Ingesneeuwd (voor eventjes)

Canada, Field

Vanmorgen hebben we de wekker lekker uitgezet en eenmaal opgestaan om 09.30 uur bleek het al een beetje gesneeuwd te hebben. De sneeuw viel nog steeds flink, maar er lag slechts een dun laagje op de grond. Wanneer Jeroen bij het in-, en direct weer uitchecken zegt dat we naar Banff willen rijden kijkt de receptioniste lichtelijk verschrikt en geeft aan dat de wegen hieromheen allemaal vreselijk zijn door het weer momenteel en dat we dus extreem voorzichtig moeten doen. Sterker nog, zij zou in Radium blijven vandaag.

Hoewel we de adviezen van locals altijd wel serieus nemen en bijna altijd opvolgen, is het ook een wat ouder vrouwtje die misschien ook wel wat angstig is uitgevallen. Kortom: we gokken het er op. We gokken wel graag goed voorbereid, dus de tanks zijn gechecked, we hebben voldoende water bij ons en nog genoeg ruimte in de afvaltanks. Voor de zekerheid tanken we de camper ook gelijk helemaal af, mochten we onderweg ergens stranden houden wij het sowieso wel een nachtje uit.

Nadat we zijn vertrokken bij het tankstation, waar het hard sneeuwde maar nog steeds niet spannend was, houdt zelfs Jeroen het al na 5 minuten richting Kootenay National Park voor gezien. Direct nadat we de bocht om zijn is de weg compleet wit, waait het hard en lijkt het nog heviger te sneeuwen. Het zicht is minimaal en omdat de temperatuur nog steeds onder 0 is lijkt het een kwestie van tijd voor de sneeuw overgaat in ijs en gladheid. Eenmaal omgedraaid en terug in Radium Hot Springs stoppen we bij het Visitor Center om advies te vragen wat we met dit weer in de omgeving kunnen doen. Op dat moment wordt de ranger in het naastgelegen kantoortje gebeld met de mededeling dat alle omringende snelwegen per direct voor onbepaalde tijd zijn afgesloten in verband de hevige sneeuwval. Gelukkig zijn we hier al voor tips, dus kom maar op! De vrouw legt aan Jeroen uit dat het weer perfect is voor snowhiking en dat het plaatsje de naam ontleent aan de Hot Springs die verderop liggen. Als Jeroen aangeeft dat we een baby van bijna 6 maanden bij ons hebben en dat deze opties dus niet kunnen blijft het even stil en volgen de tips om naar de bibliotheek te gaan of samen met de baby een middagslaapje houden want verder is er niets in dit dorpje.....

Jeroen loopt nog even het weerbericht door met de vrouw en de ranger en als het meezit stopt het komende nacht met sneeuwen en schijnt morgen zelfs af en toe het zonnetje. Als dat klopt zouden we morgen weer op weg moeten kunnen. Voorzichtig rijden we weer terug naar de camping waar we in ieder geval elektriciteit en WiFi hebben en videobellen met het thuisfront, waar vooral neefje Tim, die we door overlappende vakanties al te lang niet hebben gezien, erg blij mee was. We lunchen uitgebreid in de camper en Escha heeft de tijd van haar leven op haar verschoningsmat starend en gillend naar de vallende sneeuw. Vanuit het niets is het om 13.00 uur ineens droog. Als het een half uurtje later nog steeds droog is, checken we het weerbericht en de weersverwachting op internet. Het is hier inderdaad tot 14.00 uur droog waarna het weer gaat sneeuwen en in Golden (waar we gisteren waren en besloten door te rijden naar Radium Hot Springs), wordt het van 14.00 tot 15.00 uur droog. Tevens lijkt de weg naar Golden weer open en is die naar Kootenay National Park nog steeds gesloten.

We hebben de redenering dat zodra het hier begint te sneeuwen, de bui van Golden hier is aangekomen. Als die theorie klopt zouden we onderweg een uurtje beter weer moeten hebben en bij de eerste nieuwe vlokken gaan we daarom voorzichtig een nieuwe poging wagen. De weg klaart inderdaad snel op en na enkele minuten ligt er zelfs geen enkele sneeuw meer op deze weg. De wegen en bergen in dit gebied zijn echter berucht door hun extreem snelle omslag van het weer (De Coqahuilla Highway die we eergisteren reden staat om die reden ook hoog in de toplijsten van gevaarlijkste wegen ter wereld) en dat is te merken ook. In de 1,5 uur die we over de route naar Golden doen is het droog geweest, hebben we extreem harde wind gehad, hebben we mistbanken gehad met slecht zicht en hebben we ook heel harde sneeuwbuien gehad. De constante grauwe lucht had wel 1 voordeel: Mariska zag ineens een Bald Eagle vliegen, die nu lekker opviel met zijn witte kop en staart. Hij was helaas te ver weg voor een goede foto en de sneeuw hielp ook al niet mee, maar wel cool dat we er nu in ieder geval eentje vliegend en al hebben gezien.

In Golden zelf sneeuwt het echter maar weer we klein beetje, doen we weer boodschappen en als we daarna zien dat de Highway 1 naar Yoho National Park gewoon open is, besluiten we door te rijden naar Kicking Horse Campground in Field, Yoho National Park. Onderweg hebben we weer flinke sneeuwbuien, maar de weg is prima te berijden. Aangekomen bij de Campground staan er slechts een handjevol andere camper en we kunnen dus op ons gemakje een prachtige plek aan het water uitzoeken. Al met al zijn we blij dat we gelukkig toch niet de helemaal waren ingesneeuwd in Radium Hot Springs, maar het is wel ironisch dat we daar gister juist naartoe zijn gereden omdat ze uitgerekend op onze eindbestemming van vandaag zoveel sneeuw hadden opgegeven.....

We hebben ons vandaag, in navolging van gister, weer getrakteerd op heerlijke grote lappen Biefstuk met stokbrood. De biefstuk, zalm en tonijn is in vergelijking met thuis vele malen goedkoper, waar kip en gehakt juist flink duurder zijn. We eten het grootste gedeelte van deze vakantie dan al erg luxe tegen waarschijnlijk minder geld dan wanneer we vaker kip met rijst of spaghetti met gehakt hadden gegeten.....Na een heerlijke warme in het sterk verouderde, maar warme, douchegebouw gaan we heerlijk slapen met buiten een gevoelstemperatuur van -15 graden Celsius! Gelukkig staat er 2 plekken naast ons een man met een TENTJE!!!!! die voorkomt dat we ons zelf te zielig vinden in deze kou.