Van Bad Liebenzell naar Neubulach - 21 km

Duitsland, Neubulach

Vandaag het eerste traject op de Ostweg. Er zijn door het Schwarzwald drie wandelroutes, de West-, de Mittel- en de Ostweg. Omdat wij in de richting van Konstanz willen gaan, bewandelen wij de Ostweg. Het weer is prima. De regen is weer opgehouden en het blijft overwegend bewolkt vandaag. De start is fris met 14 graden, maar 's middags is het aangenaam en lopen we weer in t-shirt. De route begint redelijk vlak op mooie paden. Na anderhalf uur lopen we het plaatsje Calw binnen en wordt het tijd voor een kopje koffie. Op het terras de regenjassen opgeborgen. Na de koffie bij de tourist-information nog een stempel gehaald voor onze pelgrimspaspoorten. De dame die ons hielp was dolenthousiast toen ze hoorde dat we naar Rome willen lopen. Onderweg spreken we met veel mensen en ze zijn stuk voor stuk eerst verbaast en daarna heel enthousiast als ze ons verhaal horen. Je bent als wandelaar natuurlijk heel herkenbaar en de wandelsport leeft hier erg, zeker op de grote wandelroutes. Voorbijgangers spreken ons regelmatig aan. Na Calw begint het grote steigen en dalen, wel met hele mooie paden. We vonden de Eifelsteig al pittig, maar de hoogteverschillen in het Schwarzwald zijn toch van een andere orde. In de 10 dagen dat we op deze route lopen, zullen we er vast aan wennen (hoop ik, hahaha), want de Alpen zijn straks natuurlijk nog een stapje hoger. Vanavond slapen we voor de verandering niet in een hotel, maar op een enorm sportcomplex met slaapaccomodatie. Er is hier een turnzaal, een sportschool, buiten zijn veel sportvelden voor diverse sporten en er is een manege. De binnenrijbaan was gesloten en ik hoorde geen activiteiten, maar ik ben wel even in de stallen geweest. Wat een bekende geuren 😀. Er wordt hier wel veel paardgereden, want we komen op bijna alle paden wel paardemest tegen, ook op paden die naar mijn idee niet makkelijk toegankelijk zijn voor paarden. Na een rustdag hebben wij altijd wat meer moeite met lopen. Het is net alsof onze lijven uit het ritme gehaald worden en weer op gang moeten komen. Morgen wordt ook een wat langere dag qua km's en met dit landschap moeten we maar op tijd naar bed vanavond. Slapen zal geen probleem zijn, want het is hier heerlijk stil, geen verkeer, helemaal niets. Slaap lekker 😴.

Welterusten!

Ruud 2017-07-27 21:15:51

Hai mannen, Leuk hoe mensen reageren. Het is natuurlijk ook een bijzondere tocht. Grappig deze slaapplaats zo kom je nog eens ergens. Veel succes morgen. Ik 👍 voor een lekker ☀️-tje.

Ell 2017-07-27 21:21:57

Mooie foto's weer! Lijkt me leuk en gezellig, dat wandel wereldje! Sterkte morgen!!

Joyce King 2017-07-27 22:16:17

Ziet er super uit! Toffe reis! Succes de komende weken.