Er lag flink gravel op de gravelpaden

Denemarken, Jels

Suderholz - Padborg -Kiplev- Rise- Vojens -Jels 111 km 7 1/2 uur

We begomnen vroeg aan onze tocht. Na 1 km was er een bakker met koffie. Helaas was er een leuke dame voor ons met dochter die ff een kwartier bezig was om een flut bestelling te doen. In Duitsland zijn ze behoorlijk streng wat betreft corona. Dus 1 in de winkel, bewijzen laten zien, en zo'n stofdoek voor de mond. Het broodje en de koffie waren verder prima. Na 23 km verlieten we Duitsland en waren we in Padborg. Omdat in Denemarken alleen maar kunt betalen met Kronen hebben we die uit de muur getrokken. Eerst weer puzzelen hoeveel kronen is een euro. We vervolgden onze reis en fietsten dwars door het voormalig interneringskamp uit 1944 in Froslevlejren. Ruim twaalf duizend politieke gevangenen hebben daar gezeten. Het is een van de best bewaarde kampen in West Europa. Daarna was het een soort Parijs - Roubaix op zijn Deens. Stukje mooie weg stuk gravel etc. Nu vinden we fietsen op gravel meestal wel leuk, maar hier lag zo'n berg kiezels op, dat de banden er bijna in verdwenen. Dus het was uit kijken waar je fietste, en de fietsen werden er ook niet schoner op. Wel kom je op mooie plekjes. Zoals Gelja Bro en Povlsbro. Mooie bruggetjes uit resp 1818 en 1844. Bij een van die bruggetjes hebben wij het broodje en de yoghurt drank nog even soldaat gemaakt. Voordeel is wel dat je niemand tegenkomt. Af en toe hebben we de regenjassen nog aan gehad want er kwam wat water naar beneden. Je komt ook mooie verkeersborden tegen. We hadden gelukkig onze knalpijp thuis gelaten. Nog vergeten te vermelden . Nu staan we op een camping in Jels.

Leuke foto’s! Nog veel fietsplezier

Niels Nijstad 2021-07-20 20:51:51

Schitterend die oude bruggetjes. Zit vast forel in die stromende beekjes. Mooi water ook bij de camping. Als ik daar zat, ging ik beslist een hengeltje gooien. Veel plezier op de pedalen en denk er om, genieten, het is geen wedstrijd ;-)

Lampie 2021-07-20 20:54:36

't Ziet er goed uut.

Herman 2021-07-20 21:28:37

Gravelpaden, met dat beetje regen hebben jullie gelukkig niet de alternatieve mondkapjes hoeven aan te spreken. Wat anders dan de gravelpaden in de Giro, anders was het echt stofhappen. Deze paden passen wel mooi in het plaatje met de historische bruggetjes, kun je zo een middeleeuwse film opnemen. Wel een groot contrast met de stalen rossen van de hedendaagse tijd met beltaandrijving en uitgerust met een veelvoud van tassen. Komen jullie wel regelmatig collega-cyclisten tegen, of zijn jullie een uitzondering? Bijzonder dat de Denen vasthouden aan hun eigen valuta, misschien wel zo slim. Het blijkt wel een stabiele munt te zijn. Wat wel jullie terugwerpt in het omrekenenen, zoals we dit vroeger in de vakanties deden in grote delen van Europa. Een dergelijk interneringskamp is inderdaad formidabel bewaard gebleven, als ik de foto’s bekijk. Zal zeker indrukwekkend geweest zijn. Bart, ben jij trouwens gisteren de kok geweest? Hier hebben we helaas geen bewijs van gezien. Veel succes en lekker doortrappen.

Richard 2021-07-21 10:03:44

Gisteren de kok vandaag de kok