Van Gurtnellen naar Hospental, 20 km

Zwitserland, Hospental

Weer een dag met prachtige bergen en heel veel watervallen. Nooit geweten dat er zoveel water is in Zwitserland. Ik denk dat we vandaag zeker 20 watervallen en stroompjes zijn overgestoken. De een nog mooier dan de andere. De route was wel bijzonder. Door het steeds smallere dal kronkelden voortdurend door elkaar de snelweg A2, de lokale touristische weg, de spoorlijn, de bruisende rivier en ons wandelpad. We hebben alle andere vervoersstromen regelmatig bovenlangs en onderlangs gepasseerd. Halverwege bij Göschenen ging de A2 voor 17 km door de beruchte Gotthardtunnel, die zien we morgen einde dag pas terug. Ondanks de feestdag vandaag, Maria Hemelvaart, was er genoeg horeca open, voor ons ook op de juiste tijden πŸ˜€πŸ˜€. Daardoor konden we het klimwerk mooi in blokken opdelen. Want we zijn vandaag van 750m naar 1475m geklommen. Omdat er tussendoor ook wat gedaald wordt een behoorlijk zware dag. We komen nu ook regelmatig andere wandelaars tegen en ze zijn allemaal enorm onder de indruk van onze tocht. Het zijn altijd hele leuke gesprekken. In Andermat was het gewoon erg druk met toeristen. In de winter een ski-oord , nu veel dagjesmensen en wandelaars, echt een vakantiedorp. We hebben nog even overwogen om met een groep mee te gaan om een steile wand te beklimmen (zie foto's) maar we hadden helaas niet genoeg tijd ( en lef) πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚. Uiteindelijk ging het laatste uurtje door een golfterrein naar Hospental, onze laatste stop voor de Gotthard pas. Die wacht morgen op ons. Dat wordt klimmen, van 1475 naar 2100 meter, en vervolgens dalen naar 1200 meter. We zijn er klaar voor !!

Ik ben er weer bij, blij dat ik alles nog even kon inhalen. Prachtige foto's, live nog veel mooier natuurlijk. Genieten..., en petje af voor jullie prestaties. In onze fietsvakantie: Na een lekke band neergestreken op zo'n camping waar je als ouders met kinderen 14 dagen niet afkomt (we waren allang blij met een achteraf plekje), als zo ongeveer de enige tent (en dan nog zo'n kleintje ook): "Kijk die hebben een tentje opgezet, die hebben zeker geen centen... " Nou weet ik waarom jullie lopend naar Rome gaan! Sterkte en veel plezier de komende dagen.

Pleuni 2017-08-15 22:28:45

Wat een prachtige foto's en wat een schitterend land waar jullie doortrekken. Petje af; wat een mega-prestatie ! Heel veel succes morgen op de Gotthard pas en blijf genieten.

Maarten 2017-08-15 22:42:00

Niet alleen qua altitude een hoogtepunt van jullie reis. Geniet er van!