Van Einsiedeln naar Brunnen - 24 km

Zwitserland, Ingenbohl

De route van vandaag is lang en ook behoorlijk zwaar. We horen dat deze etappe de zwaarste is van de Jacobsweg. Het begint in Einsiedeln met lichte regen. Op de app al gezien, dat het na tien uur op zal klaren en dat gebeurt ook. Voor ons zowaar nog een wandelaar en als we even later een kopje koffie drinken zien we nog twee dames en een heer voorbij wandelen. De route begint door een dal en we lopen langs een redelijk grote beek.na een kilometer of acht blijkt dat we een berg over moeten en wat voor één. We gaan 500 meter bijna recht omhoog dus ongelofelijk steil. Uiteindelijk klimmen we naar 1.440 meter. Op deze hoogte lopen we een aantal kilometers door, totdat we op het punt komen waarop we weer moeten dalen. Het uitzicht is fenomenaal. We zien beneden het Vierwoudstedenmeer en het plaatsje Brunnen liggen waar we uiteindelijk naar toe moeten. Aan de overkant bergen met eeuwige sneeuw. Aan dit meer ligt o.a. ook de plaats Luzern. We moeten nu 1.000 meter dalen en het pad is voor een deel moeilijk te belopen, steil, grote stenen en hier en daar erg modderig. Op een gegeven moment glijd ik uit, maar kan ik me in de modder nog net staande houden. Daarbij laat ik mijn cap vallen, maar dat heb ik niet in de gaten. Ik merk het pas als we al weer een paar honderd meter verder zijn. Het zonnetje schijnt inmiddels weer en ik heb met mijn weelderige haardos toch wel bedekking nodig πŸ˜‚πŸ˜‚. Dus rugzak af en terug om te zoeken. Ik kan je vertellen, dat het zonder rugzak een stuk comfortabeler bergje op en weer af gaat. Cap overigens wel teruggevonden πŸ˜€. Ondanks dat we het klooster Ingenbohl in Brunnen kunnen zien liggen, is het toch nog een hele tippel om er te komen. Omdat we zo'n eind gedaald zijn is de temperatuur ook een stuk hoger. We slapen in de pelgrimsherberg van het klooster en de man die we vanmorgen voorbij zagen lopen slaapt ook op onze zaal. Hij komt uit Oostenrijk en praat een dialect dat we helemaal niet kunnen verstaan. Probleem is dat hij blijft praten, of tegen ons of in zich zelf πŸ˜‚πŸ˜‚. Ik heb vandaag een paar mooie foto's gemaakt, maar vanavond heeft mijn telefoon het begeven, dus ik kan ze niet delen. Hopelijk krijgen we hem nog aan de praat. Morgen verlaten we de Jacobsweg weer en gaan we een andere route volgen richting Gotthardpas.
Vandaag in iedergeval weer een geweldige wandeldag met een beetje regen en veel zonneschijn en naast heel wat zweetdruppeltjes ook veel plezier. Als we om ons heen kijken is het alsof we in een ansichtkaart lopen.

Osch gsallich med oestrichs pjolgjem, das vrstjen gjen preublen, euch hjatt samlichziel? πŸ˜„ Jullie schieten al lekker op zeg! Mooi gebied daar he bij 4woudsteden. Prachtige fotos. Twee jr geleden op vakantie geweest.

Ruud 2017-08-12 22:55:56

PS: petje af! πŸ˜„

Ruud 2017-08-12 22:57:07

Wat een prachtige tocht lopen jullie toch!