Van Gambassi Terme naar San Gimignano, 15 km

Italië, San Gimignano

Wow, wat een heerlijk dag vandaag. We konden wat langer slapen want de etappe was vrij kort. Gisteravond regende het aan een stuk dus hadden we geen boodschappen gedaan voor het ontbijt vanmorgen. Maar gewoon als Italianen naar de bar om 0830 en ieder 2 cappuccinos en een brioche. Rustig de rugzak inpakken en om 0915 vertrokken. Het was droog en vrij snel scheen de zon. Wel was het in het begin wat fris, we merken daaraan dat de herfst ook hier is begonnen. Het landschap was bijzonder mooi met voortdurend vergezichten van vele kilometers. Licht glooiend over hoofdzakelijk zand/grindwegen met overal cypressen, zo kenmerkend voor Toscane. We deden zeer rustig aan om maar zoveel mogelijk te genieten en werden door verscheidene anderen ingehaald. De zon scheen het grootste deel van de dag en met 20 graden was het perfect wandelweer. Veel wijnranken met volle trosse druiven, de beroemde chianti wijnen komen hier vandaan. Er werd ook al geoogst, geen idee of het een goed wijnjaar gaat worden met die droogte 😉. De wijnboerderijen zien er in ieder geval mooi en onderhouden uit. Ook hier groeten de Italianen ons direct en hebben veel respect en bewondering voor de "pelgrims". Ik zeg het nog maar eens, het cliché beeld van de macho Italiaan herkennen we totaal niet. Het laatste stuk van vandaag ging dus naar San Gimignano dat we al van verre zagen liggen. De meeste van jullie kennen vast wel het beeld van de torens. Toen we rond 1330 door een van de poorten de stad inliepen leek het wel of we in een andere wereld terecht kwamen. Niet de stad zelf, we zijn er eerder geweest en kennen het wel een beetje, maar de hordes toeristen uit allerlei landen. Ongelofelijk wat een drukte. En vele groepen met een gids met vlaggetje 😂, vraag me dan altijd af of er weleens iemand achter het verkeerde vlaggetje aanloopt 😜. We hebben hier een kamer op 20 meter van het belangrijkste plein op de 2e verdieping van een stadswoning. Als we uit het raam kijken zien we de drommen toeristen voorbijslenteren. Uiteraard hebben we ijs gegeten, er zitten 2 zaken die beide weleens wereldkampioen ijsmaker zijn geworden. En inderdaad het smaakte heerlijk 😉. Morgen weer een korte etappe, we hebben de route van 31 km opgeknipt in 2 etappes. Dit stuk van Italië is zo mooi dat we er rustig doorheen willen wandelen. En het weer blijft ook meewerken 😀

Dit gaat raar klinken. Ik zal jullie pindats gaan missen. Ik betrap me er op dat ik uitkijk naar de dagelijkse wederwaardigheden. Ik zou zeggen: loop volgend jaar nog eens naar Rome en verkoop je template aan John de Mol 😄, kunnen we nog meer genieten van jullie avonturen! Hartelijke groet! Ruud

Ruud 2017-09-19 23:13:12

Leuk, dat te koop staande stukje bouwval, jammer dat het een beetje ver weg is ..., alhoewel, je loopt er in een paar dagen heen ☺ Gaaf dat jullie je vorige huis teruggevonden hebben! Knap werk. Groetjes, A.