Na de bosbrand kan dan toch de regenkleding aan

Verenigd Koninkrijk, Newtonmore

Lairg - Craggie- Newtonmore 54 en 75 km.

Na twee redelijk lange ritten zouden we er zaterdag een rustig dagje van maken. Nadat we op tijd op de camping stonden, kwamen er ineens van de overkant donkere rookwolken opstijgen.
Binnen nog time wemelde het van politie, brandweer, ambulance en helikopters.
Hadden we gisteren ook niet bedacht.
Watsina had het niet meer en wilde weg, wat niet mocht van de politie. Later op de avond terwijl het vuur nog laaide en er regelmatig een bak water uit de helikopter neerdaalde werd het minder. De eigenaresse bood ons aan in een stacaravan te overnachten. Dit lieten we ons niet twee keer aanbieden. De tent was snel ingepakt. De volgende dag was er regen voorspeld dus dat kwam ook goed uit.
De dag was begonnen met wat slenteren door Inverness, met 55.000 inwoners een vrij grote stad. Er was niet veel te beleven. Een grote brug en een voetbalstadion. De rivier de Ness loopt er door en mondt uit in het beroemde Loch Ness. In het monster geloven we niet en we hadden al genoeg monsters gezien.
Onderweg nog het Culloden Battlefield bezocht. Hier won in 1746 het regeringsleger het van het Jacobietenleger. In een uur tijd stierven meer dan 1500 man. Sinds 2008 staat hier een museum en wordt het druk bezocht.
Zondagmorgen wilde Watsina zo snel mogelijk weg. Half acht zaten we al op de fiets, er smeulde en rookte nog van alles.
Ze waren nog steeds bezig met nablussen. De weg was ook nog afgesloten.Toen kon je ook zien hoe dichtbij de brand was geweest, best eng.
We hadden met de regen op komst een Pipo wagen voor vandaag gereserveerd in Newtonmore.
Na 12 km begon het te regenen en konden voor het eerst na 3 weken fietsen de regenkleding uit de tas. Bij een hotel kregen we gratis koffie.
Na ruim een uur in de knal gele outfit te hebben gefietst, kwam de zon weer door en kon alles weer de tas in.
Het was een makkelijke dag en om 14 uur waren we al bij de Pipo wagen. Aan de ene kant is het uitzicht prachtig , aan de andere kant is het bagger.
Na 21 dagen fietsen zitten er 1800 km op

Fijn weer een uitgebreid verslag! Staat je goed zo'n pipo wagen! Hebben jullie de regen nog gemist? Fijn dat jullie veilig zijn gebleven en weer weg gefietst zijn van de brand.

Jitske 2023-06-11 19:44:51

Wat een verhaal Bart en ik snap heel goed dat Watsina onrustig werd. Een tentje biedt dan weinig bescherming, als je dan niet eens weg mag, wordt het echt serieus. Hopelijk hebben jullie wel kunnen rusten in de aangeboden stacaravan, kunnen jullie gezien de inspanningen goed gebruiken. Regenkleding, wisten jullie nog wat dat was. Zoveel dagen achter elkaar droog kunnen houden, dat lijkt een record. Een leuke foto van Bart in de deuropening van de pipowagen, nog een mooi zonnetje op de chyergrond.

Richard 2023-06-11 22:00:46

Oh wow, we were in Newtonmore on Sunday too.. ha, that would have been hilarious if we've bumped into you there too! Hope all is going well!