Van Fiorenzuola naar Fidenza - 22 km

Italië, Fidenza

Wat het eten van gisterenavond betreft, bleek dat de persoon die ons uitgenodigd had via Els en Dorothee een vrijwilliger was van een vereniging die het pelgrimeren en met name de Via Francigena promoten. De bijeenkomst werd gehouden in de tuin van een grote kerk in een plaats buiten Fiorenzuola. We werden met de auto opgehaald en toen wij aankwamen, was iemand bezig met een presentatie over de Via Francigena. We kregen wijn en wat te eten en vervolgens werden wij aan het aanwezige publiek voorgesteld als de Nederlandse pelgrims, moesten wij naar voren komen, waar Hans en Els ons in het Engels hebben voorgesteld en verteld wat ons bewogen heeft om deze tocht te maken. Intussen werden voor ons pizza's gehaald en hebben we gegeten terwijl er een film gedraaid werd over de Via Francigena. Leuk was dat we een aantal beelden herkenden waaronder de man die ons met de boot de Po overgezet heeft. Vandaag zijn we van Fiorenzuola naar Fidenza gelopen. Een traject van 22 km. Langs een mooie grote abdij, waar we van een monnik een stempel kregen in ons pelgrimspaspoort. De route was redelijk saai in het lege voor de Po vlakte zo kenmerkende landschap. Hoewel de temperatuur met 26 graden niet zo heel hoog was, was de zon wel erg hard. Blijkt, dat ik toch nóg bruiner kan worden 😂😂. Na een aantal keren in een pelgrimsherberg te hebben geslapen, overnachten wij vandaag weer in een hotel. We hebben een leuk restaurantje gevonden en genoten van een aantal specifiek parmasaanse gerechten. Het traject van morgen zou in totaal 34 km lang zijn. Omdat wij dat iets teveel vinden, wilden we het traject opsplitsen. Nu bleek de herberg in het plaatsje waar we naar toe willen lopen al vol te zitten. Els en Dorothee konden er nog wel terecht. Aangezien er geen andere overnachtingsplek voorhanden is, hebben we onze route aangepast en gaan we even van de Via Francigena af. Overdag lopen Hans en ik samen. Soms zien we Els en Dorothee op de route en dan 's middags weer in de Ostello (de Italiaanse en Poolse stellen heb we sinds de boot niet meer gezien). Maar omdat we de Via Francigena tijdelijk verlaten, zullen we ook hen even niet meer ontmoeten. Morgen staan we ook aan het begin van de Apennijnen, de bergketen die we door moeten voordat we in Toscane belanden. Deze bergketen is niet zo hoog als de Alpen, maar het wordt wel weer klimmen en dalen. De eindeloze Po vlakte kunnen we dan weer achter ons laten (en hopelijk ook de muggen 😀).

Een VIP-behandeling dus, als ik het goed begrijp. Zeer terecht.

Annelies 2017-09-04 23:17:22

Succes morgen!

Ruud 2017-09-04 23:58:40

Goh Hans, dat jíj nog eens als pelgrim gepresenteerd zou worden... Veel plezier in de bergen en de hefst in Toscane lijkt mij prachtig!

Frank 2017-09-05 11:13:31

Wist niet dat ik zulke kanjers in de familie had😁

ank 2017-09-05 12:42:09

Fijn om te lezen dat het zo goed met jullie gaat. Hou vol👍🌝🇮🇹