Van Airolo naar Osco, 18 km

Zwitserland, Osco

Na een goede nacht, we sliepen in snack-bar aero πŸ˜‚πŸ˜‚, ontbeten we op onze kamer van de spullen die we de vorige avond in de supermarkt hadden gekocht. De snack-bar verhuurde ook kamers maar deed geen ontbijt, vandaar. Rond 0830 vertrokken we voor wat een relaxte wandeling moest worden, want maar 18 km en redelijk vlak tot golvend, dachten we πŸ˜‚πŸ˜‚.
Dus was het direct klimmen vanuit het vertrek gedurende het eerste uur, als beloning trakteerde we onszelf direct op koffie bij het eerste dorp. En op een tweede kop in het volgende dorp een uurtje verder πŸ˜€πŸ˜€. We liepen nu redelijk vlak en de uitzichten naar het dal beneden waar de snelweg richting Gotthard doorheen loopt waren fenomenaal. Voortdurend konden we 500 tot 700 direct naar beneden kijken, erg indrukwekkend. Rond lunchtijd vonden we een schitterend bankje met uitzicht op het dal en zagen we een erg lange file richting de Gotthard tunnel staan. En dat al op donderdag middag rond 1200 uur. Enig leedvermaak hadden we er wel over .... Het pad bleef heerlijk breed en golfde op en neer en we dachten zo tot Osco door te kunnen lopen en al om 1430 aan te komen. Maar zo werkt dat niet in de bergen .... hadden we kunnen weten. Het pad ging een bos in en begon te dalen, boomwortels, stenen schots en scheef en soms erg steil, een aanslag op onze knieën en benen. En het bleef dalen ... de tijdsaanduidingen hielpen ook niet mee. Waar wij 20 min over deden gaf het bord aan dat we maar 5 min waren opgeschoten. In Zwitserland staan de bordjes van de wandelroutes namelijk niet in km maar in tijdsduur aangegeven. Uiteindelijk na ruim een uur worstelen op de afdaling kwamen we bij een versperring. Door werkzaamheden was het pad verder gesloten. Beetje paniek, terug was geen optie ... Toch maar doorgelopen en na wat flinke klimpartijen over omgezaagde bomen toch in Osco aan gekomen rond 1530. We zijn de enige gasten en na het avondeten zijn de eigenaren weggegaan en zitten we als enige in het pand. Toch wel bizar. Morgen maar 12 km, halve rustdag dus ... of niet ?

Machtig mooi!! Prestatie hoor!! Ik hoop dat morgen inderdaad een halve rustdag wordt. Hebben jullie wel verdient!

Joyce 2017-08-17 21:30:55

Weer mooie verslagen. Prachtige foto's. Wat is Zwitserland toch mooi. Goede dag morgen.

Ellen 2017-08-17 22:19:03

Zwitsers zijn soms erg voorzichtig, en zetten al snel iets af. Maar blijf wel uitkijken!