Van Tesserete naar Carona, 21 km

Zwitserland, Lugano

Onze laatste volle dag in Zwitserland. Na een prima ontbijt gingen we op weg voor voorlopig de laatste bergetappe. Gelijk vanuit het vertrek een rustige klim, niet al te steil naar een kerkje San Bernardo van waaruit we een mooi uitzicht hebben op Lugano en het bijbehorende meer. Daarna de afdaling die ook heel geleidelijk ging naar Lugano, door flink wat bebouwing op de heuvels voordat we na een kleine 3 uur op de boulevard aan het meer stonden. Heel veel toeristen slenterden door de stad of zaten te eten/drinken op terrasjes. Wel een mondain gebeuren zo te zien, zelfs voor Zwitsers is Lugano een dure stad. We vielen behoorlijk uit de toon met onze rugzakken op en wandelschoenen en stokken πŸ˜‚πŸ˜‚.
Bij het nemen van een foto had ik m'n wandelstokken tegen de reling van het meer gezet. En jawel hoor, viel er een om en plomp het water in. Even gevloekt .... 😑😑 want met een stok loopt niet echt lekker. Gelukkig bleef hij drijven en door 2 andere stokken aan elkaar te knopen kon ik met de punt net door de lus van de stok in het water en hem zo optakelen πŸ˜€. In de stad konden we de route die we de afgelopen week gevolgd hebben, de Trans Swiss Trail, niet volgen omdat die niet is aangegeven. Maar met hulp van de Pocket Earth en een Duits sprekende dame op de tourist information vonden we de weg de stad uit. En uiteindelijk pikte we de route weer op die ons naar Carona bracht. Eerlijk is eerlijk we hebben afgezien van de klim naar Monte San Salvatore, van 250 naar 900 meter en vervolgens dalen naar 600 meter. Er was ook gewoon een goed wandelpad om de berg heen met veel minder klimmen en dalen maar wel iets meer kilometers. Met name Richard heeft na 16 dagen Zwitserland genoeg van het klimmen en dalen. We kijken danook uit naar Italië met de Po-vlakte, de muggen nemen we maar op de koop toe. Na bijna 10 weken lopen hebben we vrijwel nog geen mug gezien, ongelofelijk maar waar. Wel heel veel wespen, dazen en andere steekvliegen. Daar zijn we nu bijna immuun voor πŸ˜‚πŸ˜‚. In Carona slapen we in een soort hostel, best wel luxe maar wel met gedeelde badkamer. Alleen zijn we de enige in het gebouw, sleutel moesten we ergens anders ophalen. Dus hebben het gehele gebouw voor ons alleen πŸ˜€πŸ˜€. Morgen nog 2 uur lopen naar Morcote en dan de boot naar Porto Ceresio in Italië. Vandaar door naar Varese. We hebben er heel veel zin in.

Wat kienen jullie die overnachtingsplekjes toch uit!