Dag 9. Hoogmade - Alphen aan de Rijn - Aarlanderveen - Gouda - Kinderdijk - Alblas - Dordrecht 96 km.

Nederland, Dordrecht

Water en nog eens water. We reden vandaag door het Groene Hart. Het was schitterend, voor water, achter water, naast ons water het hield niet op. Soms kwam er ook water van boven.
Jitske en Pim zitten aan de Zeeuwse kust dus geen koffie in Alphen aan de Rijn. In Aarlanderveen was er wel koffie en dat kwam goed uit 's morgens vroeg want Pluvius kwam ons plagen.
Daarna over mooie rustige bochtige landweggetjes door het Groene hart. Langs de Reewijkse plassen en noem maar op, straks het was allemaal water om ons heen.
We gingen door Gouda. Bart kon op zijn klompen dat al aanvoelen (zie foto). Prachtig dat mooie stadhuis waar we op de klanken van de carillon langs fietsten. Ook hier moesten we schuilen.
Bij Kinderdijk was het druk bij al die molens, veel toeristen en aan de geluiden te horen weinig Nederlanders.
We fietsten rustig verder tussen al het water en langs de dijkjes.
Bij Dordrecht namen we de waterbus en waren snel aan de overkant. Drie fietsers op zo'n grote boot.
We staan nu op camping 't Loze Vissertje. Deze camping past bij ons. 55 plus geeft de website aan. Geen krijsende kinderen maar dat is tot nu toe eigenlijk nergens. Alleen Gaasperplas was een tokkie camping. We staan aan de rand van de Biesbosch misschien dat we de bever en visarend nog zien. Nu eerst lekker uit eten in Stadspolders bij Dordrecht want het is niet droog.

Op het plein bij het raadhuis in Gouda stond jarenlang de grootste kerstboom van Nederland (werd beweerd). In mijn kinderjaren heb ik daar 2 jaar gewoond. Mijn broertje is er geboren en behalve de kerstboom en het speelpleintje voor de flat weet ik er geen donder meer van. De klompen staan je goed Bart, maar ik denk een paar maatjes kleiner zit fijner ;-) De molens zijn mooi. Mooier dan die tussen Ommen en Dedemsvaart. Er komen droge dagen aan, dus niet getreird om die paar spettertjes. Veel (fiets)plezier.

Lampie 2022-08-01 06:51:37

Beste fietsende buren, Dat was een mooie rit gisteren die eindigde in een prachtige stad. Misschien zijn jullie vandaag in de gelegenheid de binnenstad te bezoeken. Ruth is er geboren, ik ben er opgegroeid. En, jawel, gisteren waren we bij jullie in de buurt; om de verjaardag van mijn broer te vieren en het graf van mijn ouders te bezoeken - mijn vader zou deze week honderd jaar zijn geworden. De Biesbosch is zeker de moeite waard om ook een dag aan te besteden. Kortom, blijf nog een paar dagen op 't Loze Vissertje. En verder een mooie fietstocht door een schitterend stukje Nederland.

Frans 2022-08-01 07:37:42

Regen, iets waar Nederland bekend om is. Niet altijd even leuk als je een fietsvakantie gepland hebt. Tijdens een fietstocht onder deze omstandigheden worden je spieren, pezen en banden vaak niet voldoende verwarmd. Hopelijk ondervindt Watsina hier niet teveel last van. Een banaantje oppeuzelen onderweg is nooit verkeerd en zeker niet als je deze al schuilend in een bushokje. Dit hokje is wel heel… De rit zorgt weer voor bijzondere plaatjes, schaatsers met boeren zakdoeken, Bart met net iets te grote klompen en het waaggebouw in Gouda. Ik ga ervan uit dat jullie ook kaas hebben ingeslagen in deze stad, of waren het toch stroopwafels. Deze stad is de bakermat van deze lekkernij. En dat dit een nationaal product is voor ons land, blijkt wel uit het feit dat onze organisatie 3 productielocaties heeft waar deze zoete koekjes geproduceerd worden en over de hele wereld verkocht worden. Dat even ter zijde. We kijken iedere keer uit naar jullie rapportage en verslag van de etappe, in gedachte fietsen we met jullie mee, gelukkig hoeven jullie ons gewicht niet mee te zeulen. Succes vandaag