Van Montefiascone naar Viterbo - 18 km

Italië, Viterbo

Vanmorgen in ons B&B weer een bijzonder goed ontbijt gehad. Er was ook een Italiaans echtpaar te gast. Omdat ook vandaag het traject niet zo lang was, hebben we ons niet erg gehaast met het vertrek. Bij de toeristeninfo eerst een stempel gehaald voor onze pelgrimspaspoorten en daarna toch weer gezwicht voor een cappuccino. We hebben hier in Montefiascone de Amerikaanse weer teruggezien die we voor het eerst en het laatst gezien hebben op weg naar Altepascio. Ze wist zelfs onze namen nog en dat we uit Gouda komen. Als we de bar inkomen, zien we dat zij er ook zit. Vandaag gaat ze met de bus naar Viterbo, want ze heeft een knieblessure opgelopen op het traject van San Quirico naar Radicofani. Wij hebben dat traject opgesplitst en zij heeft de 33 km in één keer gelopen.
Vandaag dus naar Viterbo. 18 km langs heel afwisselende paden. Het eerste stuk alleen maar afdalen op de oude romeinse weg van Rome naar Florence. Ongelooflijk dat de rotsblokken die deze weg vormen hier al zo lang liggen en wat een inspanning moet het in die tijd hebben gekost om de weg aan te leggen. Het weer is prachtig. Bij tijd en wijle vinden we het zelfs erg warm. Na ongeveer 11 km komen we langs Orto Sinergico dei Bagnaccio. Hier bevinden zich warme zwavelbaden. Wij hebben niet gebadderd, maar het was wel de perfecte plek om te lunchen. Inmiddels schuiven er wat wolken voor de zon. Dat was op zich niet zo erg, want dat tempert de warmte een beetje. Het zag er wel wat dreigend uit, maar gelukkig heeft het niet echt geregend. Na weer een km of zes lopen we Viterbo binnen. Dit is weer een wat grotere stad. Meer voorzieningen, maar ook een stuk drukker. We hebben een goed hotel bijna in het centrum. Vanmiddag ruim de tijd gehad om in de stad rond te lopen en wat sightseeing te doen. Als we de dom uit lopen, worden we aangesproken door een italiaans echtpaar. Het blijken dezelfde mensen te zijn die we vanmorgen bij het ontbijt gezien hebben in ons B&B. Vanavond in een goed chinees restaurant erg lekker gegeten voor een verrassend redelijk bedrag. Heerlijk weer eens wat anders op het menu. En zo alweer een wandeldag afgesloten. Nog maar vijf wandeldagen......... het gaat wel erg snel nu!!

Ahhh, wat saai, alleen maar vijf wandeldagen. Wat zal ik jullie missen!!!! Het was zo speciaal om mijn broers elke dag tegen te komen...in woord en foto...on line.... Geniet van deze laatste dagen jongens!!! Wat een prestatie!!