Van Monteleone naar Leonessa

Italië, Leonessa

Het ontbijt van vanmorgen was nog italiaanser dan die van gisteren. Drie stukken taart en wat yoghurt weggespoeld met cappuccino. De route van vandaag is niet lang, ongeveer 13 km. Het begint met een klim naar Monteleone. Hier kopen we twee broodjes en yoghurt voor de lunch en na een cappuccino in een barretje bekijken we eerst het oude centrum. Weer veel schade door de aardbeving en tot onze verbazing staat het grootste deel van dit centrum leeg, gewoon onbewoond. Na een vrij steile afdaling lopen we vrijwel de hele route door een dal, dus vrijwel vlak. Het weer is goed, dus het vest en de jas gaan uit. Heerlijk lopen in de korte broek en t-shirt. Ook nu in het eerste deel vrijwel geen huizen en alleen een paar boerderijen. Als we Leonessa naderen, passeren we een aantal dorpen die vrijwel helemaal verlaten zijn. Onwerkelijk en bijna eng. Oude gebouwen, nieuwe huizen, prachtige villa’s. Onbewoond en verlaten. Het ziet ernaar uit dat de bewoners na de aardbeving geëvacueerd zijn en niet teruggekeerd zijn. Ook het feit dat mensen het platteland verlaten en naar de steden trekken, draagt bij aan de ontvolking van deze dorpen. Het is heel raar om door deze spookdorpen te lopen. Ook in Leonessa zien we kerken en huizen die gestut zijn, maar het wordt wel wat minder. Ook hier veel leegstand. Zometeen eerst een hapje eten en maar op tijd naar bed. Veel valt hier niet te beleven. Er komen een paar regendagen en lage temperaturen aan. Maar afwachten wat het wordt.

Gaaf zeg dat jullie weer aan de wandel zijn, veel succes en veel mooie ervaringen gewenst!

Annelies 2019-05-12 00:50:34

Wat vreemd, die verlaten dorpen....ik neem aan dat er geen banen zijn voor eventuele bewoners, maar het land moet toch wel wat waarde hebben, al is het alleen sentimentele waarde. Tot morgen...veel plezier!

Joyce 2019-05-12 05:31:49

Hoi Richard, Leuk dat ik weer mee mag delen! Goede reis gewenst.