Aan het kanaal kwam geen einde

Verenigd Koninkrijk, Linlithgow

Callander naar Linlithgow 93 km.

Soms is het leuk om lekker lang langs een kanaal te fietsen. Geen klimwerk , maar als het 40 km lang duurt, dan ben je er ook wel een keer klaar mee.
Eerst fietsten we langs het Forth & Clyde Canal en later het Union Canal. Het verschil tussen beide kanalen is ongeveer 100 feet in hoogte. Dat wordt overwonnen met 11 sluizen.
Het eerste stuk stopt bij Falkirk, waar het indrukwekkende Falkirk Wheel staat. Deze draaiende blootlift die een hoogte van 24 meter overbrugt , werd in 2002 in gebruik genomen.
Het tweede stuk langs het andere kanaal was wat minder plezierig. Jaren geleden was het jaagpad nog onverhard , nu gelukkig verhard.
Op sommige stukken erg smal, met soms brandnetels of doorns waar je net of net niet doorheen ging.
Regelmatig moesten we ook onder een bruggetje door, vaak net langs het randje.
Door de Farkik tunnel. Het was zo donker, nat en glad dat we 800m moesten lopen.
Later nog een stukje lopen over het spectaculaire aquaduct over de Avon.
Nu staan we op een camping bij Linlithglow. Geweldig is het hier niet. Schoon is een groot woord. De prullenbak is al een week niet geleegd en naast onze tent (de enige) staan wat oude caravans in opslag. De schapen komen af en toe een kijkje nemen.
Na ruim drie weken fietsen begint Bart op een ringslang te lijken. Hij begint te vervellen. Zijn neus, ook al niet de kleinste begint aan een tweede leven. Zijn oren voorhoofd, kuiten alles begint te vervellen😜.
Morgen kort dagje en gaan we Edinburgh bezoeken. 24 dagen en de teller staat op bijna 2100 km. De hoogtemeters al ruim 19.000.

Erg leuk om al die verhalen van jullie te lezen en natuurlijk hebben jullie ook mooie foto's. Succes met de laatste (honderden) kilometers

Carla 2023-06-14 20:48:34

Ik blijf jullie volgen...leuk de plaatjes en de verhalen. Goede reis verder !

William T< 2023-06-14 21:40:03

Jullie komen wat bijzonderheden tegen onderweg, op deze manier is het niet saai om 40 km langs een kanaal te fietsen. Het zijn ook hele andere kanalen dan wij in Nederland gewend zijn. Het Falkirk Wheel is mooi geconstrueerd, je kunt je afvragen of het past in de omgeving. Technisch is het wel een hoogstandje. In België hebben ze een andere constructie bedacht om met bakken water de boten over grote hoogteverschillen heen te tillen. Reptielen-Bart zien we helaas niet op de foto, er zal zeker een plek je zijn die niet vervelt. Hebben jullie de schaapjes op het droge? Als ik de laatste 2 foto’s combineer zou je dat idee kunnen krijgen. Geniet van het fraaie uitzicht op de huidige camping.

Richard 2023-06-14 21:59:00

Och Watsie, het is me wat met die Bart van je. Je moet maar zo denken: liever de worst dan het vel! Dat vel komt wel weer. Een weekje uit de zon en hij is weer als nieuw. Even zonder gekheid: goed blijven smeren, het UV gehalte is daar vermoedelijk ook erg hoog. Veel plezier met de Lizard King!