Van Piacenza naar Fiorenzuola d'arda, 24 km

Italië, Fiorenzuola d'Arda

Omdat we gisteren al een stuk van de route hadden gedaan was het vandaag geen 31 maar slechts 24 km. En met een heerlijke temperatuur van 24 graden en zon perfect wandelweer. Na een flink ontbijt, zelf gekocht gisteravond in de supermarkt, rond 0830 vertrokken. Het eerste deel van de route ging langs een drukke weg maar er was genoeg ruimte aan de rand om te lopen. In het eerste dorp na een uurtje tijd voor een cappuccino. Zolang we dat maar voor 1100 uur bestellen niks aan de hand. Daarna ..... kan echt niet volgens de Italianen 😜. En ze hebben hier echt een koffiecultuur dus ze kunnen het weten 😉. Daarna slingerend door het vlakke landschap met op de achtergrond de eerste heuvels van de Apennijnen. Die komen er over 2 a 3 dagen aan. Er word volop geoogst momenteel, veel tomaten. Vandaag hebben we ze zelf van het land geplukt en ze smaakten heerlijk. Wat ook opvalt is dat er vrijwel geen water staat in de rivieren, het moet hier kurk en kurkdroog zijn geweest, en nog. Gisteravond heeft het even voor een paar uur wat licht geregend maar geen grote hoeveelheden. De bekende druppel ...
Rond lunchtijd werden we ingehaald door 2 Engelse wandelaars, zij lopen zonder bagage, die laten ze van hotel naar hotel brengen. Allemaal geregeld, zo doen ze de Via Francigena in etappes van 2/3 weken per jaar.
Na de lunch, op een banken de schaduw in het piepkleine dorpje Zena, was de route niet erg duidelijk. We waren al afgeweken van onze route op Pocket Earth door de officiële bordjes van de Via Francegina volgen. Maar als die ineens ontbreken wordt het even zoeken/gokken naar de juiste route. Gelukkig geen extra kilometers hoeven maken😀😀. Het laatste stuk valt ons altijd tegen, dan is het nog iets van 4 á 5 kilometer maar in je hoofd denk je dat je er al bent. Niet dus. Zo ook vandaag ... en uiteindelijk klokslag 1530 stonden voor het Ostello. We konden ons gelijk inschrijven, kregen stempel voor ons Pelgrimspaspoort en na een vrijwillige bijdrage mochten we naar de kamer. We verbaasden ons er wel over dat we als eerste aankwamen, de 2 Nederlandse dames hadden een wat langere route gekozen en kwamen een half uur na ons binnen. Zojuist nog een Italiaanse fietser binnengekomen die bij ons op de kamer slaapt. Kijken hoe dat gaat. Voor vanavond zijn we uitgenodigd om bij iemand te komen eten. Ook weer een ervaring. We gaan het zien 😀..

Leuk dat jullie zijn uitgenodigd om bij iemand te eten😊 ben benieuwd hoe het jullie gesmaakt heeft.