Een reis vol wachttijden

Portugal, Ribeira Grande

Na eerder dit jaar al Belgrado, Servië en Dubrovnik, Kroatië te hebben bezocht, is het vandaag tijd om ook Portugal aan het lijstje van bezochte landen toe te voegen.

We vliegen eerst van Amsterdam naar Lissabon, waar we zullen overstappen om vervolgens koers te zetten naar Ponta Delgada op het eiland São Miguel in de Azoren. Daar zullen we 10 nachten blijven waarna we weer terugvliegen naar Lissabon. In Lissabon blijven we dan ook nog 5 nachten voordat we weer hopen te landen in Amsterdam.

Nadat we ruim op tijd op Schiphol zijn gearriveerd, blijkt het maar goed dat we nog op het gemak op Schiphol wilden eten. Bagage drop of duurt een klein half uur, bij de douane wordt alle bagage er uitgepikt en zijn we ook zo weer een kwartier verder. Bij de Burger King staat een lange rij, maar omdat het een fastfood restaurant is sluiten we optimistisch aan. 45 lange minuten!! later heeft Jeroen met een kop op onweer eindelijk ons eten en omdat het inmiddels Escha’s slaaptijd is, breekt ook zij inmiddels de tent af.

Hoewel net 2 boterhammen op doen de patatjes wonderen voor haar humeur en kunnen we in no time richting de gate. Daar blijkt de airco in het toestel niet te werken met uitgeschakelde motoren en er is daarom besloten dat we pas mogen boarden nadat alle bagage is ingeladen omdat het simpelweg te heet is binnen. Ook hier moeten we dus weer een goed kwartier wachten. Dankzij ons prinsesje mogen we uiteraard via de premium rij als eerste het vliegtuig in en blijken we zowaar ook nog premium stoelen te hebben met extra beenruimte! Het wachten wordt zelfs dubbel beloond als blijkt dat we niet alleen onze eigen stoelrij van 3 stoelen voor onszelf hebben, maar zelfs de rij naast ons leeg blijft. Escha had inmiddels al lang moeten slapen maar heeft daar door alle drukte om ons heen totaal geen zin in. Na 40 minuten huilen, schreeuwen en zich naar achteren gooien geeft ze het dan eindelijk op, valt op schoot bij Jeroen in slaap en zo hebben we alledrie 5 kwartier even rust.

De resterende vlucht gaat na het slaapje uiteraard vele malen beter en voor we het doorhebben staan we alweer op de luchthaven in Lissabon. Door de vertraging bij het boarden in Amsterdam is het hier helaas wel stressen. We hadden met de originele vliegtijden al een krappe aansluiting en nu hebben we zelfs maar 40 minuten. Gelukkig blijkt de nieuwe gate vrij dichtbij en kunnen we direct instappen. Escha maakt direct vrienden met de buurvrouw en klimt na 5 minuten ook maar direct bij haar op schoot. Deze vlucht gaat perfect en zonder huilen landen we een half uurtje later dan gepland met een harde klap op Ponta Delgada AirPort.

Ook hier blijkt dat wachten het motto van vandaag is. Hoewel we als een van de eersten de koffers hebben, moeten we daarna nog een goede 25 minuten op onze buggy wachten. We gaan uiteindelijk als een van de laatsten weg en hebben daarom een lange rij voor ons bij de autoverhuur. Wanneer we 10 minuten hebben gewacht en nog niets zijn opgeschoten, worden we gehaald door een medewerkster die vertelt dat wij de volgende zijn die geholpen wordt in verband met Escha......Hoewel de pc 4x uitvalt en we dus alsnog een half uur bezig zijn, heeft de medewerkster ons een hoop tijd bespaart. Als ze vervolgens ook nog eens Escha entertaint terwijl wij de autohuur regelen zijn we helemaal tevreden. Escha overigens ook, want hoewel het inmiddels 22.00 uur Nederlandse tijd is, heeft ze een smile van oor tot oor en geniet van de aandacht. Voor 50 euro extra nemen we een upgrade van een 1.0 benzine Ford Fiesta naar een 1.5 diesel Nissan Juke en haasten we ons naar onze accommodatie 20 minuten verderop in Ribeira Grande.

Daar aangekomen worden we al opgewacht door de man en vrouw die in het benedenhuis wonen. De vrouw steekt voor de grap haar armen uit naar Escha, die tot de vrouw haar verbazing gelijk om haar nek kruipt en daar de gehele tour lekker blijft hangen. Éénkennig is Escha vandaag in ieder geval niet! Wij hebben de gehele bovenverdieping van het huis, met 2 slaapkamers, woonkamer en badkamer. Daarnaast hebben we 2 balkons, een campingbedje, babybadje, kinderstoel en zelfs een commode, helemaal top dus! We krijgen van de vriendelijke eigenaren ook nog wat melk en yoghurt mee voor als Escha honger krijgt en ze hebben onze koelkast alvast gevuld met een paar biertjes, wat chocola en water.

Escha valt direct als een blok in slaap en na 2 biertjes en wat glazen water gaan ook wij snel naar bed. De regen is sinds onze aankomst onophoudelijk uit de lucht gekomen, hopelijk is het morgen beter!