Rustdagen in Lucca

Italië, Lucca

Vandaag onze eerste rustdag in Lucca. Lekker een uurtje langer geslapen en op ons gemak ontbeten. Vanmorgen was er een beetje motregen, maar met 18 graden toch lekker geslenterd door de stad. Er zijn veel toeristen en we zien hele groepen onder leiding van een gids aan ons voorbijtrekken. Bij een souvenirstalletje zien we een dame aandachtig naar opvouwbare paraplu's kijken. Ik hoor haar zichzelf in het Nederlands afvragen hoelang ze mee zullen gaan. Ik zeg, dat het hier toch niet zoveel regent. Ze kijkt op en zegt: "ja, Nederlanders zie je ook overal. Toch oppassen wat je zegt". We maken een gezellig praatje en ze vinden het geweldig dat we helemaal zijn komen lopen. Ze wensen ons een goede reis verder en we moeten de paus maar de groetjes doen 😀. 's Middags schijnt de zon weer en gaan we de rest van de stad verkennen. Bij de kathedraal van Lucca komen we het Engelse stel weer tegen. Het zijn gezellige praters en we staan een poos met ze te kletsen. Lucca is hun eindbestemming en morgen gaan ze met de trein naar Florence, vanwaar ze weer terug vliegen naar Londen. Van hun horen we waarom de processie van gisterenavond zo ingetogen was en waarom het gebruikelijke vuurwerk niet heeft plaatsgevonden. De weg van de processie is verlicht met honderden brandende kaarsen. We hebben 's middags gezien, dat al deze kaarsjes met behulp van hoogwerkers werden aangestoken. Nu is eerder op de middag één van de hoogwerkers omgevallen en de twee mannen die erin zaten, zijn daarbij om het leven gekomen. De processie is een behoorlijke happening en het was onmogelijk om het op het laatste moment af te lasten, maar het vuurwerk hebben ze niet door laten gaan. We hadden op het plein wel de bloemen zien liggen, maar we wisten toen nog niet wat voor drama zich daar had afgespeeld.
In ons appartement staat een wasmachine en vanmiddag maar gelijk twee wassen gedraaid. Is alles maar weer eens goed gewassen. Zo wie zo niets te klagen over dit appartement. Twee slaapkamers en twee badkamers en een grote woonkeuken. Vanavond dus ook weer lekker Hollandse pot klaargemaakt. Eens een keer geen pizza of pasta. Morgen met de trein naar Pisa. Heerlijk in het gras liggen en lachen om alle mensen die proberen om de toren overeind te houden 😂😂. En uit onze eerdere bezoeken weten we een ijstent die zijn weerga niet kent..... 😀😀.

Lucca ziet er erg gezellig uit!! Tragisch dat ongeluk...zielig.... Veel plezier in Pisa!!