Van Gallina naar Radicofani , 18 km

Italië, Radicofani

Gisteravond in huis bij het gezin gegeten. De man had gekookt, was vroeger kok van beroep. Specifieke gerechten uit de streek en een soep waarvan het recept al vanuit de middeleeuwen kwam. Het smaakte ons prima. Omdat iedereen goed Engels sprak, de dochter at ook mee, was het heel gezellig aan tafel. We hebben er een heerlijke avond gehad. Italianen zijn gewoon heel erg aardig. Ook een goede nachtrust gehad en omdat we in het dorp vlakbij gingen ontbijten, cappuccino met een brioche, vertrokken we al om 0745 van de agri- toerisme. Voor de deur op de strada bianchi ( zand/grindweg) stond een koerier met een bestelbus die ons vroeg of we een bepaald adres wisten. Bleek het een Nederlander te zijn die vanuit Nederland een pakket kwam afleveren, hierna nog naar Napels moest en daarna een pakket in Griekenland ging afleveren. Hij was onder de indruk van onze tocht, wij van die van hem. En we konden hem helpen, hij moest bij "ons" agritoerisme zijn 😂. Afijn, uiteindelijk rond 0830 hadden we ontbeten en gingen we op weg naar Radicofani. De uitzichten waren weer grandioos, de temperatuur 23 graden en een strakblauwe lucht. De route ging in het begin door glooiend terrein waarbij we voortdurend naar alle kanten uitzicht hadden. Voor mensen die voor volgend jaar nog een vakantiebestemming zoeken .... Toscane , met name het gebied ten zuiden van Siena. Echt een aanrader, maar augustus is met 35 graden aan de warme kant 😜. Het laatste stuk , 6 km, ging flink omhoog. Radicofani ligt namelijk op bijna 800 meter. Maar het ging vrij gemakkelijk, we zijn inmiddels wel wat gewend, en de klim ging geleidelijk. Tussendoor zijn we veel gestopt om van de vergezichten te genieten. En rond 1400 uur waren we al in Radicofani. Vlak voor het dorp stopte er ineens een auto schuin voor ons en blokkeerde onze weg een beetje. Er stapte een echtpaar uit en die zeiden " jullie zijn vast Nederlanders " , wij stomverbaasd natuurlijk 😳. Ze hadden ons de berg op zien lopen en waren gewoon nieuwsgierig naar wat we aan het doen waren. Werd een heel leuk gesprek maar waar ze aan hebben gezien dat wij Nederlanders zijn weten we nog steeds niet ! We hebben hier een appartement midden in het historische centrum. Duurde even voordat we ingecheckt hadden, we stonden weer eens bij het verkeerde huis 😂😂. Gelukkig was er een oud vrouwtje die ons spontaan wees op een ander huis en warempel daar moesten we zijn. We zijn de enige in dit huis waar meerdere appartementen in zijn. Het enige dat ontbreekt is een wasmachine dus maar weer een handwas. Morgen gaan we naar Aquapendente, ongeveer 23 km en niet te veel klimmen geloof ik. Maar ja eerst zien en dan geloven ...

Hoe ze dat zagen? De VOC-mentaliteit (in positieve zin) straalt waarschijnlijk van jullie af👌🙋

Annelies 2017-09-27 22:58:02

Ik denk dat italianen vooral aardig zijn voor niet-massa-toeristen. Daar vallen jullie duidelijk niet onder. Nou ja, met al die wandelaars die je onderweg tegekomt ...

Ruud 2017-09-28 18:21:41

Aquapendente, van water afhankelijk. Dat zullen jullie ook )af en toe) wel zijn... Mooie streek maar klere end rijen -( Misschien als we met pensioen zijn...-)