Weer naar huis

Nederland, Papendrecht

We snoozen 1 keer, dus iets over 07.00 uur staan we op. Escha is nog in diepe slaap en hoewel het inpakken en opruimen toch echt pal naast haar tentje plaatsvindt, wordt ze nergens wakker van. Om 08.00 uur moet ze er dan toch aan geloven en met de nodige moeite weten we haar wakker te krijgen voor de voeding. Half slapend gaat deze naar binnen, maar pas na het verschonen kan het eerste lachje er vanaf. Na de schoonmaakbeurt het inpakken en ontbijt rijden we uiteindelijk om half 10 naar de receptie om in- en tegelijk uit te checken. Tevens geven we wat voedsel af wat we over hebben en laten we ons resterende brandhout achter.

De vrouw van de receptie geeft aan dat de normale gemiddelde temperatuur in september 15 graden Celsius is met veel zonnige droge dagen, dus dat we pech hebben gehad met het weer. Met betrekking tot het echte zonnetje en de temperatuur heeft ze daar inderdaad misschien gelijk in, maar als we heel eerlijk terugkijken is het uiteindelijk nog erg meegevallen ten opzichte van de voorspellingen. We hebben uiteindelijk slechts 3 echte regendagen gehad, waaronder 1 reisdag waarin we toch al de gehele dag in de auto zouden zitten en een regendag waarbij we, weliswaar apart van elkaar, toch de dingen hebben kunnen doen en zien die we wilden.

Daarnaast hebben we 2 dagen vol sneeuw gehad waardoor we niets konden doen, maar die zorgden dan wel weer voor mooie plaatjes en spannende avonturen. Veel sneeuw en regen die wel voorspeld werd is s’nachts of helemaal niet gevallen, dus het had erger kunnen zijn. Uiteraard hadden we liever hogere temperaturen en meer zon in plaats van de vele bewolking gehad, maar het weer is nu eenmaal het grootste risico van dit gebied.

Na 45 minuten komen we aan bij Fraserway in Airdrie en na een snelle check wordt alles goed bevonden en kunnen we binnen de inlevering in orde maken. Voor de geconstateerde gebreken heeft Jeroen eerder deze week contact gehad met de manager customer service en hebben we een mooie tegemoetkoming van 300 Canadese Dollars gekregen. Deze blijkt binnen inderdaad ook netjes in het systeem te staan, maar omdat we 3.500 kilometers hadden geboekt en uiteindelijk liefst 4.156 kilometers hebben gereden blijft er van de creditering nog slechts 50 CAD over. Desalniettemin leuk meegenomen, zeker omdat we onder aan de streep de problemen ook niet onoverkomelijk waren en we hadden de extra kilometers toch ook gewoon moeten betalen.

De shuttle zet ons om 12 uur exact af bij de terminal van KLM en wederom zijn we binnen no time door de check in en douane etc heen. Bij een restaurant neemt Jeroen afscheid van Canada met een gigantisch broodje hamburger met sla, tomaat, bacon, stoofvlees, jalapeno worst, cheddar kaas en uiteraard een flinke portie krokant gefrituurde uienringen. Mariska neemt een iets meer bescheiden pittige kipvingers met frites en met de nodige calorieën in onze maag kunnen we aan boord. Escha valt weer heerlijk bij Mariska op haar borst in slaap zodat het opstijgen weer geen enkel probleem is. De rest van de vlucht is dat gelukkig ook niet. Enige uitzondering is als we na 5,5 uur vliegen turbulentie krijgen en Escha, terwijl ze net in slaap is gevallen, uit het babybedje moet en in de gordel op schoot bij Mariska. Dit duurt een half uur en het is geen verbazing dat ze gedurende dit half uurtje wel regelmatig moet huilen. Wanneer de gordels weer af mogen en Escha weer in haar bedje ligt is het direct weer goed.

In het vliegtuig hebben we alle tijd om de gegevens van de vakantie eens op een rijtje te zetten:

Gereden kilometers: 4.156 kilometer
Gemiddeld verbruik: 1 liter op 3,7 kilometer
Aantal liter benzine: 1.123 liter
Aantal Poepincidenten Escha: 4
Aantal spuugincidenten Escha: 0

Gespotte dieren:
Moose: 1
Elk: Veel (mannetjes: 8, vrouwtjes: veel)
Hertjes: Erg veel
Mountain Goats: 0
Zwarte beren: 0
Grizzly’s: 0

Na deze opsomming is het alweer tijd voor de landing. Hoewel we Escha moesten wakker maken en wederom uit haar bedje halen gaat de landing weer perfect en zelfs zonder de fles geeft ze geen kick. We moeten helaas een kwartier taxiën en met een bus naar de terminal, maar we zijn in ieder geval weer veilig in Nederland waar Ben ons komt ophalen. Het is nu 08.00 uur in de ochtend en moeten we proberen de hele dag wakker te blijven om zo de jetlag te verminderen. Dat zal nog een hele opgave worden daar het voor ons gevoel exact middernacht is.

Hoe dan ook kunnen we in ieder geval terugkijken op een geweldige vakantie. We hebben Escha redelijk op de proef gesteld, maar of het nu 9 uur in een vliegtuig, een lange rijdag in een lawaaiige camper, een orkatocht met een Zodiac, een wandeltocht in de vrieskou naar en op een bergtop was of de ferry was, ze heeft geen kick gegeven en ook echt genoten.

Nu thuis de foto’s uitzoeken en weer wat nieuws voor volgend jaar bedenken!

Jullie hebben een schitterende reis gemaakt met veel natuurschoon en een perfecte baby die alles op waarde heeft geschat. Ook heb ik genoten van jullie dagelijkse verslag met foto's. Ik hoop dat jullie jetlag snel over is want de baas verwacht jullie fris en fruitig weer op je werkplek denk ik.