Watsina Dumoulin vliegt over de top van de col de Somport

Spanje, Jaca

Vroeger had je de Adelaar van Toledo of te wel Frederico Bahamontes die elke klim in de Tour de France omhoog vloog. Vandaag was er een vrouw uit Ommen die waarschijnlijk de verkeerde keuze in de sport heeft gemaakt. Met de soepele tred die ze liet zien had zelfs Anna van Breggen nog moeite gehad om te volgen. Het gehark van mij was er niks bij.
Na de start uit Oloron ging het stukje bij beetje omhoog, van 200 m gingen we geleidelijk aan naar bijna 800 meter. Vanaf kilometer 37 ging het alleen maar omhoog tot 56 km. Dus 19 km lang alleen maar omhoog, tot 1640 meter.
Onderweg een karrevracht aan foto’s gemaakt.
Het was een schitterende mooie omgeving. Onderweg zagen we op de top de sneeuw liggen. Vlak onder de top lag een echte hoop sneeuw, zie foto.
Om half drie waren we boven, naar beneden ging een stuk vlotter. Weinig verkeer alleen twee malote Nederlanders die naar beneden doken.
Het laatste stuk was niet echt leuk, langs een soort snelweg terwijl de harde wind ons bijna van de weg afblies.
Na 89 km waren we in Jaca, in Spanje, de grens was boven op de top.
De billen onderhand aardig beurs. Maar gelukkig hebben we seccond skin, waardoor de pijn iets verlicht wordt.
Nog ruim 900 km te gaan, het schiet mooi op.

Knap hoor, al ruim 1700 km onderweg. Lekker bekkie ook terwijl je die foto staat te maken papa! Groetjes en succes nog!

Niels Nijstad 2018-05-26 00:18:21

Wat een weergaloze fotoreportage! We krijgen een heel goed beeld van de rit van vandaag over de Pyreneeën oo weg naar Spanje. Duidelijk dat de hoogteverschillen groot zijn en dat Watsina met haar postuur en conditie een geweldige klimmer is, verbaast mij niet. Inmiddels hebben jullie al 3 landen doorkruist en zijn julllje in het land aangekomen van de eindbestemming. Mooi tempo aan kunnen houden, ik krijg het idee dat er inmiddels voldoende tijd is om een rustdag in te bouwen. Misschien wel verstandig om dit te doen binnen afzienbare tijd, dit on jullie zitvlees wat hersteltijd te geven! Heel veel respect voor jullie uithoudingsvermogen. Geniet van een goede nachtrust en voor morgenvroeg een goede start gewenst.

Richard 2018-05-26 00:28:23

Wat een leuk en mooi verslag weer. Met zo’n klimgeit bij je Bart, stijg jij ook tot grote hoogte! Vandaag ook veel succes! Zelf zijn we nog wat brak na een heerlijk verjaardagsfeest van Thea die afgelopen donderdag ook een top bereikt heeft wat leeftijd betreft van de tweede catagorie: ze is nu 50 jaar! Jongelui, nogmaals veel fietsplezier in Espanje!

Thea en Johan 2018-05-26 13:32:16

Diep, diep respect hoor! Die beurse kont begrijp ik wel. Ik krijg hem al van het lezen. Ik doe het jullie zeker niet na.