Van Sarzana naar Marina di Massa, 22 km

Italië, Massa

Na een heerlijk ontbijt in het palazzo vanmorgen vertrokken we rond 0845 richting Middellandse zee. Sarzana heeft een prachtig oud centrum en het was mooi dat we daar vanmorgen doorheen konden lopen. Gisteravond hebben we er niet veel van gezien door de vele regen. Maar vandaag een fraaie wandeldag met 23 graden en af en toe zon. Het eerste deel volgden we de via Francigena door een golvend landschap met veel bebouwing en dorpjes. Zo dicht bij de kust merk je dat de bevolkingsdichtheid groot is. Halverwege verlieten we de Francigena die dan richting bergen trekt en uiteindelijk in Massa eindigt. Wij volgden nu een eigen route naar Marina di Massa aan de kust 😀😀. Voorlopig hebben we even genoeg geklommen en gedaald en hebben we wel een middagje strand verdiend 😜. Bij Marina di Carrara bereikten we de zee en hebben we heerlijk geluncht in de eerste tent die we tegen kwamen. Daarna was het nog 2 uur lopen langs de kust naar Marina di Massa. Grappig was dat we voortdurend zicht hadden op de bergen in het binnenland waar we vandaag niet over en doorheen moesten 😀😀. De marmergroeven waren wel goed te zien. Deze streek/bergen staan daarom bekend. En we zagen zelfs stoepranden van Marmer, heel bijzonder want meestal zijn er nauwelijks stoepen te vinden. We werden weer regelmatig door met name wat oudere Italianen aangesproken over wat we aan het doen waren en kregen alleen maar applaus en lachende gezichten. Dat is gewoon zo leuk. Veel mensen kijken ons ook na en als we ze groeten krijgen we een brede lach en een groet terug. Het stereotype beeld van de macho Italiaan herkennen we niet. Ze zijn erg vriendelijk en zeer behulpzaam.
Vandaag wel weer andere wandelaars tegengekomen. Het Engelse stel dat zonder bagage loopt en we voor Fidenza tegenkwamen haalde ons vanmorgen in. Zij hadden gisteren met de regen hun dagtocht afgebroken om met de trein te gaan. Ook hoorde we van hen dat de 2 Zwitsers met hun hond gisteren de trein hadden genomen omdat de hond zijn poot geblesseerd had. Toch wel trots dat deze bikkels wel doorgezet hebben in de regen 😜. Verder nog een Italiaans stel uit zuid-Tirol ingehaald dat vanmorgen om 0500 uur, ja 0500 uur was vertrokken uit Aulla. Die lopen dus vandaag bijna 40 km 😳, gekkenwerk vinden we. Vooral ook omdat zij op sandalen loopt, ze heeft haar tenen gekneusd of gebroken en past niet meer in haar wandelschoen .... Benieuwd of we die nog terugzien de komende tijd. Voor ons nu nog 2 etappes voordat we 2 rustdagen nemen in Lucca. Sinds Milaan hebben we die niet meer gehad, we zijn er ook wel aan toe.

Leuk om straks twee dagen in Lucca te rusten! Als je het leuk vind, kun je (trap)fietsen huren aan de rand van de stad. Hebben wij 2 jr geleden gedaan met gezin. Leuke ontspannen manier om heel Lucca te bewondeen.

Ruud 2017-09-11 23:16:56

Destijds in Pisa zagen we die marmerbergen al van ver. Niet te geloven dat jullie al zo ver gekomen zijn. Geniet nog even van de Mediterane ! 🏖

Ruud 2017-09-11 23:19:38

Het klinkt bijna als een race met de andere wandelaars 😂 Geweldig dat jullie al zo verrr zijn!!

Nandita 2017-09-12 07:19:55

Elke keer weer lees ik met genoegen (en een beetje jaloezie) jullie belevenissen. Wat een pracht tocht! Veel plezier de komende dagen!