Dag vol prachtige uitzichten

Verenigde Staten, Moab

Hoewel we de wekker echt om 09.00 hadden gezet, is deze totaal niet afgegaan en schrikken we iets over 10 alsnog vanzelf wakker. Nadat we ons hebben klaar gemaakt zetten we koers naar de diner waar we gisteren het ijs hebben gehaald voor een ontbijt. Deze is gelukkig stevig genoeg en iets voor half 12 kunnen we op naar Dead Horse Point State Park.

Na wederom een prachtige route staan we in 3 kwartier voor de toegangspoort en na het betalen van de entree mogen we het park bezichtigen. Het is een erg klein park met slechts een paar hiking trails en uitzichtpunten, maar volgens 3 op reis held Chris Zeegers is het uitzicht van dit park "het mooiste wat hij in 15 jaar reizen heeft gezien". De verwachtingen zijn dus hoog.....We stoppen eerst voor het onvermijdelijke magneetje bij het Visitor Center en rijden dan snel door naar het viewpoint. We hebben 4 jaar geleden onder andere de Grand Canyon gezien en vorig jaar de Blyde Rivier Canyon in Zuid Afrika, maar het uitzicht op Dead Horse Point is absoluut ongeëvenaard!! Chris heeft helemaal niets teveel gezegd, want zover het oog reikt alleen maar wild uitgeslepen rotsen met die prachtig kronkelende rivier er tussendoor. De Grand Canyon is uiteraard veel groter, weidser en daardoor wellicht spectulairder, maar puur qua uitzicht is dit bijna op zeker indrukwekkender. Het is erg jammer dat we geen panoramafunctie op onze camera's hebben, maar foto's doen het uitzicht sowieso onvoldoende eer aan. We genieten enige tijd van het uitzicht tot we letterlijk verjaagd worden door honderden minivliegjes. Onze lichamen worden bestormd en niet veel later verlaten we, al kriebelend, Dead Horse Point State Park. Voor iedereen die ooit in de buurt van Moab is: Absolute aanrader!!!!

Na Dead Horse Point State Park is het de beurt aan het nabij gelegen Canyonlands National Park. Onze eerste stop is direct de grote trekpleister en bekendste punt van het park: Mesa Arch. Deze Arch is vooral bekend omdat de zon precies opkomt achter de Arch en dus vooral bij zonsopgang erg geliefd is bij fotografen. Als we na een korte wandeling van 10 minuten bij de Arch aankomen staat er een grote groep mensen kriskras door elkaar heen foto's te nemen. Terwijl Jeroen mopperend naar beneden loopt gebeurt echter het onwaarschijnlijke: van het een op andere moment gaat de hele groep weg en staan we zowaar ineens met nog slechts 2 andere stelletjes. Wanneer we om de beurt allemaal foto's hebben kunnen maken, zonder andere vervelende mensen erop, is het inmiddels weer druk geworden. In het ruime half uur dat we daarna nog van de omgeving genieten staan er geen moment minder dan 20 mensen in, op of rond de Arch waardoor er geen goede foto meer mogelijk is, we hebben dus mazzel gehad!

Ook Canyonlands NP is een fantastisch park en als we alle prachtige viewpoints hebben gehad, besluiten we ondanks de hitte van 39 graden en gebrek aan schaduw toch een hike te gaan doen. Het wordt een hike naar een krater waarin een compleet ander gekleurd gesteente te zien is. Zeker weten doen ze het niet, maar aangenomen wordt dat de krater is ontstaan door een meteoriet inslag. Al snel zijn we erg blij met onze keuze voor deze hike, want onderweg is het weer genieten geblazen! We zijn nagenoeg alleen op het eerste stuk, maar het tweede stuk zijn we écht helemaal alleen. In complete rust genieten we van de natuur en volgen we de route die is aangegeven door zogenoemde Rock Piles, kleine torentjes van stenen. Aangekomen bij het einde van de trail komen we even op adem terwijl we genieten van het uitzicht en lopen we na korte tijd weer voldaan terug. 2,5 uur na het begin komen we weer aan bij de auto en rijden we terug naar Moab.

In ons motel frissen we ons op, een douche was hard nodig, en lopen we naar de hoofdstraat voor het avondeten. Tijdens het avondeten gebeurt het onwaarschijnlijke: Waar Jeroen een flinke punt pizza moet laten staan, heeft Mariska haar bord met pasta helemaal leeggegeten!! Dat er vervolgens geen plek meer is voor een toetje is bijzaak en daarom gaan we maar snel terug naar ons motel. Morgen staat er weer een lange autorit van ruim 6,5 uur zonder stops op het programma met Las Vegas als eindbestemming.

Hallo jongens, de foto's doen inderdaad denken dat jullie alleen op de wereld zijn bij al dat moois, maar het geluk is gelukkig regelmatig met jullie om deze unieke beelden te schieten. Ik hoop voor jullie dat dit zo blijft gedurende de komende dagen; blijf genieten !!