Fietsen met negen graden is geen pretje

Spanje, Portomarín

Na een voortreffelijke maaltijd in de Albergue hadden we een redelijke nachtrust. Onze Duitse gastheren hadden ook een prima ontbijt. Was ook nodig want er stonden twee cols te wachten van ruim 1300 meter. Alleen het was met een graad of negen bitter koud.
Het klimmen ging prima, maar boven op de laatste col besloot Watsina vanwege de kou om haar gala broek aan te doen. Wij brengen meestal als we gedouched hebben in Almelo’s tenue de avond door.
Tijdens de lange afdaling begon het ook nog te regenen, dus we waren blij dat we beneden waren. Een bak warme chocomelk ging er wel in.
Niet veel later kwam de zon te voorschijn, in Sarria namen we een warme maaltijd en genoten we van de zon.
Nu zitten we in Portomarin en moeten nog 100 km. We slapen in een soort lijkenhuis, 120 stapelbedden en de helft ligt voor Pampus op bed. Een soort fabriek dus. Morgen gaan we de tocht volbrengen en krijgen onze konten rust.

Dat wordt een makkie morgen met zoveel kilometers in de benen Doe het rustig aan en geniet van de laatste dag. Groetjes uit Almelo ( we zijn vanmiddag weer thuisgekomen)

Peter 2018-06-03 19:08:59

Succes morgen tijdens het laadde stuk van jullie rit. Wat is het eigenlijk weer snel gegaan. Geniet ervan samen.

Mirjam 2018-06-03 19:12:40

Mijn hemel, 9 graden. Met 12 graden treed de lijkstijfheid al in. Maar jullie lijken wel te genieten zo lijkt uit de foto’s. Ach, 100 km lijkt niet zo ver meer. Veel succes op wat de laatste km lijkt te zijn om de resten van het lijk van de heilige Jacobus, de relikwieën, te kunnen bekijken en te aanbidden. Dat lijkt een mooi einde van jullie fantastische tocht! Succes!

Thea en Johan 2018-06-03 20:14:19

Toch mooi dat jullie vereeuwigde pelgrims op de gevoelige plaat gezet hebben, krijgen wij een beetje een beeld van de voettocht. De foto’s geven een geweldig beeld van jullie reis en het is zeker de meoeite waard om deze in boekvorm te hebben als naslagwerk van jullie ‘werkvakantie’. Bij thuiskomst hoeven jullie geen gele trui meer te ontvangen, die hebben jullie al aangeschaft voor dit soort dagen, als de heilige pluvius boven jullie van zich laat horen. Het plaatje waar jullie samen op staan in deze gele condooms is wel geweldig, je ziet dan hoe nietig we allemaal zijn op deze wereld, wat een uitkijk! Dan jullie verblijf vannacht, het lijkt op een oud internaat. Toen ik begin 80er jarig in Maastricht naar een internaat ging, zag de slaapzaal er zo uit, de verdieping daaronder de studieruimtes en daaronder de gaarkeuken. Ik zie het niet als een gemis dat dit deel van het internaat het jaar ervoor gesloten is. Wel goed om een beeld te scheppen voor de huidige jeugd, die opgroeien in weelde(niet de plaats in België, boven Turnhout). Morgen een relaxte rit naar Santiago om daar jullie laatste stempeltje te halen. Daarna nog even ontspannen om aansluitend terug te vliegen naar het noorden, waar jullie met trots jullie stempelboekje kunnen showen. Slaap lekker alvast. Voor Bart eenvoudig, hij doet zijn toeters uit en hoort niets meer, voor Watsina wat lastiger.

Richard 2018-06-03 21:36:16

Het uitzicht is wel heel indrukwekkend hoor! Succes met de laatste loodjes, en geniet alvast van de welverdiende rust!

Jitske 2018-06-04 08:21:41

Wauw Kanjers , de laatste kilometers ....... Echt een fantastische tocht .Wat zien jullie er afgetraind uit. Respect hoor zeker met het klimmen PFFFF Nog even en dan in de relax houding TOPPERS.

Anja H 2018-06-04 11:42:46

Het is al ruim 22:00 uur en we hebben nog geen verslag gezien van de laatste etappe. Zeker iets teveel van de wijn genoten, waardoor jullie de tijd vergeten zijn? De thuisblijvers laten jullie nu in het ongewisse 😢