Van Ludwigshafen naar Konstanz, 30 km

Zwitserland, Tägerwilen

Heerlijke dag vandaag. Eerst prima ontbijt en rond 0815 vertrokken voor de ruim 10 km naar überlingen. We hebben het gehele stuk op het fietspad gelopen dat direct langs de Bodensee loopt, soms de weg ertussen en vrijwel altijd de spoorlijn. Het was ook nog heerlijk koel dus voor we er erg in hadden waren de 10 km gelopen. Daarna koffie met kuchen en om 1140 vertrok de boot vanuit Überlingen met een paar tussenstops en een overstap op Mainau naar Konstanz. De boot zat vol dagjesmensen en toeristen en na 7 weken vrij alleen te zijn geweest voelde dit heel vreemd. Op zaterdagmiddag wandelend door de altstadt van Konstanz met slenterende, winkelende en (vr)etende mensen voor onze voeten op weg naar ons hotel. Geef ons dan maar een dazenpad 😂😂😂. Maar Konstanz is best heel aardig, ligt natuurlijk aan de Bodensee en heeft een jong publiek doordat er een universiteit is. Vanmiddag en vanavond hebben we er ook lekker rondgelopen aan het water. Het hotel staat precies op de grens met Zwitserland, we moesten de grens over om er te komen. Nu weten we een binnenweggetje waardoor we precies bij de douane uitkomen en eigenlijk in Duitsland blijven. Maakt ook niks uit want iedereen loopt en fiets zonder te stoppen de grens over. Er staan wel douaniers te kijken maar iedereen mag door.
Vanmiddag ook nog even in een outdoor zaak gekeken maar we hebben eigenlijk niks wat vervangen moet worden. Zelfs onze schoenen zijn nog goed genoeg zodat we daar voorlopig op doorlopen. Morgen echt lekker luieren op onze rustdag, kunnen de voeten wat herstellen want Zwitserland zal ongetwijfeld zwaar worden. Maar ook de route gaan uitzetten die we willen lopen, pension en guesthouses bellen voor overnachtingen en genoeg Zwitserse francs inslaan want het is daar erg duur hebben we begrepen. Kortom de voorbereidingen voor deel 2 van onze reis.

Fijn dat jullie een goede tocht hadden. Is daar ook mooi. Heb vroeger een jaar in Zwitserland gewoond dus ken het wel een beetje. Rust lekker uit morgen!!!

ank 2017-08-05 21:13:35

Geniet van de rustdag! Let bij het lopen door de bergen op gevaar vooronweeretc. We zijn zelf vandaag in Oostenrijk aangekomen en hebben een flinke wandeling gemaakt. Vanavond ging het flink onweren. Zelfs de sirenes gingen af!

Ruud 2017-08-05 22:44:12

Fijne rustdag morgen. Goed hoor 30 km gelopen en een heerlijke dag gehad. Misschien morgen wel even lekker zwemmen of pootje baden. Goed voor de benen. Even iets anders dan lopen. Geniet lekker .