Van Calamari naar Aprino

Italië, Arpino

De zon schijnt uitbundig als we vertrekken uit Calamari. Het is zo warm dat we de jassen ook niet aan doen. Weer even wennen aan 20+ temperaturen, maar ons hoor je niet klagen 😜. Het eerste stuk lopen we op een pad door de velden. Ongelooflijk hoeveel verschillende wilde bloemen bij elkaar staan. De etappe is niet zo heel lang (ca. 19 km) en loopt voor een groot deel over goede en veelal geasfalteerde paden. De vallei waar we doorheen lopen is heel breed en er is veel bebouwing, dus geen ongerepte natuur. Wel veel honden. De meeste achter een hek, maar ook enkele los lopend. Vaak wordt er wel geblafd, maar hebben ze uiteindelijk niet echt belangstelling. Al hebben we de afgelopen dagen er wel een paar met onze wandelstokken op een afstand moeten houden. Wat ons ook opvalt, zijn de vele verlaten huizen die in meer of mindere mate op instorten staan. Ook zien we veel huizen in aanbouw, die nooit afgemaakt zijn. De recessie heeft veel slachtoffers gemaakt. De leegloop van het platteland is ook heel zichtbaar. Nog nooit zoveel huizen te koop zien staan, waarvan je ook kunt verwachten dat de verkoop kansloos is. Zo komen we tegen lunchtijd in Isola del Liri, een grotere plaats in dit dal. Het is weer even wennen aan de drukte en het verkeer. In een klein zaakje een echt lekkere, warme panini gegeten met kaas en groenten. Vanuit Isola del Liri was het een hele klim naar Arpino. Al kan het nog hoger, hoor. We zien ook bergtoppen waar nog sneeuw ligt. Vanuit Arpino hebben we een geweldig uitzicht over het hele dal. Het B&B ligt in het centrum aan een gezellig plein en is erg mooi. Het pand is al drie generaties in bezit en is vroeger een klooster geweest. Een doolhof van kamers, badkamers en andere kamers. Statig en mooi ingericht. Morgen komen ze ontbijt klaarmaken en krijgen we een heel overlevingspakket mee omdat er onderweg niets te krijgen is. Meneer is in Engeland en Canada geweest en kan zich redelijk verstaanbaar maken in het engels. Mevrouw ratelt in een stuk door in het italiaans. We bakken er niets van, maar er zit geen stopknop op. Het wordt een vermoeiend ontbijt morgenochtend 😂. Maar ze zijn reuze lief en doen er alles aan om het ons naar de zin te maken.

Mooie foto’s weer! Hebben jullie ook foto’s genomen van het interieur van deze klooster? Lijkt mij mooi!

Joyce 2019-05-23 23:59:19

Weer prachtig!!!

Ank 2019-05-24 06:13:22

Schitterend!

Annelies 2019-05-24 09:46:25

De Italiaanse les werpt nog niet echt z’n vruchten af dus?