu al een aantal boten bij de Orka’s liggen. Het voorstel is dan ook om eerst bij een aantal zeeleeuwen en de bultruggen te gaan kijken en daarna, wanneer een aantal boten weer terug naar de haven gaan, koers richting de orka’s te zetten. Na een half uurtje varen komen we aan bij een klein eilandje dat ingenomen is door honderden Californische en Stellar zeeleeuwen. Deze enorme beesten maken enorm veel herrie en stinken vreselijk maar desalniettemin erg leuk om te zien, mede doordat ze het kleine eilandje geheel hebben toegeëigend en dat het plaatje compleet maakt.

Om de hoek bij het eilandje zwemmen op dat moment 2 bultruggen; een relatief jonkie en een compleet volwassen exemplaar. Hoewel we het geluk hebben deze beesten de afgelopen jaren al vrij veel en van heel dichtbij te hebben mogen zien, blijft het indrukwekkend en erg mooi deze giganten te zien. Maargoed, wij kwamen tenslotte maar voor één ding: Orka’s! Dus zijn we maar wat blij als we na 10 minuutjes bultrugwalvissen kijken koers zetten richting de jagende orka’s. Na opnieuw een klein half uurtje varen en een voedings- en verschoningssessie voor Escha verder is het dan eindelijk zover: een grote groep orka’s die vrij verspreid achter de zalm aanzwemt. We volgen eerst een poosje een groot mannetje waarbij we een stuk daarachter ook steeds een stuk of 8 kleinere orka’s aan de oppervlakte zien verschijnen.

Door de vergelijking met het grote mannetje en de bijbehorende grote rugvin lijken de overige exemplaren allemaal erg klein, maar volgens de kapitein komt dat vooral door het uit de kluiten gewassen mannetje en zijn de overige vinnen die we zien nog altijd zeker minimaal 2 feet hoog. We worden getrakteerd op een aantal “tailslaps”, waarmee de orka’s op een speelse manier met elkaar communiceren. Het mannetje laten we even voor wat het is en we zetten koers naar het groepje verderop. Op gepaste afstand gaan de motoren uit en bekijken we het groepje van totaal zo’n 8 orka’s.

Wanneer we eventjes langszij hebben gelegen buigen 3 orka’s uit het groepje af en komen recht op ons af gezwommen.....Onzinverhaal en puur toeval of niet: Onder deze 3 zijn een moeder en een kalf.......De kapitein is verdeeld tussen de blijdschap van zijn gelijk van eerder vanmorgen en pure stress, want ze zijn erg streng met het bewaren van de afstand tot de orka’s. Deze groep jaagt al bijna 2 weken in deze omgeving waardoor er continue onderzoekers en ook marine in de buurt is om burgervaart op afstand te houden en controles op de touroperators uit te voeren.

We krijgen dus helaas niet de kans ze daadwerkelijk naast de boot te zien omdat we snel vol gas achteruit gaan en weer langszij gaan liggen. Escha is met Mariska voorin naast de kapitein gaan zitten voor optimaal zicht, terwijl Jeroen voor op het dek staat en foto’s maakt. De hele tijd is Escha druk met de kapitein aan het brabbelen en om zich aan het kijken. Wanneer we ruim 2,5 uur onderweg zijn geweest is het helaas tijd om terug naar de haven te keren. We zijn nog niet gedraaid of 2 minuten later ligt Escha helemaal in dromenland......Hoewel ze normaal s’ochtends al slaapt, is ze nu de hele ochtend wakker gebleven om vervolgens echt minuten na de orka’s bekijken pas in slaap te vallen zonder enig gemopper of gehuil, wat een ideaal kind!

Eenmaal terug in de haven geniet Jeroen van een overheerlijke Fish and Chips met huisgemaakte patat en 2 stukken zalm, terwijl Mariska zich tegoed doet aan alleen de overheerlijke huisgemaakte patatjes. Ondanks het feit dat het leven, boodschappen en uit eten gaan etc in Canada toch allemaal vrij duur is, is dit dan weer bijna een koopje. Vergeleken met een bakje kibbeling bij de Papendrechtse visboer is Jeroen maar net een paar euro meer kwijt voor dit koningsmaal. Dat is dan toch het grote voordeel dat de zalm hier letterlijk voor je neus in de haven rondzwemt.......

Het is heerlijk weer en we lopen op ons gemak een rondje door de haven, langs het museum met diverse totempalen zo door naar het kleurrijke Fisherman’s Wharf. Onderweg vermaken we ons prima door het kijken naar de vele geinige watertaxi’s en het opstijgen en landen van de vele watervliegtuigen. De haven van Victoria is naast alleen een haven namelijk ook een vliegveld met zelfs een heuse Harbour Airport terminal......

Na het rondje zetten we snel koers naar de camping om lekker “thuis” van het uitzicht te genieten. Onderweg doen we nog snel wat inkopen bij de winkels en gaat Jeroen ditmaal snel in zijn eentje een flesje wijn en wat biertjes kopen. Dit gaat stuk een eenvoudiger en slechts minuten laten rijden we volgeladen richting camping. Het uitzicht is inderdaad fantastisch en met een opkomende volle maan blikken we terug op een meer dan geslaagde dag, mede mogelijk gemaakt door een kind wat zich weer voorbeeldig gedragen heeft!

Wat geweldig zeg! Ook echt weer geluk. Zeker met de kleine dame.

Claudia 2018-09-28 23:38:30

Wat geweldig allemaal om dit te mogen aanschouwen ! Genieten maar zou ik zeggen van jullie laatste week daar en wie weet toch nog beren !!! XXX

irene 2018-09-29 09:12:20

Wat een geweldige verhalen van jullie belevenissen en wat leuk dat jullie de orka-tocht met zijn 3en hebben kunnen maken en dankzij Escha een moeder met kalf van zo dichtbij konden bewonderen. Veel plezier in jullie komende (helaas laatste) week en hopenlijk geluk met beren spotten !